به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، با گذر از نیمه سال و پیک دوم شیوع کرونا در کشورمان علی رغم اینکه شاهد بازگشایی سالن های فرهنگی و هنری، سینماها و سالن های تئاتر هستیم اما هنوز هم مخاطبان و خود هنرمندان خیلی فعالیت های تئاتری را جدی نگرفته اند و شاید هم به دلیل ترس از بیماری به این مراکز کمتر مراجعه می کنند.
سالن های خصوصی تئاتر که تا پیش از این نیز زنگ خطر تعطیلی شان به صدا در آمده بود، حال این روزها دیگر هیچ رمقی ندارند و اکسیژنشان همچون اکسیژن خون بیماران حاد کرونایی به شماره افتاده است و این حمایت های ناچیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل هنرهای نمایشی به طور مثال برای هر سال ده تا بیست میلیون تومان هم نقش مراقبت های ویژه را برای آنها ایفا نمی کند.
این روزها شاهد هستیم که عمده سالن های خصوصی تئاتر استرس اجاره بها و سالن های استیجاری و پر کردن صندلی های پنجاه درصدی را دارند ، حال که مدیریت هنرهای نمایشی برای حمایت از 50 درصد دیگر سالن هم دستوراتی برای همه سالن های دولتی و خصوصی داده اما باز هم میبینیم که سالن ها به حداکثر پر شدن نمی رسند.
همانطور که گفتیم برخی سالن های خصوصی هنوز جرأت بازگشایی و شروع فعالیت هایشان در سال 99 را نداشتند، یا اینکه درخواستی برای اجرا ندارند و هم اینکه امکان تسهیلات دادن به گروه های نمایشی برایشان فراهم نیست بقیه هم باز شده اند ، با حداقل مخاطب و همینطور وضعیت نرمال به پیش می روند و هنوز رونقی به سالن ها بازنگشته است.
*«ایران تماشا» هنوز تعطیل است
سالن نمایشی ایران تماشا که در چند سال اخیر توانسته بود نمایش های بین المللی و داخلی خود را تقویت کرده در جشنواره فجر شرکت کرده و همینطور برخی نمایش های پر مخاطب زیادی را روی صحنه ببرد اما مدیریتش این روزها از نابسامانی شرایط گله مند است.
امید اسدی، مدیر تماشاخانه «ایران تماشا» به خبرنگار فارس می گوید: فعلا شرایط ما برای اجرا بردن در این تماشاخانه نامساعد است و ما هنوز روی هوا هستیم. واقعا مخاطب تئاتر نیست ما تلاش کردیم در این چند ماه کار را شروع کنیم اما نشد، حتی همین تأمین مواد ضدعفونی کننده برایمان سخت بود اینکه بخواهیم برای هر اجرا برای پرسنل و مخاطبان مواد ضدعفونی کننده به کار ببریم، خودش بیش از 500 هزار تومان در هر روز می شد و چیزی جز ضرر برایمان نداشت بنابراین فعلا تصمیم گرفتیم اجرایی نداشته باشیم.
وی درباره تسهیلات و کمک دولت و اداره کل هنرهای نمایشی نیز می گوید: 10 میلیون تومان کمک اداره کل برای ما رسید که برای همه تماشاخانه ها صورت گرفت ولی 100 میلیون تومان برای هر تماشاخانه نبود گویا ده تا بیست میلیون به هر تماشاخانه اختصاص پیدا کرد اما قول دیگری آقای قادر آشنا و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ما برای یک کمک بلاعوض دادند که از طریق انجمن صنفی تماشاخانه ها قرار است صورت بگیرد ما هم منتظر آن هستیم تا ببینیم آقای شاهین چگینی چه پیگیری می کنند و به دست ما برسد تا برخی مشکلاتمان حل بشود.
اسدی همچنین می گوید که گروه ها هم حتی برای اجرا در تماشاخانه های خصوصی درخواست نمی دهند حتی با وجود اینکه حمایت 50 درصدی هم دریافت می کنند اما ما باز تلاش میکنیم تا سالن را به گذشته بازگردانیم و رونق خود را پیدا کند فعلا درخواست اجرا نداریم، یکی ـ دو درخواست برای ابتدای مهر داریم که باید بررسی کنیم ببینیم شرایط تا آن زمان به چه صورت میشود.
*تعطیلی تماشاخانه نوفل لوشاتو
داود نامور مدیر تماشاخانه نوفل لوشاتو نیز که از سال گذشته مدام در گفت وگو با رسانه ها مطرح می کرد که در حال ورشکستگی مالی به خاطر فشار اقتصادی و شرایط استیجاری سالن و عدم حمایت دولت بود و امکان تفویض سالن نوفل به صاحب آن وجود داشت، یک ماه گذشته این اتفاق برایش رخ داد و حال سالن نوفل لوشاتو تعطیل شده است.
داود نامور در این باره به خبرنگار فارس می گوید: نزدیک به یک ماه و ده روز است که سالن را تحویل داده ایم، ما اعلام کردیم که اگر کسی می خواهد این مکان را دریافت کند، اقدام کند اما هیچ کس درخواستی نداد و ما هم وسایلمان را جمع کردیم و سالن بسته شد.
وی که قبل از نوفل لوشاتو یک مجموعه دیگر را با اصغر دشتی به عنوان مدیر هنری در حال تدارک بودند و ما با خبر شدیم سال گذشته او این مجموعه را با رویکرد جدیدی تدارک دیده ، می گوید: ما مجبور شدیم تمام وسایلمان را به آن مکان منتقل کنیم که دارای یک سالن تئاتر، کافه و گالری و بخش آموزش است بنابراین اسم کار ما انتقال نبوده است ما مجبور به این کار شدیم و داشتیم آن مرکز را سال گذشته راه می انداختیم اما حال که دیگر نتوانستیم فعالیت نوفل لوشاتو را ادامه دهیم، مجوز این مکان را به آنجا منتقل کردیم. این مکان هم نبش خیابان رازی قرار دارد که قبلا یک مهدکودک بود.
نامور درباره این فعالیت جدیدش نیز می گوید: ما دو سالنمان در این مکان جدید کم شده است و اینطور نبود که کار را به آنجا منتقل کنیم در این مکان یک سالن پرتابل دو، سه و چهار سویه است که ظرفیت تکمیله آن 170 نفر است و ظرفیت های دو سویه و سه سویه آن هم فکر میکنم بالای دویست نفر است. یک کافه جذاب بافضای بسته و روف گاردن برای کارهای نمایشنامه خوانی و جلسات نقد و بررسی دارد و یک گالری هم دارد که استقبال میکند از عکاسان و نقاشان که تابلوهایشان را آنجا به نمایش بگذارند. بخش آموزشی هم هنوز فعال نشده در حال انجام کارهایش هستیم.
وی همچنین توضیح میدهد: خوشبختانه قرار داد ما در این مکان جدید طولانی مدت و نزدیک به هفت ـ هشت ساله است ، ملک سه طبقه است و خودم هم کارهایش را کردم و از نظر امکانات رفاهی و بهداشتی مناسب است کافه این مجموعه هفته بعد و سالن تا اواخر مهر ماه افتتاح می شود. رویکردمان هم این است که به خاطر قول وقراری که به یک سری گروه ها در سالن قبلی داشتیم، این مسیر شش ـ هفت ماهه را همینطور جلو برویم بعد از آن با رویکرد جدید پس از اتمام قراردادهای جدید پیش می رویم.
*وضعیت بحرانی تماشاخانه مهرگان
مهدی علی نژاد، مدیر تماشاخانه مهرگان نیز درباره شرایط این مدتشان گفت: وضعیت ما خیلی بحرانی است هر چند یک کمک هزینه کوچکی از سوی مرکز به ما داده شده اما ناعادلانه صورت گرفته است و به برخی بیشتر و به برخی اصلا داده نشده است و این لابی کاری باید پاسخ داده شود.
در حال حاضر یک نمایش خانم قلی خوانی روی صحنه است به نسبت شرایط کرونایی تماشاگر نزدیک به سی ـ چهل نفر در هر شب است ولی برای منی که اجاره سی میلیونی دارم کار خانم قلی خوانی خیلی منفعت داده باشد، پانزده میلیون است که پول برق ما هم نمی شود تنها تلاشمان این است که چراغ تئاتر را روشن نگه داریم تا ببینیم شرایط در آینده چطور می شود.
طبق آخرین اطلاعاتی که از مدیر اجرایی تماشاخانه هامون نیز وجود دارد، این است که این سالن نیز به مدیریت هادی حاجی فر هنوز دستور بازگشایی صادر نکرده و اجراهایشان از اسفند ماه سال گذشته تعطیل است.
انتهای پیام/