اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

کاهش داوطلبان در گروه ریاضی و فیزیک به شدت نگران کننده است

رئیس دانشگاه تهران گفت: در کنار توجه داوطلبان به علوم انسانی که مورد نیاز جامعه و باعث خوسحالی است، کاهش داوطلبان در گروه ریاضی و فیزیک به شدت نگران کننده است؛ زیرا علوم پایه مبنای توسعه و رشد کشور را فراهم می کند.

کاهش داوطلبان در گروه ریاضی و فیزیک به شدت نگران کننده است

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ دانشگاه ‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور با حضور مجازی حسن روحانی رئیس جمهور در دانشگاه تهران به صورت رسمی آغاز شد.

محمود نیلی احمد آبادی رئیس دانشگاه تهران در این مراسم بر ضرورت توجه به علوم پایه در دانشگاه ها تاکید کرد و اظهارداشت: در کنکور امسال شاهد کاهش تعداد داوطلبان گروه ریاضی و  فیزیک بوده ایم به طوری که ۱۵۰ هزار نفر در گروه ریاضی و فیزیک، ۵۹۴ هزار نفر در گروه تجربی و ۳۴۱ هزار نفر در گروه انسانی شرکت کردند. وی گفت: در کنار توجه داوطلبان به علوم انسانی که مورد نیاز جامعه و باعث خوسحالی است، کاهش داوطلبان در گروه ریاضی و فیزیک به شدت نگران کننده است زیرا علوم پایه مبنای توسعه و رشد کشور را فراهم می کند.

نیلی احمد آبادی با اشاره به اینکه علوم پایه در دل گروه ریاضی و فیزیک است، گفت: باید فکری به حال کاهش تمایل داوطلبان به رشته های علوم پایه و ریاضی و فیزیک کرد.

رئیس دانشگاه تهران اضافه کرد: یکی از معیارهای انتخاب داوطلبان آینده شغلی است که بخشی از شغل های ممکن برای داوطلبان رشته های علوم پایه  در آموزش و پرورش است؛ ورود به آموزش و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان انجام می شود که با تشکر از مسوولان این دانشگاه، انتظار می رود تمهیدات بیشتری برای بورسیه دانشجویان دانشگاه های دیگر هم در نظر گرفته شود و امکان ورود نخبگان دانشگاهی در علوم پایه فراهم شود.

وی گفت: در نظر گرفتن بودجه پژوهش در علوم بنیادی  و علوم پایه یکی دیگر از اقدامات کمکی خواهد بود.

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به اقدامات دانشگاه ها در بحث ویروس کرونا، تصریح کرد: علاوه بر ارایه دروس مجازی، شاهد اقدامات پژوهشی متعددی در دانشگاه ها بوده ایم.

وی گفت: در دانشگاه تهران دقیقا از روز دوم بعد از شناسایی کرونا، برنامه های آموزشی را به میزان ۷۰ درصد آغاز کردیم و این آموزش ها تا امروز ادامه دارد.

وی گفت: در ترم قبل تا پایان خرداد از اینترنت رایگان بهره مند شدیم و در ترم جاری که آموزش ها باز هم مجازی است، تقاضای دانشگاه ها و دانشجوها ادامه ارایه اینترنت رایگان است. زیرا عدم دسترسی به اینترنت رایگان، بار سنگین مالی بر دوش خانواده ها خواهد گذاشت.

*انتقاد به اصلاحیه لایحه مالیات های مستقیم در کشور 

رئیس دانشگاه تهران گفت: دستاوردهای متعدد دانشگاهی از جمله ساخت دستگاه تشخیص بی درنگ ویروس کرونا با تشخیص ۹۷ درصد، نشان می دهد که نیاز به کمیته ملی برای پژوهش و فناوری با هدف ایجاد یک شبکه ملی متشکل از همه امکانات کشور داریم و با ایجاد این شبکه می توانیم دستاوردهای عظیم تری را در مبارزه با شیوع کرونا داشته باشیم.

نیلی تاکید کرد: مورد دیگر این است که در اصلاح لایحه مالیات های مستقیم در کشور، فعالیت شرکت های دانش بنیان مورد توجه کافی قرار نگرفته است و عقب گرد هم داشته است. از این رو تقاضا داریم دولت در این اصلاحیه به پیشنهادهایی که توسط وزیر علوم ارایه شده است توجه کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول