به گزارش خبرگزاری فارس، اداره کل تأمین اجتماعی استان البرز مواردی را در پی گزارش فارس در رابطه با مشکلات رانندگان تاکسی در قالب جوابیه آماده انتشار کرده است و در این جوابیه به موارد مطرح شده در گزارش خبرگزاری پاسخ داده است.
برای دیدن گزارش فارس با عنوان «منافع 11 هزار راننده تاکسی در کرج اسیر بازی تاکسیرانی و تامین اجتماعی/نهادهای نظارتی به بیمه رانندگان ورود کنند»، «اینجا» کلیک کنید.
در این جوابیه آمده است؛
سرپرست محترم خبرگزاری فارس البرز
باسلام
احتراما؛ در پی درج خبر آن خبرگزاری در مورخ 15/6/99 در خصوص بیمه رانندگان تاکسی موارد ذیل جهت استحضار و اطلاع رسانی لازم اعلام می گردد.
1- عداد رانندگان بیمه شده توسط شرکت تعاونی تاکسیرانی در سطح کرج در حال حاضر 3800 نفر میباشد که هر ماهه لیست و حق بیمه آنان به شعبه 1 تأمین اجتماعی کرج ارسال و تاکنون وقفه ای در ارسال لیست و حق بیمه این عزیزان بطور کلی مشهود نبوده، ضمن اینکه در صورت عدم پرداخت حق بیمه از سوی تعاونی تاکسیرانی این سازمان با توجه به اخذ وثیقه ملکی از تعاونیها و کارگزاران رانندگان به میزان حق بیمه یکسال آنرا بهمراه جرائم متعلقه از تعاونی وصول مینماید و تا کنون تعاونی تاکسیرانی قصوری در خصوص پرداخت حق بیمه لیستهای ارسالی نداشته است.
2- در کل تعداد رانندگان بیمه شده حمل و نقل بار و مسافر در استان 28800 نفر میباشد که تعداد 3800 نفر آنان بصورت انفرادی اقدام به ارسال حق بیمه خود مینمایند و مابقی در چارچوب تعاونیها و بصورت گروهی حق بیمه آنان ارسال میگردد. با توجه به بخشنامههای موجود هیچ منعی جهت رانندگان متقاضی پرداخت حق بیمه انفرادی در شعب این اداره کل موجود نمیباشد و افراد میتوانند درخواست تغییر پرداخت بصورت انفرادی را به شعب ارائه تا اقدامات قانونی صورت پذیرد.
3- اطلاع رسانی قوانین و بخشنامهها معمولاً از طریق نشریهها – سایتهای خبری دستگاههای اجرایی و نصب بنر و ... صورت میگیرد و اطلاع رسانی نفر به نفر به تعداد 460 هزار بیمه شده اصلی 170 هزار مستمری بگیر و 31 هزار کارفرما بصورت عمومی و از طرق فوق صورت میگیرد.
4- اخذ مبالغ خارج از میزان حق بیمه با توافق خود افراد با تعاونیها صورت پذیرفته میزان حق بیمه پرداختی به سازمان به طور شفاف و واضح مشخص و براساس میزان دستمزدهای مصوب شورای عالی مزد و دستمزد صورت میپذیرد.
5- اعتبار دفاتر درمانی رانندگان محترم تاکسی با توجه به سابقه و مدت اعتبار کارنامه آنان صورت میپذیرد و در صورت پرداخت حق بیمه ماه قبل دفاتر درمانی دارای اعتبار میباشند ضمن اینکه طبق تسهیلات صورت پذیرد دیگر نیازی به مراجعه تمدید اعتبار دفاتر درمانی در صورت عدم اتمام برگههای دفاتر نمیباشد.
صدور و تمدید اعتبار دفاتر درمانی رانندگان تاکسی بر اساس میزان سابقه و اعتبار کارنامه تاکسیرانی صورت میپذیرد و در صورت پرداخت حق بیمه ماه قبل دفاتر صادره شده و تمدید اعتبار میگردد ضمن اینکه بر اساس دستورالعمل جدید سازمان و در راستای تسهیل خدمات دهی مطلوب به بیمه شدگان دیگر ملزم به مراجعه جهت تمدید اعتبار دفاتر درمانی به شعبات کارگزاریها نبوده و در صورت مراجعه به مراکز درمانی تایید اعتبار دفاتر درمانی از طریق سامانههای الکترونیک صورت میپذیرد.
6- مغایرتها و خلاءهای بیمه ای ذکر شده بصورت موردی و در خصوص افراد معدودی بوده نه به صورت کلی، ضمن اینکه این عزیزان میتوانند هر ماهه وضعیت پرداخت لیست بیمه خود را از طریق سایت رسمی سازمان مشاهده نمایند و در صورت عدم واریز حق بیمه از سوی تعاونی پیگیری لازم را بعمل آورند.
7- با توجه به اینکه دریافت فیش پرداختی و واریز آن بصورت غیر حضوری توسط خود رانندگان انفرادی صورت میپذیرد عملاً بار کاری اضافه بر عهده پرسنل این سازمان تحمیل نگردیده و این سازمان طبق قانون مسؤول انجام ارائه خدمت به مخاطبین خود تحت هر شرایطی میباشد.
8- به جهت جلوگیری از تضییع حقوق رانندگان بار و مسافر درون شهری از سال 95 طبق بخشنامه 1635/95/1000 مورخ 22/2/95 کلیه رانندگانی که موفق به پرداخت حق بیمههای خود نشده اند وفق قانون تأمین اجتماعی حق بیمه محاسبه و پس از وصول جزء سوابق منظور میگردد ولی در خصوص رانندگان برون شهری قبل از سال 95 نیز اقدام گردیده است.
مرتضی سلامی/مدیر کل تامین اجتماعی استان البرز
انتهای پیام/ج