اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

آغاز مذاکرات دولت افغانستان و طالبان در قطر / عبدالله: نیازی به نظامیان خارجی برای صلح نداریم

پس از چندین دهه جنگ در افغانستان مذاکرات میان دولت این کشور و هیات طالبان در دوحه پایتخت قطر آغاز شده است.

آغاز مذاکرات دولت افغانستان و طالبان در قطر / عبدالله: نیازی به نظامیان خارجی برای صلح نداریم

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، پس از چندین دهه جنگ در افغانستان مذاکرات میان دولت این کشور و هیات طالبان در دوحه پایتخت قطر آغاز شده است. 

«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر به عنوان سخنران ابتدایی مراسم گفت: آغاز مذاکرات نشان دهنده اهمیت پایان جنگ در افغانستان و بازگشت صلح و آرامش در این کشور است. 

وی در ادامه سخنان خود گفت: تنها راه پایان جنگ در افغانستان آغاز آتش بس و شروع مذاکرات میان دولت و طالبان است. 

آل ثانی خاطر نشان کرد که هدف مذاکرات بین دولت افغانستان و طالبان رفع موانع برای صلح پس از سالها جنگ در این کشور است. 

«عبدالله عبدالله» رئیس شورای مصالحه عالی صلح افغانستان نیز به عنوان دومین سخنران این نشست گفت:ما برای صلح، هزاران زندانی طالبان را آزاد کردیم و طالبان نیز نیروهای امنیتی را از زندان های خود آزاد کردند.

 

وی ادامه داد: باور داریم که می توانیم مشکلات را از طریق مذاکراه و گفتگو حل کنیم تا بحران افغانستان پس از سالها جنگ حل شود. 

عبدالله با بیان اینکه با نیت خیر و برای پایان جنگ در این مراسم حاضر شدیم، تصریح کرد: باید برای پایان چندین دهه جنگ در کنار همدیگر قرار بگیریم و جنگ را تمام کنیم. 

رئیس شورای مصالحه صلح افغانستان به موضوع آتش بس اشاره کرد و گفت: به خواهان یک آتش بس انساندوستانه هستیم تا بتوانیم برای مردم خود در سرتاسر این کشور کمک فوری ارائه دهیم. 

وی تاکید کرد: برای دست یافتن به صلح دیگر نیازی برای حضور نیروهای خارجی در افغانستان نیست و باید به این باور برسیم که ادامۀ جنگ ویران‌گر در افغانستان برنده نخواهد داشت. 

این سیاستمدار ارشد افغانستان در پایان گفت: نظام جمهوری اسلامی، انتخابات، آزادی بیان، حقوق زنان، مطبوعات آزاد و حقوق انسانی از جمله بزرگترین دستاوردهای سالهای گذشته است که باید حفظ شود. 

«ملابرادر» معاون سیاسی طالبان سخنران بعدی این نشست نیز گفت: ما تمام مفاد توافق نامه صلح با آمریکا  را عمل کردیم و  از طرف مقابل نیز می‌خواهیم که بندهای این توافق را اجرا کند تا شاهد صلح در افغانستان باشیم. 

وی ادامه داد: در روند مذاکرات شاهد مشکلاتی بسیاری خواهیم بود، اما همه طرفها باید صبر و بردباری از خود نشان دهند تا به نتیجه دلخواه برسیم. 

معاون سیاسی طالبان با بیان اینکه در افغانستان باید نظام اسلامی حاکم باشد،‌ افزود:‌ما به مردم اطمینان می‌دهیم که با صداقت در روند صلح شرکت کردیم. 

 

مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا نیز در این مراسم گفت: امروز یک روز تاریخی برای افغانستان است و آمریکا هیچگاه 11 سپتامبر را فراموش نخواهد کردو اجازه نمیدهد افغانستان به مکانی برای تروریسم تبدیل شود. 

وی ادامه داد:ما قصد تحمیل نظام خود بر دیگران را نداریم و به مردم افغانستان کمک خواهیم کرد که فصل تاریخی جدید خود را براساس صلح و نه خونریزی و جنگ طراحی کنند. 

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که مذاکرات باید براساس دستاوردهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی 20 سال گذشته انجام شود.

در ادامه این مراسم «وانگ یی» وزیر خارجه چین که به صورت ویدیو کنفرانس سخنرانی می‌کرد، گفت: پایان جنگ و  ایجاد صلح خواست تمام مردم افغانستان است.

وی افزود: چین می‌خواهد این گفت‌وگوها به حل اختلاف‌ها و یافتن یک راه‌حل برای منازعه‌ی افغانستان منجر شود و طرفین باید صبور باشند تا یک راه حل سیاسی برای پایان این بحران پیدا شود.

وزیر خارجه چین ادامه داد: روند صلح باید به رهبری افغان ها انجام شود و تمام گروه‌های سیاسی، قومی و سهم مساوی در قدرت داشته باشند.

این دیپلمات ارشد چین در پایان گفت: پکن می‌تواند  نقش تسهیل‌کننده و میانجی را ایفا کند و از تمام کشورها می خواهیم که از روند صلح در افغانستان حمایت کنند. 

/انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول