اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

نکته کلیدی بیماری آلزایمر تدریجی و پیش‌رونده بودن آن است

یک متخصص مغز و اعصاب گفت: بیماری آلزایمر یک شکل از زوال عقل است که تدریجی و پیش‌رونده بودن در آن بسیار اهمیت دارد.

نکته کلیدی بیماری آلزایمر تدریجی و پیش‌رونده بودن آن است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، فراموشی یک حالت طبیعی است و گاه‌گداری برای هر کسی اتفاق می‌افتد، اما بیماری فراموشی حالتی است که تقریبا فرد همه چیز از یاد می‌برد و ذهن آن‌ همانند تخته سیاهی می‌شود که هر چه روی آن بنویسند، پاک می‌شود و این یکی از عوارض افزایش سن است.

پیام محمدی، متخصص مغز و اعصاب در گفت‌وگو با فارس در خصوص بیماران زوال عقل، اظهار داشت: یک دسته از بیماری به نام زوال عقل داریم که بیماری‌های زیادی در زیر مجموعه آن تعریف می‌شود که مهمترین آن الزایمر است.

وی ادامه داد: آلزایمر یک شکل از زوال عقل است که قوای شناختی فرد را به صورت تدریجی و پیش‌رونده درگیر می‌کند این تدریجی و پیش‌رونده بودن در این بیماری بسیار اهمیت دارد و تداوم این بیماری نکته کلیدی آن است.

محمدی آلزایمر را بیماری وابسته به سن توصیف کرد و افزود: هر چه سن بالا رود درصد شیوع آن بالا می‌رود، در افراد زیر 65 سال حدود یک درصدد، 65 سال حدود پنج تا 10 درصد و بالای 85 سال حدود 40 تا 50 درصد افراد جامعه را درگیر می‌کند.

رئیس بیمارستان فارابی کرمانشاه در توضیح بیماری الزایمر، اضافه کرد: در بیماری آلزایمر رسوب یک سری مواد پروتئینی و در هم پیچدگی سلول‌های عصبی را داریم که این روند سبب کوچک شدن مغز و اختلال در سلول‌های مغزی می‌شود و همین  ارتباط و عملکرد مغز را نامناسب می‌کند و فرد دچار علائم بیماری می‌شود.

وی اختلال در حافطه نزدیک را از مهمترین نشانه‌های آلزایمر دانست و گفت: فرد حافظه دور خود را به‌خوبی به یاد دارد، اما در بیان حافظه نزدیک اختلال دارد، تداوم اختلال حافظه و مکرر فراموش کردن سبب پیشرفت بیماری می‌شود.

محمدی اظهار داشت: فرد با پیشرفت آلزایمر آرام‌آرام دچار اختلال در اجرا، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری می‌شود، توانایی بیمار و قدرت تشخیص زمان و مکان کم می‌شود و با پیشرفت آن توانایی کلامی فرد نیز دچار مشکل شده و فرد دچار افسردگی، توهم و اعناد به دیگران می‌شود.

وی تشیخیص این بیماری را بالینی و توسط پزشک عنوان کرد و گفت: همراهان این بیماران را به خوبی درک کنند چون بیماری آلزایمری شخصیتی جدیدی دارد و نباید نسبت به آن‌ها تند شد.

وی ورزش کردن، خواب مناسب، رژیم غذایی مناسب،  فعالیت اجتماعی، مطالعه، بازی‌های فکری را در پیشگیری از بیماری آلزایمر موثر دانست و گفت: افرادی که در فعالیت‌های اجتماعی مغز را بیشتر درگیر کنیم کمتر دچار آلزایمر می‌شوند.

انتهای پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول