اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

پویندگان مهر، جویندگان عشق / از کمک سالمندان تا هزینه مشاوره‌ای که صرف کمک مومنانه می‌شود

انجمن «خیریه پویندگان مهر» از همان روزهای ابتدایی شیوع بحران کرونا، کمک‌های مومنانه خود را در پیش گرفتند و به جستجوی عشق الهی شتافتند تا جایی که علاوه بر اعضا، فرزندان و خانواده این خیرین نیک‌اندیش دست به کار شدند تا مواسات در کوی و برزن جاری شود، از برگزاری کلاس مشاوره موفقیت و کنکور و صرف هزینه آن برای کمک مومنانه تا پراخت اجاره‌بها.

پویندگان مهر، جویندگان عشق / از کمک سالمندان تا هزینه مشاوره‌ای که صرف کمک مومنانه می‌شود

 خبرگزاری فارس- همدان: کرونا و گزارش‌های کرونایی تمامی ندارد اما هنوز هم جای بسی خوشحالی است که همچون روزهای اول شیوع این ویروس در کنار اخبار تلخ لحظه به لحظه آمار مبتلایان و فوت شدگان  خبرهای خوش همدلی و مواسات یکه‌تازی می‌کند.

 انجمن خیریه پویندگان مهر همدان که از سال ۱۳۸۱ به منظور کمک به خانواده‌های نیازمند با هدف توانمندسازی آنها تأسیس شده و تمرکز این مجموعه بیشتر بر خانواده‌های بی‌سرپرست و بدسرپرست معطوف است با تولد کرونا چهره جدیدی از مهر و مهروزی را به عنوان کمک‌های مومنانه به منصه ظهور رساند و به جستجوی عشق الهی شتافتند.

این خیریه و اعضای فعال آن که اغلب بانوان نوع‌دوست و سن و سال‌دار هستند در بحران‌های طبیعی  گوشه و کنار کشور دست روی دست نگذاشتند و به سیل‌زدگان جنوب و زلزله‌زدگان کرمانشاه کمک کردند و اقدامات شایسته‌ای در ارسال کمک‌های اولیه و ساخت کانکس انجام داده‌اند.

حال به دلیل ماهیت مردمی و خیرخواهانه این مجموعه بدون معطلی در بحران کرونا هم به یاری جامعه هدف پرداخته و گام‌های استواری در راستای انجام کمک‌های مومنانه برداشته‌اند، از همان لحظات ابتدایی شیوع این بحران علاوه بر  بسته‌های معیشتی، ژل ضدعفونی‌کننده، ماسک و مواد شوینده در چندین مرحله بین مددجویان توزیع کرده است.

اما این گروه از خیرین همدانی به کمک رسانی مددجویان بسنده نکرده و با تمام توان برای تهیه ماسک و لباس ایزوله و البته وسایل حفاظت فردی به یاری کادر درمانی ویژه چند بیمارستان شتافتند.

اهداف این خیریه در بخش‌های گوناگون و البته خلاقانه تعریف شده این مجموعه در یکی از طرح‌های خود به نام «حامی» سعی‌ می‌کند در حد بضاعت مسیر تحصیل فرزندان جامعه هدف  را هموار کند، یکی دیگر از فعالیت‌های این خیرین  کمک به درمان بیماران از جمله انجام عمل جراحی، تأمین دارو و پرداخت هزینه بیمارستان است.

 همچنین کمک به ساخت و تعمیر منزل اقشار زیرپوشش از جمله ایزوگام سقف، احداث و تعمیر حمام، لوله‌کشی گاز و آب، برق‌کشی و اهدای سبدهای آذوقه به خانواده‌ها و دادن وام قرض‌الحسنه به مددجویان طیف گسترده کمک‌های این انجمن را تشکیل می‌دهد که هنگامه بروز و ظهور کرونا علاوه بر رسیدگی و پیگیری اهداف خیریه کمک‌های مومنانه را سرلوحه اقدامات خود قرار دادند.

ناگفته نماند یکی از اقدامات پسندیده پویندگان مهر در بحبوحه این بحران، تامین اجاره‌بها منزل مسکونی اقشار کم‌درآمد است، این اقدام بیش از هر نوع کمک و مساعدتی گل لبخند را بر لبان مددجویان و مستاجران نشانده است.

راه‌اندازی و اداره انجمن خیریه پویندگان مهر به همت بانوان خیراندیش

«زهرا مصباحی»، موسس انجمن خیریه پویندگان مهر از روزهای اولی می‌گوید که این موسسه را با همکاری خانم‌های دیگر راه‌اندازی کرده است: هشت خانم بودیم که در خانه ما جمع شدیم و این موسسه را راه‌اندازی کردیم البته خدا پشتیبان ما و این مجموعه بود چون امروز به یک مجموعه بزرگ اداری تبدیل شدیم و اغلب امور توسط خانم‌ها انجام می‌شود.

از همان اوایل کار هر روز که پیش می‌رفتیم مجموعه بزرگ‌تر می‌شد و افراد بیشتری به کمک ما می‌آمدند به طوری که امروز به حدود ۴۰۰ نفر رسیدیم که ماهانه کمک‌های نقدی خود را از ۲۰ هزار تومان تا ۲۰۰ هزار تومان به انجمن پرداخت می‌کنند، البته این جدای از نذورات و خیرات است.

خانم مصباحی با ۷۸ سال سن معتقد است بسیاری از هم سن و سالانش به اندازه او تحرک و فعالیت ندارند و این انگیزه و البته سلامتی به برکت همین فعالیت‌های خداپسندانه است.

«ناصر خودکام»، همسر خانم مصباحی هم که همواره در کنار این مجموعه حضور دارد درباره شکل گیری انجمن و اعمال خیر می‌گوید: قبل از اینکه این انجمن ثبت شود، همراه همسرم و تنی چند از دوستان به خانه‌های نیازمندان مراجعه و کمک‌های جمع آوری شده را توزیع می‌کردیم.

تا همین چند سال پیش هم شانه به شانه همسرم خانم مصباحی در کارهای خیر فعالیت می‌کردم اما چند مدتی است به دلیل کهولت سن و ناتوانی کمتر از گذشته در امور خیریه حضور دارم و به برکت همین انجمن سلامت هستیم و هنوز دور و نزدیک به هم‌نوعان کمک می‌کنیم.

«محمدرضا جدیدی‌نژاد»، عضو هیأت امنای انجمن پویندگان مهر هم بیان می‌کند: خدا را شاکر هستم که در این راه قرار گرفتیم و دوستان دست ما را گرفتند تا در این مجموعه حضور داشته باشیم، ناگفته نماند کارهای عام‌المنفعه بر فرزندان ما تأثیرگذار بوده به طوری که فرزندم مشاور کنکور و موفقیت است و هر همایشی را که برگزار می‌کند درآمد ناشی از آن را به انجمن پویندگان مهر اختصاص می‌دهد و در سال جدید و با بروز ویروس کرونا چهار همایش مجازی برگزار کرده که درآمدش را صرف خرید اقلام بهداشتی برای مبارزه با بیماری کووید ۱۹ شده است.

از تهیه پای مصنوعی تا آزادی زندانی بی‌گناه

موسس انجمن «خیریه پویندگان مهر» همچنین معتقد است که مردم روحیه بسیار خوبی در برای یاری رساندن به هم نوعان دارند و در این زمینه بیان می‌کند: افرادی هستند که در خارج از کشور حضور دارند و کمک‌های خود را در اختیار انجمن قرار می‌دهند تا به دست نیازمندان برسد.

مصباحی در ادامه به مرور برخی از خاطرات می‌پردازد و می‌افزاید: سال گذشته جوانی بود که پایش قطع شده بود و نمی‌توانست فعالیت کند و خرید پای مصنوعی او ۸ میلیون تومان هزینه داشت که اعضای انجمن هزینه آن را تأمین کردند و پس از اینکه عکس این جوان را دیدیم که با این پا در حال فعالیت و تکاپو است، بسیار خوشحال  شدیم.

انجمن پویندگان مهر در راستای آزادی زندانیان بی‌گناه نیز گام برداشته، این بانوی خیر در این باره می‌گوید: یک زندانی که قتل غیر عمد مرتکب شده بود یا باید دیه را پرداخت می‌کرد و یا اعدام می‌شد ما در کانال‌های اطلاع رسانی انجمن این مورد را قرار دادیم و البته در گروه‌های خیریه دیگر عنوان شد و کمتر از ۴۸ ساعت دیه این زندانی بی‌گناه شد جمع و خدا را شکر او آزاد و به آغوش خانواده بازگشت، با آزاد شدن این فرد دخترش برای ما پیام صوتی فرستاد و تشکر کرد این پیام بسیار منقلب کننده بود و ما هم به اندازه او خوشحال شدیم.

پای خاطرات خوب که وسط می‌آید خانم مصباحی و آقای خودکام برای بیان خاطرات از هم پیشی می‌گیرند، این بار همسر خانم مصباحی تربیون را به دست می‎گیرد و می‌‌افزاید: ساعت حدود ۲ نصفه شب بود که تلفن زنگ خورد و خانمی ساکن یکی از مناطق محروم شهر اعلام کرد که فرزندش به شدت بیمار است و به دکتر نیاز دارد، آن شب هم برف سنگینی در حال بارش بود و بالاخره خانم را راهنمایی کردیم که خود را به بیمارستان برساند تا صبح بتوانیم به کمک او برویم که این کار هم کردیم، در کل زمان مشخصی  برای ارائه خدمات انجمن وجود ندارد و هر لحظه و زمان از شب و روز، تعطیل و غیر تعطیل ما سعی می‌کنیم خدمات خود را ارائه دهیم.

پویندگان مهر پیشگام در کمک‌های مومنانه

مصباحی درباره کمک‌های مومنانه صورت گرفته به مددجویان در زمان شیوع ویروس کرونا می‌گوید: از اسفندماه سال گذشته تا کنون که بیماری کرونا شیوع پیدا کرده پنج نوبت بسته معیشتی بین مددجویان توزیع شده و شامل برنج، روغن، ماکارونی، گوشت و... بوده است، البته  انجمن در تلاش است به صورت مرتب گوشت بین مددجویان توزیع شود و خوشبختانه به دلیل کمک مردم هر ماهه حدود یک کیلو گوشت را بین مددجویان توزیع می‌کنیم اگرچه در این ایام علاوه بر بسته‌های معیشتی  ژل ضدعفونی، ماسک و مواد شوینده را خریداری و توزیع کردیم.

یاری رساندن به مستأجران

ناگفته نماند یکی از گام‌های بزرگ انجمن پویندگان مهر که جزو کمک‌های مومنانه بسیار مهم در شرایط کرونایی به حساب می‌آید یاری رساندن به مستأجران است، به گفته مصباحی بیشتر مددجویان زیر پوشش انجمن مستأجر هستند و به دلیل بیکار شدن امکان پرداخت اجاره‌بها خود را نداشتند  بنابراین انجمن در اقدامی برای هر یک از خانواده‌ها مبالغی را در نظر گرفت و به حساب آنها واریز کرد تا در هیاهوی کرونا دچار مشکل مسکن نشوند.

 تهیه ماسک و گان برای بیمارستان‌ها

این بانوی نیک‌اندیش همدانی از یاری به بیمارستان‌ها و مدافعان سلامت یاد می‌کند و ادامه می‌دهد: یکی دو تن از پزشکان به دلیل وضعیت بیمارستان و کمبود ماسک و لباس گان از انجمن کمک خواستند که در این حوزه هم ورود کرده و در حد بضاعت با کادر درمان همراهی کردیم، سلامت کادر اهمیت در این شرایط از اهمیت خاصی برخوردار است از همین از هیچ کمک فروگذار نبودیم.

جدیدی‌نژاد هم از اهمیت کمک‌های مومنانه در این ایام می‌گوید: در زمان تحقیق و بررسی شرایط در زمان بیماری کرونا مشاهده می‌شد که برخی از افراد قادر به تهیه و تأمین اقلام بهداشتی نیستند که بتوانند همانند دیگر هم وطنان، خود را از بیماری در امان بدارند به همین دلیل با پیک انجمن وسایل بهداشتی را به مناطق محروم ارسال می‌کردیم.

به نظرم در قیل و قال کرونا اهدای بسته‌های بهداشتی و مواد ضدعفونی کننده مهم‌تر است و در اولویت قرار دارد بنابراین کمر همت بستیم تا مددجویان از نظر ماسک و اقلام بهداشتی دچار کمبود و خدایی ناکرده بیماری نشوند.

 

کمک‌های مومنانه انجمن خیریه پویندگان مهر به طور کاملا خودجوش در حوزه‌های مختلف در زمان بروز بیماری کرونا انجام شد تا شاهد سمفونی زیبای مخلوقات خداوندی باشیم که جز زیبایی خلق نکرده و انسان تنها باید سازهای زیبای آن را بنوازد تا صدای آن در هر دو عالم طنین انداز شود. تعداد زیادی از اعضای این انجمن جزو سالمندان هستند اما این موضوع و شاید ترس از کرونا باعث نشد دست از کار بکشند و ترجیح دادند با دستان پرمهر خود در گوشه به گوشه این شهر به همنوعان خود یاری رسانند، «پویندگان مهر» نمونه بارزی از کمک‌های مومنانه‌ای است که مهرشان همچنان در جریان است.

-------------

سولماز عنایتی

--------------

انتهای پیام/89033/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول