اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خانواده

مراقبت از دانش‌آموزان در برابر ویروس کرونا/ چه راهکارهایی را به دانش‌آموز خود یاد بدهیم؟

هنگام برگشتن به خانه کفش‌ها را بیرون از خانه در بیاورند. لباس های مدرسه را بلافاصله بعد از مراجعه به خانه دم در از تن در بیاورند در جایی آویزان کنند که با لباس‌های داخل خانه در تماس نباشد. در واقع نیازی به شستشوی هر روزه‌ی لباسهای مدرسه نیست. فقط این لباس‌ها نباید با وسایل خانه و یا لباس هایی که دانش آموز در داخل خانه می پوشد تماس داشته باشند.

مراقبت از دانش‌آموزان در برابر ویروس کرونا/ چه راهکارهایی را به دانش‌آموز خود یاد بدهیم؟

گروه خانواده؛ نعیمه موحد:  بیماری کووید ۱۹ ناشی از نوع جدیدی از ویروس کرونا است. به گفته پزشکان و متخصصان هنوز اطلاعات زیادی درباره درگیری کودکان با این ویروس به دست نیامده است و دنیا همچنان در حال یادگیری و تجربه درباره تاثیر این ویروس از جمله تاثیر آن بر کودکان است.

در ایران در حالی سال تحصیلی 1400-1399 شروع شده است که تا همین چند هفته پیش بسیاری از والدین نمی‌دانستند که باید در این شرایط کرونایی دانش‌آموزشان را به مدرسه بفرستند یا نه. در نهایت تعدادی از والدین مخصوصا آنهایی که فرزند کلاس اولی داشتند قید این سال تحصیلی را زدند و ترجیح دادند فرزندشان به مدرسه نرود. در مقابل عده‌ای دیگر از والدین هم صلاح را در این دیدند تا رشته آموزشی فرزندشان از مدرسه قطع نشود.

روی این گزارش با والدین دسته دوم است. یعنی آنهایی که فرزندشان را به مدرسه فرستاده‌اند و لازم است برای مراقبت از آنها در برابر ویروس کرونا راهکارهایی را مدنظر داشته باشند.

در این گفت‌وگو دکتر منیره‌سادات مطهری؛ پزشک و متخصص طب ایرانی نکاتی را برای رعایت والدین و دانش‌آموزان ذکر کرده است تا بچه‌ها این سال تحصیلی را به صحت و سلامت پشت سر بگذارند.

 

در ابتدای شیوع ویروس کرونا گفته می‌شد که کودکان به این بیماری مبتلا نمی‌شوند. به نظر می‌آید این فرضیه اکنون رد شده باشد.

امکان ابتلا به این بیماری برای هر گروه سنی وجود دارد. البته از زمان شروع این بیماری موارد کمتری از ابتلا در کودکان گزارش شده است که ممکن است به خاطر تعطیلی مدارس و حضور کمتر کودکان در تجمعات و مکانهای عمومی باشد. احتمال دارد با بازگشایی مدارس و حضور دانش‌آموزان آمار ابتلا در کودکان نیز افزایش پیدا کند.  بنابراین والدین باید این باور اشتباه را که در اوایل شروع کرونا گفته می‌شد کنار بگذارند و بدانند که کودکان هم در معرض خطر هستند.  تنها تفاوتی که بین کودکان و بزرگسالان وجود دارد این است که تاکنون علائم بیماری در کودکان خفیف‌تر و میزان مرگ و میر کودکان آنها کمتر بوده است. ولی باید توجه کرد که حتی مرگ یک کودک هم برای ما دردناک است. از طرفی کودکان می توانند با حضور در اجتماعات و مدارس ناقل بی علامت ویروس کرونا باشند. این را هم در نظر بگیریم که کودکان می‌توانند ویروس را به دیگران مخصوصاً افراد مسن و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها انتقال بدهند.

با اعلام خبر بازگشایی مدارس، بسیاری از والدین دچار نگرانی و اضطراب درباره فرزند خود شدند و این نگرانی را به بچه‌ها هم منتقل کردند. چه راهکاری برای رفع این نگرانی‌ها توصیه می‌کنید؟

حالا که مدارس با وجود وضعیت کرونا  بازگشایی شده‌اند، توصیه من برای حفظ سلامتی دانش آموزان و خانواده هایشان عدم حضور فیزیکی دانش‌آموزان در مدرسه و استفاده از آموزش های مجازی است. ولی اگر به هر دلیلی کسانی تمایل دارند کودکانشان در مدرسه حضور پیدا کنند باید نکاتی را مد نظر قرار بدهند.

احتمال زیاد بسیاری از والدین دچار عصبانیت و اضطراب شده اند. باید مراقب باشیم که این اضطراب و استرس را به بچه ها انتقال ندهیم.  آنها با عصبانیت و استرس ما عصبی و دچار اضطراب می‌شوند. ولی نمی توانند این استرس و عصبانیت را درست مدیریت کند و ممکن است تبعات آن را به شکل مشکلات رفتاری بروز بدهند.

علاوه بر این استرس خود باعث تضعیف سیستم ایمنی و درگیر شدن با ویروس می شود. در این وضعیت علاوه بر علائم جسمی بچه ها باید به علامات روحی آنها هم توجه کرد. اکنون بچه‌ها بیشتر از هر زمان دیگری نیاز به آرامش در کنار مراقبت و آموزش بهداشت و سلامت دارند.  البته باید مواظب بود که این تاکید ها تبدیل به وسواس و دستورات آزاردهنده نشود. داشتن اطلاعات درست درباره ویروس کرونا و راه‌های انتقال و مقابله با آن تا حد زیادی به از بین بردن ترس و استرس کودکان کمک می‌کند.

 

والدین برای از بین بردن این استرس و اضطراب باید چه کارهایی انجام بدهند؟

 بهتر است سری به مدرسه فرزندشان بزنند و از رعایت مسائل بهداشتی مانند نظافت، ضدعفونی شدن سرویس های بهداشتی و سطوحی مثل نرده ها که توسط افراد لمس می شود مطمئن شوند. باز بودن پنجره در کلاس و تهویه مناسب طی حضور دانش آموزان در کلاس هم مهم است.

چه اقلامی برای حضور سالم دانش‌آموز در مدرسه لازم است و کدام کارها غیرضروری است؟

برای حضور دانش آموز در مدرسه باید ماسک مناسب برای او تهیه کنیم. دقت کنید که ماسک های استاندارد سه لایه جراحی بهترین نوع ماسک قابل استفاده هستند و نیازی به استفاده از ماسک‌های که لزوما گران هستند نیست. حتما در کیف کودک ماسک اضافه هم بگذارید. این ماسک را به صورت بهداشتی در جایی قرار بدهید که در معرض آلودگی نباشد. اگر ماسک کودک خیس شد و یا روی زمین افتاد او باید از این ماسک‌های اضافه استفاده کند.

 این ماسک ها به مدت چهار ساعت قابل استفاده هستند و بعد از این مدت باید در سطل آشغال درب دار انداخته بشود. در صورت استفاده از ماسک های پارچه ای هم باید حتما در بعد از برگشت دانش‌آموز از مدرسه، کاملاً شسته و خشک و اتو بشود. دانش آموز باید حتماً ژل یا محلول الکلی ضدعفونی کننده دست به همراه دستمال کاغذی به همراه داشته باشد.

این نکته را باید مد نظر داشته باشیم و به کودک هم تاکید کنیم که قبل از شستن دست‌ها به چشم دهان و بینی خود دست نزند. به هیچ وجه ماسک و دستکش خود را در محیط کلاس یا حیاط و روی میز و نیمکت ها یا جامیزی رها نکنند. دانش آموزان از وسایل و لوازم التحریر شخصی خودشان استفاده کنند و تعدادی مداد و خودکار و پاک کن اضافه هم همراه داشته باشند تا مجبور نشوند از فرد دیگری قرض بگیرند. بهتر است لوازم التحریری که در مدرسه استفاده شده در خانه استفاده نشود و برای خانه لوازم التحریر جداگانه برای دانش آموز خریداری بشود.

 


برای خوردن و آشامیدن در مدرسه، دانش‌آموز باید چه نکاتی را رعایت کند؟

به دانش‌آموزان یادآوری کنید که قبل از ورود به کلاس و مدرسه و قبل و بعد از شروع هر کلاس و همچنین قبل از خوردن خوراکی دستهای‌شان را بشویند. این شست‌وشو ترجیحا با آب و صابون و در صورت عدم امکان با ژل یا محلول الکلی دست انجام بشود. طریقه شستن صحیح دست را به کودک آموزش بدهید تا تمام سطوح دستهایش از جمله پشت دست‌ها و لای انگشتان هم شسته و ضدعفونی بشود.

 برای نوشیدن آب، بطری یا قمقمه آب در کیف کودک بگذارید و تاکید کنید به هیچ وجه از آبخوری یا آبسردکن مدرسه استفاده نکند.

لازم است کودک فاصله اجتماعی را با معلم و سایر دانش‌آموزان به اندازه حداقلی یک و نیم متر چه در سر کلاس و چه در حیاط مدرسه رعایت کند. دوستان و همکلاسی های خود را در آغوش نگیرد، با آنها روبوسی نکند و دست ندهند.  بعد از تعطیلی مدرسه هم با دوستان خود تجمع نکند.

 

آیا لازم است لباسهای کودک هر روز بعد از برگشتن از مدرسه شسته شود یا خودش به حمام برود؟

هنگام برگشتن به خانه کفش‌ها را بیرون از خانه در بیاورند. لباس های مدرسه را بلافاصله بعد از مراجعه به خانه دم در از تن در بیاورند در جایی آویزان کنند که با لباس‌های داخل خانه در تماس نباشد. در واقع نیازی به شستشوی هر روزه‌ی لباسهای مدرسه نیست. فقط این لباس‌ها نباید با وسایل خانه و یا لباس هایی که دانش آموز در داخل خانه می پوشد تماس داشته باشند.

 بعد از رسیدن به خانه دستها و صورت خود را کامل با آب و صابون بشویند. نیازی به دوش  و حمام روزانه نیست. اما بهتر است دانش آموز هر روز بینی و گلوی خود را با سرم نمکی یا آب نمک رقیق شستشو بدهد.

 

با داشتن چه علائمی باید کودک را از رفتن به مدرسه منع کنیم؟

 نکته ای که بسیار اهمیت دارد این است که در صورت داشتن هرگونه علائم مشکوک به کرونا مانند تب سرفه و بی‌حالی از رفتن به مدرسه خودداری کنند. اگر بیمار مبتلا به کرونا در منزل دارید نباید دانش‌آموز در مدرسه حضور پیدا کند. کسانی که بیماری زمینه‌ای مثل سرطان، دیابت، آسم و یا مشکلات قلبی و ریوی دارند و یا هر سال در فصول سرد سال دچار سرماخوردگی مکرر می شوند نباید در این شرایط به مدرسه بروند.

در  پایان باز هم تاکید می کنم تا حد امکان دانش آموزان به صورت مجازی از آموزش‌های مدرسه و یا آموزش های تلویزیون استفاده کنند.

هنوز واکسنی برای کرونا در دسترس نیست و زمان پیدا شدن آن هم مشخص نیست پس بهترین راه تقویت سیستم ایمنی کودکان با رعایت اصول بهداشتی و استفاده از مواد غذایی مناسب، خواب کافی و فعالیت بدنی مناسب در کنار عدم حضور در مکان های عمومی و اجتماعات است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول