اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

احتمال بی‌خانمانی یک میلیارد نفر در جهان تا سال ۲۰۵۰

گزارش یک اندیشکده استرالیایی حاکی از آن است که تا سال ۲۰۵۰ بیش از یک میلیارد نفر در جهان به دلیل تغییرات محیطی و ناآرامی‌های مدنی، با بحران بی‌خانمانی مواجه خواهند شد.

احتمال بی‌خانمانی یک میلیارد نفر در جهان تا سال ۲۰۵۰

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اندیشکده استرالیایی اقتصاد و صلح (IEP) که سالیانه شاخص‌هایی در مورد وضعیت صلح و تروریسم در جهان ارائه می‌کند، با انتشار گزارشی نوشته تا سال ۲۰۵۰ بیش از یک میلیارد نفر در جهان به دلیل تغییرات محیطی، درگیری‌ها و ناآرامی‌های مدنی با بحران بی‌خانمانی مواجه خواهند شد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، مرکز «ثبت تهدید زیست محیطی» با استفاده از داده‌های سازمان ملل و منابع دیگر، هشت نوع تهدید زیست‌محیطی را ارزیابی می‌کند و همچنین پیش‌بینی می‌کند چه مناطق و کشور‌هایی در جهان بیشتر در معرض خطر قرار دارند. این اندیشکده استرالیایی با جمع‌آوری این داده‌ها، گزارش خود را در این خصوص ارائه کرده است.

اندیشکده اقتصاد و صلح استرالیا گزارش داده با توجه به این پیش‌بینی که جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰، به ۱۰ میلیارد نفر می‌رسد و تقلا برای دستیابی به منابع طبیعی افزایش می‌یابد و همچنین درگیری و جنگ نیز شدت می‌گیرد، بنابراین ممکن است ۱.۲ میلیارد نفر از مردم مناطق صحرای جنوب آفریقا، آسیای مرکزی و غرب آسیا مجبور شوند تا سال ۲۰۵۰ دست به مهاجرت بزنند.

در ادامه گزارش این اندیشکده آمده است، عوامل زیست‌محیطی و درگیری‌ها موجب بی‌خانمانی حدود ۳۰ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ شد.

مرکز ثبت تهدید زیست‌محیطی، این تهدید‌ها را به دو دسته اصلی تقسیم کرده است: دسته اول، عدم تأمین غذا، کمبود آب آشامیدنی و رشد جمعیت و دسته دوم، بلایای طبیعی از جمله خشکی، سیل، توفان، بالا آمدن سطح دریا و افزایش دمای هوا است.

نتیجه این گزارش ۹۰ صفحه‌ای، تحلیلی درباره حدود ۱۵۰ کشور است که ارزیابی می‌کند با چه تعداد تهدید روبرو هستند و ظرفیت آنها در برابر این تهدیدها چگونه است.

در این گزارش آمده، در حالی که برخی کشور‌ها مانند هند و چین در دهه‌های آینده با کمبود آب آشامیدنی بیشتر تهدید می‌شوند، اما برخی کشور‌های دیگر مانند موزامبیک، کنیا و ماداگاسکار با چند تهدید کشنده مواجه خواهند شد، از جمله اینکه توانایی خود برای مقابله با این تهدید‌ها را از دست می‌دهند.

این کشورها در حال حاضر به طور گسترده‌ای پایدار هستند اما در معرض تهدیدهای زیست‌محیطی و کمبود یا بد‌تر شدن وضعیت «صلح مثبت» قرار دارند.

مؤسس اندیشکده اقتصاد و صلح گفته که هم‌اکنون جهان نسبت به پنجاه سال گذشته ۶۰ درصد آب آشامیدنی کمتری در اختیار دارد و این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای غذا در ۳۰ سال آینده، ۵۰ درصد افزایش یابد که عمدتاً از گسترش طبقه متوسط در آسیا نشأت می‌گیرد.

بروز این عوامل، همراه با بلایای طبیعی که فقط به دلیل تغییرات آب و هوایی احتمالاً افزایش می‌یابد، به این معنی است که تا سال ۲۰۵۰ حتی کشورهای پایدار و باثبات نیز آسیب‌پذیر خواهند بود.

این گزارش در حالی ارائه شده که بر اساس برآورد‌های موسسه «آسپن»، یک اتاق فکر در آمریکا، دست‌کم ۳۰ میلیون نفر از ۱۱۰ میلیون آمریکایی که در خانه‌های اجاره‌ای زندگی می‌کنند تا پایان سپتامبر امسال و در بحبوحه شیوع کرونا در معرض خطر اخراج از خانه‌هایشان قرار دارند و احتمالاً بی‌خانمان خواهند شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول