اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

علوم پزشکی: آب آلوده، علت مسمومیت در «شیخ‌صله» بوده است/ آبفا: آب شرب روستا مشکلی ندارد!

دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه معتقد است آب آلوده بدلیل عدم بهسازی مخزن تامین آب روستا و همچنین ساخت و سازهای غیراصولی و ایجاد چاهک‌های فاضلاب منازل در بالادست، علت مسمومیت جمعی اهالی روستای شیخ‌صله است اما آب و فاضلاب نظری غیر از این را دارد.

علوم پزشکی: آب آلوده، علت مسمومیت در «شیخ‌صله» بوده است/ آبفا: آب شرب روستا مشکلی ندارد!

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، روز یکشنبه 17 شهریورماه تعدادی از اهالی روستای «شیخ‌صله» شهرستان ثلاث باباجانی با علائم مسمویت به مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان ثلاث مراجعه  می‌کنند که رفته رفته بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. همین دلیلی شد تا یدالله شکری فرماندار این شهرستان بلافاصله دستور تشکیل جلسه کمیته بهداشت دهد و با اولین احتمال مسمومیت به دلیل آلودگی آب، دستور قطع آب روستا را صادر کند و آبرسانی به صورت سیار را آغاز کنند.

در حال حاضر، حال عمومی بیماران خوب گزارش شده است و بیمار فوتی و بدحالی در این زمینه فعلا در مراکز درمانی بستری نیست؛ به گفته فرماندار ثلاث‌ باباجانی، تمهیدات لازم در خصوص تهیه آب لازم شرب تا جواب و نتیجه نهایی آزمایشات اتخاذ شده است و تمام دستگاه‌های خدمات‌رسان در حال آماده باش کامل هستند.

دانشگاه علوم پزشکی: فاضلاب، آب روستا را آلوده کرده است

ابراهیم شکیبا معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تشریح اهم اقدامات انجام شده در این زمینه، اظهار داشت: نظر به بروز طغیان ناشی از مصرف آب آلوده در روستای شیخ صله شهرستان ثلاث باباجانی، در ساعات اولیه، تیم واکنش سریع معاونت بهداشتی به همراه تیم بهداشتی شهرستان و اداره آب و فاضلاب به منطقه اعزام شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ادامه داد: با توجه به اینکه روستای مذکور تحت پوشش آب و فاضلاب است طبق بررسی‌های انجام شده و مستندات موجود، از دو ماه قبل تا زمان بروز طغیان، میزان کلر باقی‌مانده آب شرب روستا صفر بوده است و همچنین بدلیل عدم بهسازی مخزن تامین آب روستا و به دلیل ساخت و سازهای غیراصولی و ایجاد چاهک‌های فاضلاب این منازل در بالادستی مخزن آب، منجر به آلودگی آب مصرفی و در نهایت موجب بروز طغیان مذکور شده است.

وی تصریح کرد: سایر روستاهای منطقه مانند گزنه، بانی نارکه نیز فاقد کلر باقی‌مانده هستند و از نظر آزمایش های باکتریولوژیک آب آنها آلوده است که این امر می‌تواند منجر به بروز طغیان‌های مشابه شود.

«تشکیل جلسه با حضور فرماندار و نمایندگان معاونت بهداشتی و مدیریت شبکه بهداشت شهرستان ثلاث و بررسی طغیان، طرح موضوع در شورای تامین شهرستان با حضور مدیران گروه سلامت محیط و بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی، تهیه نقشه اپیدمیولوژی و گروه‌های سنی، بازدید مشترک نمایندگان معاونت بهداشتی، شرکت آب و فاضلاب استان و مرکز بهداشت شهرستان ثلاث از سامانه آبرسانی روستا، نمونه‌برداری باکتریولوژیک آب در سه نوبت و تهیه نمونه آب خام جهت ارسال به آزمایشگاه تحقیقات گوارش و کبد تهران، لایروبی چشمه تامین آب روستا توسط اکیپ امور آب و فاضلاب شهرستان ثلاث و شست‌وشوی مخازن ذخیره آب روستا و پایانه مرزی، توزیع آب آشامیدنی بسته‌بندی شده در بین خانوارهای ساکن روستا، تهیه و ارسال نمونه‌های استول و سرم خون از بیماران و ارسال به آزمایشگاه تحقیقات گوارش و کبد تهران، بیماریابی فعال به‌صورت خانه به خانه و تشدید نظام سندرمیک بیماری‌های واگیر در منطقه بروز طغیان و کل شهرستان، درمان تمامی بیماران سرپایی و بستری پیگیری آن‌ها تا حصول نتیجه قطعی درمان و استقرار اتوبوس آمبولانس در شهرستان ثلاث جهت اعزام بیماران»، از دیگر اقدامات لازم اهم اقدامات انجام شده در این خصوص بوده که شکیبا به آن‌ها اشاره کرد.

همچنین امیر کرمی، مدیر گروه بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز در توضیحات تکمیلی، اظهار داشت: بدنبال افزایش شمار بیماران روستای شیخ‌صله با علائم اسهال و استفراق بلافاصله اقدامات درمانی و پیگیری‌های بهداشتی از سوی شبکه بهداشت و درمان شروع شد.

وی اضافه کرد: یک تیم بهداشتی متشکل از کارشناسان مبارزه با بیماری‌ها، سلامت محیط، آموزش بهداشت و پزشک در سطح روستا بررسی‌های محیطی و را شروع کردند.

کرمی تصریح کرد: مواردی که در بحث طغیان‌ها اولویت داشت توشط تیم و بررسی شد علت براساس شواهد و مستنداتی که از قبل از شروع طغیان هم وجود داشته مشکلاتی در بحث سالم‌سازی آب مشهود است.

وی ادامه داد: علی‌رغم اینکه آب و فاضلاب روستایی طی یکی دو سال گذشته سیستم کلریناتور نصب کرده مستندات بهداشتی نشان می‌داد هرزچندگاهی سیسیتم کلریناتور دچار وقفه می‌شود، مشکلات فنی داشته، آب ژاول تمام می‌شود و آب شبکه روستا فاقد کلر باقی‌مانده می‌شود.

کرمی خاطرنشان کرد: منبع تامین آب به دلیل توسعه ساخت و ساز روستا در پایین دست چا‌هک‌های جذبی فاضلاب قرار گرفته، یعنی منابع آلوده کننده منبع آب را تهدید می‌کند، البته آب و فاضلاب منبع آب را لایروبی کرده است.

شرکت آبفا: آب مشکلی ندارد!

طبق این توضیحات مسمومیت جمعی اهالی روستای شیخ‌صله به دلیلی آلودگی آب بوده، اما علی‌رضا کاکاوند مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه نظری غیر از این را دارد.

کاکاوند در خصوص وضعیت آب شرب روستای شیخ‌صله شهرستان ثلاث باباجانی، اظهار داشت: پیرو اطلاعی که دیروز ساعت 9 صبح به ما داده شد با این عنوان که مشکلی در خصوص آب شرب روستای شیخ‌صله به وجود آمده است، بلافاصله تیم اجرایی و کنترل کیفیت و پایش استان را به محل اعزام کردیم.

وی ادامه داد: چون اولین احتمال بحث آلودگی آب بود بلافاصله نمونه‌های متعددی از منبع تامین آب روستا گرفته شد، البته این روستا کلا یک منبع تامین آب داریم که یک حلقه چاه کم عمق است که آب را از چاه به مخزن پمپاژ و از مخزن به شبکه توزیع می‌کند.

کاکاوند تصریح کرد: نمونه‌های متعددی از چاه، مخزن و هم از شبکه توزیع گرفته شد، آزمایش فیزیکی و شیمیایی و آب خام گرفته شده که نتیجه آن نشان داد که آب شرب شرکت آب فاضلاب مشکلی ندارد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: البته با توجه به احتمالات ما بلافاصله بحث لایه‌روبی چشمه را در دستور کار قرار دادیم، شست و شو و ضدعفونی کردن مخزن و شبکه انجام شده و هنوز هم در منطقه مستقر هستیم.

وی با بیان اینکه هنوز علت دقیق این موضوع مشخص نشده است، گفت: دوستان بهداشت به دنبال عوامل دیگر غیر از آب شرب شرکت آب و فاضلاب باشند. در شهر تازه‌آباد چند روز پیش هم چند نفر با چنین علائمی مسموم شده بودند که نشان می‌دهد این موضوع باید همه جانبه بررسی شود تا به صورت اصولی ریشه‌یابی شود.

به نظر می‌رسد، در این شرایط حساس که منجر به مسمومیت دسته جمعی اهالی یک روستا شده، این ناهماهنگی و تناقض نظرات دو دستگاه کارشناسی، خود می‌تواند به یک بحران جداگانه تبدیل شود؛ مسئله ای که با تشکیل یک کارگروه فوریتی مشترک، به راحتی قابل حل است.

انتهای پیام/پ/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول