اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

نیویورک تایمز|آوارگی 37 میلیون نفر در نتیجه جنگ‌های آمریکا

بنابر یک گزارش جدید، در نتیجه جنگ‌ها و عملیات آمریکا بعد از 11 سپتامبر سال 2001، دست‌کم 37 میلیون نفر آواره شده‌اند.

نیویورک تایمز|آوارگی 37 میلیون نفر در نتیجه جنگ‌های آمریکا

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بر اساس گزارش جدیدی که دانشگاه «براون» در قالب پروژه «هزینه‌های جنگ» منتشر کرده، دست‌کم ۳۷ میلیون نفر مستقیما در نتیجه جنگ‌های آمریکا بعد از ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ آواره شده‌اند. به گفته نگارندگان این گزارش، این آمار بیشتر از افرادی است که بر اثر درگیری از سال ۱۹۰۰، به استثنای جنگ جهانی دوم، آواره شده‌اند.

بنابر گزارش روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز»، این نتایج امروز سه‌شنبه هفته‌ها قبل از ورود آمریکا به بیستمین سال به اصطلاح "جنگ علیه تروریسم" این کشور که در ۷ اکتبر سال ۲۰۰۱ با حمله به افغانستان آغاز شد، منتشر شده است. این گزارش می‌افزاید اولین بار است که شمار افراد آواره شده بر اثر اقدام ارتش آمریکا در این دوره، منتشر شده است. این نتایج همچنین در زمانی منتشر شده که ایالات متحده و سایر کشورهای غربی به طور فزاینده رویکرد مخالفت با پذیرش پناهجویان را در پیش گرفته‌اند و با تقویت احساسات ضد مهاجران، سیاست مرزهای بسته را دنبال می‌کنند.

بنابر این گزارش، تعداد افراد آواره شده که اغلب آن‌ها غیرنظامی هستند، در افغانستان، عراق، پاکستان، یمن، سومالی، فیلیپین، لیبی و سوریه به عنوان جاهایی که جنگ در آن‌ها قابل‌توجه‌تر بوده، بیشتر است. همچنین طبق این گزارش، آمار ارائه شده تخمینی محافظه‌کارانه است و آمار واقعی ممکن است بین ۴۸ میلیون تا ۵۹ میلیون نفر باشد. این آمار میلیون‌ها نفری را که در کشورهایی که عملیات آمریکا در آن‌ها کمتر بوده از جمله در بورکینافاسو، کامرون، جمهوری آفریقای مرکزی، چاد، جمهوری دموکراتیک کنگو، مالی و نیجر، محاسبه نکرده است.

«دیوید واین» استاد مردم‌شناسی در دانشگاه براون و نویسنده اصلی این گزارش در این خصوص گفت: این (آوارگی) یکی از عمده‌ترین اشکال آسیب بوده است، البته در کنار کشته‌ها و زخمی‌هایی که در نتیجه این جنگ‌ها به جا مانده‌اند. این (گزارش) به ما می‌گوید که مداخله آمریکا در این کشورها به طرز وحشتناکی فاجعه‌آمیز بوده که فکر نکنم اغلب مردم در آمریکا، و خودم از بسیاری جهات، با آن‌ها درگیری بوده یا آن‌ها را حتی در کمترین حدش درک کرده باشیم.

در ادامه این گزارش آمده است: گرچه آمریکا تنها دلیل مهاجرت از این کشورها نیست، نگارندگان می‌گویند آمریکا نقشی اصلی یا کمکی در این درگیری‌ها داشته است. مردم به تمام دلایل رایج در درگیری‌های مسلحانه مثل بمباران هوایی و حملات پهپادی، آتش توپخانه و نبردهای مسلحانه که باعث نابودی خانه‌ها و محلات می‌شوند و تهدید مرگ و پاکسازی گسترده قومی را به دنبال دارند، محل زندگی خود را ترک کرده‌اند. جنگ‌هایی که در برخی کشورها قدمت آن‌ها به دو دهه رسیده، بسیاری از مشاغل و صنایع را نابود کرده و تامین هزینه‌های زندگی را برای مردم دشوار کرده است. در بسیاری از موارد، جنگ‌ها دسترسی به غذا و منابع آب، بیمارستان، مدارس و سایر زیرساخت‌های محلی را از بین برده و زندگی روزانه را دچار بی‌ثباتی کرده است.

به طور مثال در سومالی، از زمانی که نیروهای آمریکایی از سال ۲۰۰۲ در آنجا بار دیگر وارد عملیات شدند، ۴۶ درصد جمعیت این کشور آواره شده‌اند. در حالی که پنتاگون در تایید کشته شدن غیرنظامیان در نتیجه حملات هوایی آمریکا در سومالی علیه گروه تروریستی الشباب مقاومت می‌کند، اخیراً برای سومین بار بعد از آن که عفو بین‌الملل گزارشی در این خصوص ارائه کرد، کشتن غیرنظامیان را تایید کرد.

در این گزارش همچنین شمار افرادی که به کشور یا مناطق خود بازگشته‌اند، ۲۵.۳ میلیون نفر تخمین زده شده که البته این آمار کودکانی که در جاهای دیگر از والدین پناهجو متولد شده‌اند را شامل می‌شود. بخشی از این افراد هم کسانی هستند که  قربانی اخراج ناخواسته از کشورهای میزبان هستند و سایرین در حالی به کشور خود برگشته‌اند که باید با مشکلاتی که از آن گریختند مانند خشونت دست و پنجه نرم کنند.

به گزارش روزنامه «نیویورک تایمز» پنتاگون در پاسخ به درخواست برای اظهارنظر درباره این گزارش، آن را به وزارت خارجه آمریکا ارجاع داد. نماینده اداره جمعیت، پناهندگان و مهاجرت وزارت امور خارجه آمریکا در این خصوص گفت این اداره گزارش سالانه‌ای را در مورد پناهندگان و آوارگان منتشر می‌کند، اما در آن تمایزی با توجه به علت آوارگی قائل نمی‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول