اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

افزایش وام های دانشجویی برای سال تحصیلی جدید/ اعلام نرخ جدید غذا و خوابگاه دانشجویی

رئیس صندوق رفاه دانشجویان گفت: دانشجویان در ترم جدید فقط به اندازه روزهایی که به صورت چرخشی در خوابگاه حضور دارند شهریه خواهند پرداخت.

افزایش وام های دانشجویی برای سال تحصیلی جدید/ اعلام نرخ جدید غذا و خوابگاه دانشجویی

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، نشست خبری ناصر مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان به مناسبت آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و برنامه های این صندوق در سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰ برگزار شد.

ناصر مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان در این نشست اظهار داشت: در ترم جدید خوابگاه های دانشجویی به صورت چرخشی بین دانشجویان تقسیم می شود.

وی ادامه داد: نکته مهم این است که دانشجویان در ترم جدید فقط به اندازه روزهایی که به صورت چرخشی در خوابگاه حضور دارند شهریه خواهند پرداخت.

وی ادامه داد: در ترم قبل صندوق به دانشجویان ساکن در خوابگاه های خودگردان وام بلاعوض داده است.

مطیعی همچنین از افزایش همه وام های دانشجو‌یی در ترم جدید خبر داد و قیمت غذای دانشجویی و اجاره خوابگاه دانشجویی در مهر را اعلام کرد.

وی گفت: امسال ۳۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت خوابگاهها در دانشگاه‌ها استفاده خواهد شد و نرخ اجاره بهای خوابگاه‌ ها برای سال تحصیلی جدید ۲۵ درصد افزایش می‌ یابد.

مطیعی همچنین با اشاره به افزایش وام‌ های مختلف دانشجویی در سال جدید، گفت: برای مثال امسال وام مسکن متاهلی در شهر‌های بزرگ از ۱۰ میلیون به ۲۵ میلیون و در کلانشهر‌ها به ۲۰ میلیون افزایش یافته است.

وی خاطر نشان کرد: مبلغ این وام در سایر شهرها  هم ۱۵ میلیون تومان است که در سال گذشته ۶ شهر شامل شهر بزرگ می ‌شد و ۱۰ کلانشهر به آنها اضافه شده است.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: رویکرد اصلی صندوق در سال تحصیلی جدید، تقویت وام‌ های دانشجویی است و بر همین اساس مبلغ وام های دانشجویی افزایش یافته است؛ وام تحصیلی از ۵۰۰ هزار تومان به ۱.۵ میلیون تا ۲ میلیون تومان، وام ضروری از یک میلیون تومان به ۲ تا ۵ میلیون تومان در موارد خاص و وام شهریه از یک میلیون به ۵ میلیون تومان افزایش داشته است.

مطیعی تصریح کرد: سال گذشته که ۱۲۶ میلیارد تومان وام شهریه پیش ‌بینی شده بود که امسال  به ۱۹۱ میلیارد تومان افزایش یافته است. ۲۲۰ میلیارد تومان هم برای وام تحصیلی پیش ‌بینی شده است.

* امسال ۶۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت وام‌ های دانشجویی پیش‌ بینی شد

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توضیح داد: سال گذشته ۴۸۰ میلیارد تومان و امسال ۶۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت وام‌ های دانشجویی توسط سازمان برنامه و بودجه پیش‌ بینی شد و نسبت به سال قبل ۳۵ درصد افزایش بودجه داشته ایم و بودجه مصوب امسال ۳۵۳ میلیارد تومان شده است.

مطیعی با اشاره به اجرای طرح جدید وام ها در سال جدید، توضیح داد: با بررسی مشکلات نظام پرداخت و بازپرداخت وام ‌ها، طرح جدیدی درباره وام ‌های دانشجویی به تصویب هیات امنای صندوق رسیده است. بر این اساس ۲۲ نوع وام در ۵ گروه با زیرگروه هایی تعریف شده و ضوابط و ضمانت‌ های وام ‌ها تسهیل شده است. برای مثال قبلا دانشجویان برای ۱۵ میلیون تومان وام، نیاز به دو ضامن داشتند که اکنون به یک ضامن تغییر کرده است. همچنین قبلا فقط کارمندان رسمی و پیمانی می‌توانستند ضامن دانشجویان شوند اما امسال کارکنان قراردادی اجرایی و فعالان اقتصادی هم می توانند ضامن شوند. علاوه بر این، بهزیستی و کمیته امداد هم با ارائه یک تعهدنامه، می توانند ضامن دانشجویان تحت پوشش خود شوند.

* نرخ غذای دانشجویی در سال جدید

در این نشست نرخ اجاره ‌بهای خوابگاه دانشجویی و غذای دانشجویی در سال تحصیلی جدید هم اعلام شد.

مطیعی توضیح داد: هر پرس غذای کم ‌هزینه هزار و ۵۰۰ تومان، هر پرس غذای متوسط ۲ هزار و ۱۰۰ تومان و هر پرس غذای پرهزینه۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت گذاری شده است. در غذای کم ‌هزینه ۹ درصد و در دیگر غذاها ۱۱ درصد قیمت تمام شده از دانشجویان دریافت می‌شود و حتی برخی از غذاها رایگان تمام می شود و دانشجو فقط کارت می کشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول