اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  سایر حوزه ها

نشانه‌های افول آمریکا از نگاه اساتید دانشگاه امام صادق (ع)

دو تن از اساتید دانشگاه امام صادق (ع) در پیش همایشی با موضوع افول آمریکا با اشاره به تحولات اخیر در آمریکا به بررسی نشانه‌های افول این کشور پرداختند.

نشانه‌های افول آمریکا از نگاه اساتید دانشگاه امام صادق (ع)

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یازدهمین پیش همایش بین‌المللی «افول آمریکا؛ روند گذشته و تحولات آینده» با عنوان «رویکردهای نظری و شاخص‎های افول ایالات متحده آمریکا» با مدیریت دکتر ابوذر گوهری مقدم، به میزبانی دانشگاه امام صادق (ع) تهران و با حضور جمعی از اساتید و پژوهشگران این حوزه برگزار شد.

در ابتدای این نشست، دکتر مهدی جاودان مقدم عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) افول آمریکا را یک موضوع کاملا علمی و آکادمیک دانست و گفت: «این مبحث امروز از سوی اندیشمندان آمریکا مطرح و در جریان است. افول یک بحث کاملا طبیعی و عادی است؛ قدرت‌ها در نظام بین‌الملل شکل می‌گیرند، فزونی و صعود می‎یابند و سپس افول را طی می‌کنند. البته باید بین افول قدرت آمریکا و افول هژمونی ایالات متحده تفکیک قائل شویم.»

دکتر جاودان مقدم در ادامه گفت: «هنگامی که درباره هژمونی صحبت می‌کنیم، هژمونی به معنای رهبری با هژمونی به معنای سلطه تفاوت دارد. اکنون قطعیت ماجرا به سوی افول است، اما نمی‎توان با اطمینان گفت که تحولات داخلی آمریکا ورود آمریکا به مرحله سقوط را رقم زده است.»

وی در ادامه افزود: «در حال حاضر، خروج آمریکا از عرصه‌های بین‌المللی به معنای افول آمریکا است و نشانه‌های بزرگی هستند که نشان می‌دهند قدرت هنجاری و قدرت نرم آمریکا افول یافته است.»

در ادامه، دکتر روح‎الامین سعیدی استاد علوم سیاسی دانشگاه امام صادق (ع) به عنوان دومین سخنران نشست، ضمن اشاره به پیش‌بینی اندیشمندان آمریکایی در مورد افول آمریکا، گفت: «این افول به معنای فروپاشی هژمون نیست و گرچه قدرت نخست جایگاه هژمونیک خود را از دست می‌دهد، اما همچنان کنش‌گر عمل می‌کند و نباید این را به عنوان فروپاشی یا تجزیه از درون تعبیر کنیم.»

دکتر سعیدی افزود: «دو دسته مشکلات داخلی و نظام بین‌الملل در افول آمریکا تأثیر دارند و مدل‌های ارائه شده از سوی قدرت‌ها بیان‌گر قدرت و هژمونی خواهد بود.»

وی در ادامه گفت: «اعتراضات اخیر آمریکا نشان می‌دهد این مدل حکومتداری به عنوان یک هژمون، مدل مطلوبی نیست و تصویری که آمریکا از خودش ارائه می‌کند حائز اهمیت است؛ مسأله رقبا نیز از سوی دیگری جدی است. پیروز جنگ آینده را دست برتر در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات و دیگر فناوری‌های پیشرفته رقم می‌زند و کسی می تواند هژمون را در دست بگیرد که روایت خود را بیان و غالب کند.»


دکتر روح‌الامین سعیدی، استاد علوم سیاسی دانشگاه امام صادق (ع)

 

گفتنی است همایش بین‌المللی «افول آمریکا؛ روند گذشته و تحولات آینده» به همت پژوهشکده مشترک شهید صدر (ره) دانشگاه جامع امام حسین (ع) و دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، و با همکاری بیش از بیست دانشگاه و نهاد پژوهشی در تاریخ ۶ آبان ماه برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر، به تارنمای همایش به نشانی www.usdecline.info  و صفحات مجازی دبیرخانه همایش در رسانه‌های اجتماعی به آدرس usdecline @ مراجعه نمایند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول