اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

اردوغان: اولویت ترکیه ایجاد ثبات در لیبی با حفظ وحدت سیاسی است

رئیس جمهور ترکیه همزمان با آغاز گفت‌وگوهای لیبی در مغرب، در دیدار با رئیس دولت وفاق ملی لیبی تاکید کرد که اولویت ترکیه ایجاد ثبات در سوریه با حفظ وحدت سیاسی و تمامیت ارضی آن است.

اردوغان: اولویت ترکیه ایجاد ثبات در لیبی با حفظ وحدت سیاسی است

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد که اولویت ترکیه ایجاد ثبات در لیبی با حفظ وحدت سیاسی و تمامیت ارضی آن است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، اردوغان و «فائز السراج» رئیس دولت وفاق ملی لیبی امروز در شهر «استانبول» با یکدیگر دیدار و در مورد تحولات لیبی، روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو کردند.

رئیس جمهور ترکیه در این دیدار بر تداوم همبستگی ترکیه با دولت وفاق ملی لیبی تاکید کرد که آن را دولت مشروع به رسمیت شناخته شده توسط سازمان ملل خواند.

اردوغان همچنین تاکید کرد:« حفظ وحدت سیاسی و تمامیت ارضی لیبی برای رسیدن به ثبات از اولویت‌های ترکیه است».

رئیس جمهور ترکیه گفت که برقراری صلح و آرامش در لیبی به نفع همه منطقه به ویژه کشورهای همجوار و اروپایی‌ها خواهد بود .

رهبران دو کشور همچنین درباره اتخاذ تدابیر لازم برای حفظ حقوق ترکیه و لیبی در شرق مدیترانه گفت‌وگو کردند.

در همین حال روز یکشنبه نشست گفت‌وگوی لیبی در شهر «بوزنیقه» مغرب بین هیئتی از دولت وفاق ملی لیبی  در طرابلس و هیئتی از دولت موازی آن وابسته به پارلمان «طبرق» در شرق لیبی آغاز شد.

به گفته خبرگزاری رسمی مغرب، هدف از این گفت‌وگو تثبیت آتش‌بس و گشودن باب مذاکره میان گروه‌های لیبیایی به منظور حل اختلاف فیمابین آنهاست.

«ناصر بوریطه» وزیر خارجه مغرب هم در نطق افتتاحیه این نشست گفت که گفت‌وگوی لیبی در بوزنیقه می‌تواند مقدمه‌ای برای ایجاد توافقاتی شود که به بحران لیبی پایان دهد.

ماه گذشته طبق توافق دولت وفاق ملی در غرب و مجلس نمایندگاه شرق لیبی که حفتر نیز وابسته به آن است، آتش‌بس در لیبی اعلام شد.

لیبی از سال ۲۰۱۱ و از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی با گسستگی سیاسی مواجه شده و تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است. ترکیه از حامیان دولت «وفاق ملی» به ریاست «فایز السراج» است که در غرب لیبی قرار دارد در مقابل این دولت، دولت طُبرُق در شرق لیبی است که «خلیفه حفتر» فرمانده شبه‌نظامیان «ارتش ملی لیبی» آن را رهبری می‌کند و از حمایت امارات برخوردار است.

به رغم اینکه دولت وفاق ملی لیبی در سال ۲۰۱۵ بر اساس توافق و زیر نظر سازمان ملل تشکیل شده، نیروهای ژنرال خلیفه حفتر که مورد حمایت پارلمان دولت طبرق است، این دولت را به رسمیت نمی‌شناسند و از ۱۵ فروردین ۱۳۹۸، عملیاتی را با هدف اشغال شهر طرابلس آغاز کردند که با حمایت‌های ترکیه از دولت وفاق، این حملات به شکست انجامید.

انتهای پیام/.

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول