اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

چرا ساخت سریال‌های به‌روز و تاریخی اولویت دارد؟/ از حاج‌‌قاسم تا سلمان فارسی

یک نماینده مجلس گفت: در کنار پرداخت به وقایع روز نباید از رخدادها و حوادثی که در تاریخ یک صد ساله این سرزمین رخ داده است، غافل شویم که خوشبختانه رسانه ملی به این مهم هم در ساخت سریال‌های تلویزیونی توجه داشته است.

چرا ساخت سریال‌های به‌روز و تاریخی اولویت دارد؟/ از حاج‌‌قاسم تا سلمان فارسی

«غلامرضا منتظری» نماینده مردم گرگان و آق‌قلا و نایب‌رئیس دوم کمیسیون فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس درباره تغییر رویکرد رسانه ملی و واکنش به موقع به مسائل روز با تولید آثار نمایشی و سریال‌ها گفت: یکی از وظایف رسانه‌ها معرفی مفاخر، مشاهیر و چهره‌های تاثیرگذار در فرهنگ، تاریخ و تمدن هر کشور است. برخی از این چهره‌ها نقش‌آفرینی مذهبی داشتند و برخی رجال سیاسی و دولتمردان هستند؛ عده‌ای نیز در حوزه علمی و اندیشه‌ای جزء مفاخر کشور به شمار می‌آیند. نمایش درست این چهره‌ها، مفاخر و مشاهیر پشتوانه علمی فرهنگی هر جامعه هستند. اگر جامعه به درستی این افراد را نشناسند قدر و منزلزتشان را نیز درک نخواهد کرد.

نماینده مجلس یازدهم شورای اسلامی ادامه داد: یکی از بهترین ابزار استفاده از ظرفیت رسانه ملی  برای معرفی هرچه بهتر و بیشتر مفاخر است، اگر در مورد شخصیت «سلمان فارسی» بهترین کتاب را هم بنویسیم مخاطبین خاص خواهد داشت، اما وقتی تبدیل به یک اثر تلویزیونی یا سینمایی شود به دلیل جاذبه‌های سمعی و بصری و استفاده از  تکنیک‌های هنری، مخاطبین متعددی را پای تماشای اثر می‌نشاند و طیف وسیعی از جامعه با  اهداف، اندیشه‌ها و کارنامه این شخصیت بزرگ مذهبی آشنا می‌شوند.  
منتظری ادامه داد: به یاد دارم زمانی که سریال «امام علی» (ع) با همت هنرمند عزیز و ارزشمند ما جناب آقای داود میرباقری ساخته شد، برخی از افراد جامعه که بهره‌ای از سواد نداشتند اذعان می کردند: تا قبل از این سریال هرچه شنیده بودیم یک طرف، نگاه کردن به سریال جنبه‌های دیگری از این امام والا را به نمایش گذاشت. نمایش سریال‌هایی با مضامین اندیشه‌ای و دینی بیشترین تاثیر را بر مخاطب خواهد داشت و سطح آگاهی و معرفت افراد را ارتقاء می‌دهد. یا مجموعه «مختارنامه» برای برخی محققان این عرصه نیز، تماشایی، دیدنی و جذاب بود. وظیفه داریم نسبت به معرفی شخصیت‌های تاریخی، دینی، علمی و فرهنگی اهتمام بیشتری داشته باشیم. این رویکرد سازمان صدا و سیما و مرکز سیمافیلم بسیار مثبت و قابل تقدیر است.
نایب رئیس دوم کمیسیون فرهنگی درباره رویکرد اخیر سیما فیلم و توجه به مسائل روز جامعه و تولید آثار نمایشی تاکید کرد: برخی از شخصیت‌ها امروز به عنوان اسوه و الگو محسوب می‌شوند مانند سردار دل‌ها شهید حاج قاسم  سلیمانی که  تعبیر مقام معظم رهبری از این بزرگوار، مکتب شهید سلیمانی است. این شخصیت والا زوایای نهان و آشکاری دارد و زندگی ایشان ابعاد مختلفی را داراست که جوان و نوجوان ما به عنوان نسل آینده جوان و نوجوان باید با ابعاد شخصیتی ایشان آشنا شوند و چه بستری بهتر از ساخت و تولید آثار نمایشی که به شخصیت ایشان بپردازد. تولید سریال از شخصیت این عزیز کار بسیار پسندیده و ضروری است که سازمان صدا و سیما و مرکز سیمافیلم انجام می‌دهد.
منتظری درباره ساخت آثار تاریخی در رسانه ملی گفت: در کنار شخصیت‌ها نباید از رخدادها و حوادثی که در تاریخ یک صد ساله این سرزمین رخ داده است، غافل شویم که خوشبختانه رسانه ملی به این مهم هم در ساخت سریال‌های تلویزیونی توجه داشته است. رسانه ملی باید برای آگاهی‌بخشی به مخاطب تاریخ یک‌صد ساله را به صورت جدی در آثار نمایشی دنبال کند. در دوره انقلاب اسلامی نیز مناسبت‌های مختلف وجود دارد و برخی از این مناسبت‌ها باعث نام‌گذاری برخی از روزها به «ایام‌الله» شده است. پرداختن به این مباحث ضروری است و باعث ارتقاء سطح دانش، بینش و فرهنگ جامعه است که اخیرا خوشبختانه در آثار رسانه ملی می‌توان شاهد تولید این کارهای مهم بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول