اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

رئیس سازمان پژوهش خصم آشکار و نهان سند 2030 است/ ماجرای حذف تصویر قرآن از کتاب فارسی اول

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به تشریح ماجرای حذف کتاب قرآن از یک تصویر از صفحه کتاب فارسی اول دبستان پرداخت و گفت: بنده خصم آشکار و نهان سند 2030 هستم.

رئیس سازمان پژوهش خصم آشکار و نهان سند 2030 است/ ماجرای حذف تصویر قرآن از کتاب فارسی اول

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در مراسم رونمایی از کتاب «معارف انقلاب اسلامی» و «راهنمای درسی در وضعیت زرد و قرمز» با بیان اینکه کتاب‌های درس عمر چند ساله دارند، گفت: اگر راهنماهای برنامه‌های درسی تحولی 11 حوزه تربیت و یادگیری تا بهمن امسال تدوین شود، شاید تا مهر 1401ـ1400 بتوانیم 20 درصد بسته‌های یادگیری را تولید کنیم و به این معنی است که 80 درصد محتواهای یادگیری هنوز عمر دارند.

وی ادامه داد: مبادا حال و هوای تحول‌گرایانه راهنماهای برنامه درسی، ما را از مهم‌ترین سند آموزش و پرورش یعنی کتب درسی غافل کند.

ملکی به ماجرای حذف کتاب قرآن از یک تصویر از صفحه کتاب فارس اول دبستان اشاره کرد و گفت: این تصویر را با تصویر کتاب سال گذشته کنار هم گذاشتند و سؤال کردند که این دو تصویر چه فرقی دارد؛ گویا در کتاب سال ۹۸ در یک تصویری، کتاب قرآن را بالای یک کتابخانه‌ای و زیر یک تلویزیون قرار دادند و همان زمان اعتراضی از حوزه علمیه شده بود که جای قرآن آنجا نیست و باید در جای برتر باشد.

وی ادامه داد: بر این اساس در چاپ جدید کتاب فارسی اول دبستان با توجه به اینکه این کتاب پر از لفظ قرآن و نهج‌البلاغه است، به این نتیجه رسیدند که بالای تلویزیون جای مناسبی برای کتاب قرآن نیست و در نهایت تصویر کتاب قرآن را حذف کرده و به جای آن تصویر گلدان گذاشتند.

رئیس سازمان پژوهش ‌و برنامه‌ریزی آموزشی اضافه کرد: بررسی شده است که در این کتاب، 5 تصویر از قرآن کریم، 2 تصویر از نهج‌البلاغه، 2 تصویر از مفاتیح، 2 تصویر از توضیح‌المسائل، 6 تصویر صحیفه نور، 2 تصویر از تابلوی بسم‌الله،  چندین تصویر از امام(ره) و مسجد، 2 درس درباره مسجد، یک درس درباره قرآن، یک درس درباره پیامبر(ص) و یک درس درباره خاطرات امام وجود دارد. 

وی افزود: منتقد خوش انصاف اینها را ندیده است و تنها حذف کتاب قرآن در یک تصویر را به ۲۰۳۰ ربط داده است، در حالی که نمی‌داند رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، خصم آشکار و نهان سند ۲۰۳۰ است.

* کتاب درسی نیاز به مراقبت دارد

ملکی با تأکید بر اینکه کتاب درسی را مبادا فراموش کنید، گفت: کتاب درسی نیاز به مراقبت و صیانت دارد و فردا به خاطر یک نقطه‌ای، خیلی از تلاش‌های شما تحت تأثیر قرار می‌گیرد؛ کتاب درسی موجود قدرتمند است و باعث شده است ارتش دو کشور به خاطر یک جمله در کتاب درسی  در مقابل هم صف‌آرایی کنند.

وی درباره کتاب‌های پیش‌دبستانی نیز اظهار کرد:  برای دوره پیش از دبستان در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی باید چاره اندیشی کنیم. وضع ما در این بخش اصلاً راضی کننده نیست.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب درباره وضعیت مهدهای کودک، گفت: به اعتقاد بنده هم مهدهای کودک رهاست. در این خصوص باید مشورت کنیم که چه اقدامی انجام دهیم چرا که بر اساس قانون باید به این بخش هم وارد شویم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول