اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

واکنش علمای بیرجند به فاجعه ۱۷ شهریور ۵۷+ سند

علما و بزرگان دینی بیرجند پس از فاجعه کشتار مردم توسط رژیم پهلوی در ۱۷ شهریور ۵۷ با ارسال خبر و تلگراف همدردی خود را با مردم و علمای کشور در اعتراض به این جنایت ددمنشانه رژیم پهلوی اعلام داشتند.

واکنش علمای بیرجند به فاجعه ۱۷ شهریور ۵۷+ سند

خبرگزاری فارس-بیرجند؛ برگزاری راهپیمایی بزرگ در عید سعید فطر سال ١٣۵۷، سرآغاز حرکت خونین ١٧ شهریور همان سال به شمار می‌رود، در این روز که مصادف با ۱۳ شهریور بود، مردم در شهرهای خمین، تهران، قم، کرج، ایلام و چند شهر دیگر، پس از برگزاری نماز عید، به حرکت درآمدند و شعارهای دینی و کوبنده بر ضد رژیم سر دادند.

در صبح جمعه، ١٧ شهریور سال ١٣۵۷، مردم تهران پس از ادای فریضه صبح، برای چهارمین روز متوالی از خانه‌ها بیرون آمده و سیل‌آسا به سمت خیابان‌ها آمدند، مرکز تجمع آنان میدان ژاله (میدان شهدای کنونی) بود، همین که مردم به خیابان‌ها رسیدند، ناگهان با دیدن تانک‌ها و زره‌پوش‌های نظامی و مأموران مسلسل به دست حکومت، غافلگیر شدند، ولی بدون اعتنا به سربازان، به حرکت خود ادامه دادند.

از خیابان‌های اطراف، سیل انبوه جمعیت با سردادن شعارهای انقلابی، به سمت میدان ژاله در حرکت بود، مأموران مسلح پس از چند بار اخطار، از زمین و هوا جمعیت را ناجوانمردانه هدف رگبار مسلسل قراردادند.

رژیم در حال فروپاشی، تعداد کل شهیدان ١٧ شهریور را ۵٨ نفر و مجروحان این فاجعه را ۲٠۵ نفر اعلام کرد و تجمع گسترده و عظیم مردم تهران را نقشه خارجی اعلام کرد.

شمار دقیق قربانیان مظلوم حادثه ١٧ شهریور در میدان شهدا هیچگاه مشخص نشد، ولی به یقین، این رقم از چهار هزار تن افزون‌تر بود و یکی از بزرگ‌ترین فجایع تاریخ انقلاب به شمار می‌رود.

 حضرت امام خمینی (ره)، در ١٨ شهریور سال ١٣۵۷، با ارسال پیامی به ملت شریف و شجاع ایران، ضمن ابراز همدردی با ملت، کشتار وحشیانه رژیم شاه را محکوم و دولت آشتی‌ملی را، دولتی تحمیلی و غیرقانونی اعلام کردند

در همین راستا علما و بزرگان دینی بیرجند نیز با ارسال خبر و تلگراف همدردی خود را با مردم و علمای کشور در اعتراض به این جنایت ددمنشانه رژیم پهلوی اعلام داشتند. در این زمینه در یکی از اسناد که در آرشیو مرکز اسناد انقلاب اسلامی موجود است آمده:

محضر مقدس زعیم عالی‌مقام حضرت آیت‌الله العظمی آقای شیرازی دام‌ظله‌العالی

بعد از اهداء تحیت و سلام و تقدیم ادعیه خالصانه، حوزه علمیه بیرجند با کمال تأثر و تأسف فاجعه مؤلمه اخیر تهران را که روز جمعه هفدهم شهریور ۱۳۵۷ رخ داد و قاطبه مسلمین را عزادار نمود به پیشگاه مقدس آن جناب تسلیت عرض نموده و طول عمر و دوام عزت حضرت مستطاب عالی را مسئلت می‌داریم و در اجراء فرامین و دستوران مراجع عالیقدر تا سر حد امکان از هیچگونه فداکاری دریغ نخواهیم داشت.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول