اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

حریری: فعالیت های پژوهشی جشنواره تئاتر دانشگاهی آغاز می شود/ رونق مخاطب در مرکز تئاتر مولوی

امیرحسین حریری، مدیر مرکز تئاتر مولوی عنوان کرد: خوشبختانه در این ایام پسا کرونایی به یک ثبات نسبی مخاطب با وجود همه محدودیت ها و پروتکل ها در این مجموعه رسیده ایم یکی از برنامه های اخیرمان در مولوی اجرای فعالیت های پژوهشی مشترک با جشنواره تئاتر دانشگاهی خواهد بود.

حریری: فعالیت های پژوهشی جشنواره تئاتر دانشگاهی آغاز می شود/ رونق مخاطب در مرکز تئاتر مولوی

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، در ضلع غربی خیابان شانزده آذر، بالاتر از سازمان مرکزی دانشگاه تهران، معتبرترین تالار تئاتر دانشجویی کشور وجود دارد. تالار مولوی به عنوان تنها تالار تئاتر دانشگاهی ایران این افتخار را دارد که در طول بیش از چهار دهه فعالیت مداوم ،  توانسته پذیرای اجراهای موفق دانشجویان و دانش آموختگان تئاتری باشد.

مرکز تئاتر مولوی همچون مجموعه های نمایشی دیگر تئاتر شهر و برخی دیگر سالن های خصوصی از ابتدای آغاز فعالیت های هنری و فرهنگی ، فعالیت نمایشی اش را برای دانشجویان و عموم مردم آغاز کرده و الان می بینیم که رونق سابق را می توانیم در  این مجموعه شاهد باشیم.

نخستین بار این مرکز تئاتر در سال ۱۳۴۷ اداره فعالیت های فوق برنامه دانشگاه تهران به سرپرستی خانم پری صابری شکل گرفت. خانم صابری محل فعلی تالار را که یکی از انبارهای مخروبه دانشگاه بود، با تغییر کاربری به تالار مولوی تبدیل کرد. فعالیت این تالار به صورت رسمی با اجرای نمایش «ملاقات بانوی سالخورده» به کارگردانی حمید سمندریان (پدر تئاتر نوین ایران) در دی ماه ۱۳۵۱ هجری شمسی آغاز شد.

این تالار در سال 59 زمان انقلاب فرهنگی به مدت سه سال تعطیل کرد و پس از بازگشایی از سال ۱۳۶۴ اداره آن به جهاد دانشگاهی واحد تهران واگذار شد. این تالار در سال ۱۳۸۲ به خاطر بازسازی و تعمیرات مدت چهار ماه تعطیل بود که در این فرصت یک تالار دیگر هم به نام سالن کوچک در این مجموعه ساخته شد. تالار مولوی در سال ۱۳۸۹ از مدیریت جهاد دانشگاهی خارج و مجددا زیر نظر اداره کل امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران قرار گرفت.

این مرکز نمایشی چند نمایش پس از کرونا را کلید زده و حال به یک ثبات نسبی مخاطب و اجراها رسیده است. «امیرحسین حریری» مدیریت چندین ساله این مجموعه که چندی پیش به دلیل بیماری قلبی دچار مشکل شده و در بیمارستان بود، حال در صحت و سلامت کامل به فعالیت های مدیریتی خود در مجموعه می پردازد.

در ارتباط با فعالیت های مرکز تئاتر مولوی، اجراهای کنونی و آتی، وضعیت کرونایی و رعایت پروتکل های بهداشتی و در نهایت برنامه های پژوهشی این مجموعه به گفت وگو با حریری نشستیم که در ادامه می خوانید:

 

*به عنوان سوال نخست بفرمایید وضعیت اجراها و مخاطبین مرکز تئاتر مولوی پس از کرونا و بازگشایی فعالیت های تئاتری به چه صورت است چند اجرا در این مجموعه رفته و چقدر مخاطب داشته است؟

ما بعد از ارائه مجوز بازگشایی مجدد سالن های نمایشی، تقریبا اوایل تیر اجراهای مجدد خود را با کارها و نمایش هایی که در اسفند ماه معلق شده بودند، شروع کردیم و خوشبختانه تا به امروز جزو سالن هایی بودیم که علی رغم محدودیت هایی که برای حضور مخاطبان و گروه های نمایشی وجود داشت اما از استقبال خیلی خوبی برخوردار شدیم به طوریکه تقریبا تمامی ظرفیت در نظر گرفته شده برای حضور مخاطبان در اجراهای نمایش ما تکمیل می شد.

در واقع ما تا پایان مرداد ماه و چند روزی از ابتدای شهریور ماه را با احتساب تمدید برخی اجراها در حقیقت برای برنامه های مرکز در سال گذشته پوشش داده و برنامه ریزی شده بود و بنا داشتیم در اردیبهشت ماه  و خرداد فراخوان ادامه اجراها را برای نیمه دوم سال مشخص کنیم که این اتفاق به دلیل کرونا نیافتاد و برنامه ریزی های همه سالن ها نامشخص و بلاتکلیف باقی ماند.

دو نمایش جدید مرکز تئاتر مولوی شامل «دوستان کمدی» و «عبور» است که هفته جاری اجرایشان را در مجموعه آغاز می کنند

اما درباره نمایش هایی که پس از این مدت به اجرا رفتند و خواهند رفت نیز باید بگویم که نمایش های «پنهان خانه پنج در»، «و همیشه بهار» اجراهایشان تمام شده است . نمایش های بعدی مثل جانکاه نیز تا قبل از پایان محرم اجرایش تمام شد و استقبال خیلی خوبی هم داشتند. این روزها در صدد آماده سازی دور جدید اجراها هستیم که ان شاء الله در همین هفته با دو نمایش جدید میزبان مخاطبان و گروه های نمایشی هستیم. نمایش «عبور» به کارگردانی بهروز سروعلیشاهی که به مسئله مهاجرت و مصاحب آن براساس یک نمایشنامه و نویسنده مکزیکی می پردازد ، همچنین نمایش دانشگاهی دیگر به نام «دوستان کمدی» به کارگردانی امیر ابراهیمی که آن هم از منتخبین اجراهای هامون و دانشگاهی است که ان شاء الله اجرایش را از همین هفته شروع می کند و انتظار داریم در این نمایش ها هم با استقبال خوبی مواجه شویم.

*آقای حریری با توجه به همه محدودیت ها و حساسیت ها نسبت به شرایط کرونایی آیا پروتکل های بهداشتی توانست در این مدت مشکلات را کمتر کند و یا اینکه آیا شما با مسئله جدی در رابطه با ویروس کرونا به لحاظ مخاطب و گروه های نمایشی روبه رو نبودید؟

با توجه به پروتکل هایی که هم ستاد ملی کرونا ابلاغ کرد و هم دستورالعمل های تکمیلی که مرکز بهداشت دانشگاه تهران برای فضاهای دانشگاهی تدوین کرده بود ما خدا را شکر با رعایت این مسائل هیچ مسئله ای را تا به امروز نداشتیم.

همچنین با توجه به فضاهای سخت افزاری مجموعه مولوی که در اختیار گروه های نمایشی قرار داده به این لحاظ ها هم ما جزو سالن های کم ریسک بودیم و تا به امروز هم ما حقیقتا با رعایت دقیق تمام مسائل بهداشتی و پروتکل ها با شرایط خاصی روبه رو نبودیم البته این به معنای بی خطر بودن صرف نیست اما به نظر می رسد که سالن های نمایشی ما می توانند با رعایت همه مسائل بهداشتی یکی از کم خطرترین مکان های عمومی در حال حاضر باشند و می توانند مورد اعتماد مخاطبان در ارتباط با کرونا باشد.

نکته دیگر درست است که هنر تئاتر هنر حضوری و چهره به چهره است و لذتی که مخاطب و هنرمندان از روبه روی هم بودن می گیرند ، هیچ کجا نیست. این را هم باید در نظر بگیریم که در صورت بسته بودن سالن ها می بایست کارهای دیگری بکنیم کارهایی که این مدت شد هم آزمون و خطا داشت اما به نظرم خود این شرایط در آینده یک اتفاق خوب و آزمون برایمان بود که اگر شرایط مشابه هم پیش بیاید که ما بتوانیم فعالیت های نمایشی را به صورت آنلاین و مجازی هم حتی دنبال کنیم.

*شما اعتقادتان به بازگشایی یا باز نبودن سالن های تئاتر است چون یک عده در این ماه ها اعتقاد داشتند که سالن ها باید بسته باشند یا اینکه یک عده هنرمندان اصلا تمایل به اجرای کار نداشتند شما چطور خودتان فکر می کنید؟

بله من اعتقاد دارم که با رعایت پروتکل ها می بایست سالن های تئاتر بازگشایی مجدد شوند و این روند می بایست ادامه یابد طبیعا ریسک هایی وجود دارد اما با اندیشیدن تدابیر مختلف این ریسک ابتلا می بایست به حداقل برسد .

مضاعف براین ما می بایست با واقعیتی مواجه شویم که همه می دانیم در حال حاضر همه فعالیت های جاری، عادی و روزمره ما نیز به نوعی با ریسک مواجه هست بنابراین ما نباید به نظرم فعالیت های هنری مان را نیز با توجه به ظرفیت ها و سخت افزارها متوقف کنیم و در نهایت سالن های تئاتر و هنرمندان و مسئولان می توانند با تدابیری که اندیشیده می شود جریان هنرهای نمایشی را در کشور با توجه به تمامی محدودیت ها زنده و پویا نگه دارند و این اتفاق مثبتی است.

واقعیتی که امسال با آن مواجه هستیم این است که فعلا کرونا به موازات همه زندگی ما وجود دارد و می بایست با رعایت همه پروتکل ها به زندگی عادی مان ادامه دهیم 

در ارتباط با هنرمندان هم می باید بگویم که این قابل درک است که دغدغه تعدادی هنرمندان در این شرایط قبول نمی کنند وارد سالن های نمایشی شوند این قابل درک است اما باز هم معتقدم ما آرام آرام می بایست خود را با این شرایط تطبیق دهیم و بتوانیم بهره وری درست را از این محدودیت ها و شرایط ببریم اینکه منفعل شویم و دست روی دست بگذاریم.

به نظرم راهکار درستی نیست که منفعل باشیم، می بایست وارد شویم و با رعایت همه چیز راه حل پیدا کنیم و اجازه ندهیم که جریان تئاتر و فرهنگ کشور بیش از این تحت الشعاع قرار بگیرد ما چه بخواهیم و چه نخواهیم به نظر می رسد که یک زمان درازی را می بایست با این ویروس کرونا بگذرانیم بنابراین بهترین راه به نظرم تطبیق دادن و منعطف شدن با این جریان است  البته این انعطاف به  معنای تعلل و بی ملاحظگی نیست بلکه به معنای بهره وری هدفمند با توجه به شرایط است.

 

*همیشه اینطور بود که تالار مولوی برنامه های سالیانه اش را از سال قبل مشخص می کرد یا لااقل برنامه نیم سالش را الان با توجه به این به ریختگی برنامه ها برای کرونا آیا اگر هنرمند و کارگردانی کاری آماده اجرا داشته باشد ، سالن مولوی می پذیرد یا اینکه خیر لیست کارها تا انتهای سال مشخص هستند؟

ببینید ما هر سال اجراهای مولوی را براساس فراخوان های سالیانه انتخاب و ارزیابی می کردیم امسال هم برنامه مان این بود که در تابستان فراخوان مجددی برای اجراهای نیمه دوم سال و نیمه اول سال آتی داشته باشیم اما با توجه به تعطیلاتی که برای اجراها به وجود آمد و کرونا، ما بخشی از اجراهایمان به نیمه دوم سال منتقل شد لذا برنامه های مجموعه مولوی تقریبا تا پایان سال جاری در جداول خود مشخص و پر هستند منتها هنوز نسبت به برخی برنامه ها که مستمر هستند پیش بینی درستی نداریم من جمله جشنواره تئاتر فجر و جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی که این ها هر ساله روتین در مجموعه ما هم بودند.

منتها امسال به دلیل شرایط پیش آمده هنوز از نحوه برپایی فستیوال ها  و مکان های آنهااطلاع دقیقی نیست و حتی جدول زمانبندی و کارها و برپایی یا عدم برپایی آنها مشخص نشده اند بنابراین ما درخواست های موردی را با تمام برنامه ها می پذیریم منتها تعهدی نمی دهیم یعنی ارزیابی ها غیر حضوری انجام می شود منتها تعهدی نیست چون اولویت تعهد ما به کارهایی است که در این شرایط در جدول بودند و نتوانستند اجرا بروند و ما سعی میکنیم شرایطی را فراهم کنیم که در امسال بتوانند اجرا بروند.

*یک سری برنامه های پژوهشی دیگر نیز امسال در دست داشتید آنها به کجا رسید آیا برگزار می شود یا مشخص نیست؟

بله ما برنامه های علمی مان را به صورت مجازی به طور جدی در دستور کار داریم برنامه های نشست ها و کارهای علمی تحت عنوان برنامه های پاراگراف کاملا به صورت مجازی تولید شده و خواهد شد من جمله برنامه تاریخ میزانسن با تمرکز بر آثار و شیوه رابرت ویلسون به عنوان یکی از کارگردان های برجسته هنرهای نمایشی که ان شاء الله این برنامه هم به زودی به اجرا می رسد و در سایت تالار مولوی بارگزاری می شود.

برخی از برنامه های پژوهشی مرکز تئاتر مولوی شامل برپایی همایش بین المللی تئاتر مسئولیت پذیر و نشست های پاراگراف است که امسال اجرا خواهند شد

برنامه دیگر پژوهشی ما همایش بین المللی تئاتر مسئولیت پذیر هست که خوشبختانه نمایه isc خود را موفق به دریافت شد امیدواریم این نمایش هم در اواخر پاییز یا زمستان پیش رو برگزار خواهد شد حال درباره زمان و فرصتی که پژوهشگران برای ارائه مقاله باید داشته باشند، اطلاع رسانی دقیق میکنیم.

*درباره فعالیت های جشنواره تئاتر دانشگاهی هم برایمان توضیح می دهید؟

بله یکی از برنامه های جشنواره تئاتر دانشگاهی در بخش پژوهشی است که قرار است با همکاری مرکز تئاتر مولوی یکی از برنامه هایش انجام شود، اولین آنها برنامه تئاتر مستند است که قرا راست در همین مهر ماه سال جاری درمرکز تئاتر مولوی انجام شود این برنامه آموزشی و مبتنی بر کارگاه ها با حضور فعالان این شیوه نمایشی هر شنبه برگزار خواهد شد.

*ممنون که وقت گذاشتید.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول