اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

تزریق واکسن آنفلوانزا، چالش جدی مردم در آستانه ورود به فصل سرما

اواخر تابستان و با نزدیک شدن فصل سرما، تزریق یا عدم تزریق واکسن آنفلوانزا تبدیل به یکی از دغدغه‌های ذهنی مردم به ویژه برای کودکان و کهنسالان می‌شود.

تزریق واکسن آنفلوانزا، چالش جدی مردم در آستانه ورود به فصل سرما

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، این روزها احتمالا بسیار با این جمله رو‌به‌رو می‌شویم که "زمان تزریق واکسن آنفلوانزا رسیده است" جمله‌ای که شاید سال‌‌های پیش رویارویی با آن چندان هم برایمان مهم نبود. دغدغه‌ای که با سلامتی در ارتباط مستقیم است و بسیاری از اقشار جامعه نسبت به آن نگران هستند.

اما امسال، شیوع کرونا موضوع را کمی متفاوت و بعضا شایعه‌هایی که در فضای مجازی وجود دارد این شک و تردید را دوچندان کرده است.

توضیحات مدیر دارو و فرآورده‌های بیولوژیک و مواد دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، مساله را روشن می‌کند به گونه‌ای که به گفته وی همه افراد نیاز به تزریق واکسن ندارند.

مهدی خسروی با تاکید بر اینکه تا به این لحظه واکسن آنفولانزا در استان توزیع نشده است، از مردم خواست تا از خرید واکسن‌های تقلبی در سطح بازار خودداری کنند.

مردم مراقب واکسن‌های تقلبی باشند

وی در این باره گفت: تا کنون واکسن آنفولانزا در استان توزیع نشده است و اگر جایی این واکسن را می‌فروشد و اقدام به تبلیغ می‌کند، واکسن تقلبی و غیرمجاز است که نه تنها منجر به تامین ایمنی نمی‌شود بلکه می‌تواند عارضه‌هایی را به همراه داشته باشد.

مدیر دارو و فرآورده‌های بیولوژیک دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اعلام اینکه اولویت تزریق با گروه‌های پرخطر است، اظهار داشت: برخلاف افزایش چهار تا پنج برابری ورود واکسن آنفولانزا به کشور در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته، به دلیل شایعه‌های موجود و جو روانی ایجاد شده نسبت به تزریق واکسن، قطعا تقاضا بسیار بیشتر از عرضه خواهد بود، لذا اولویت تزریق با گروه‌های پرخطر است.

اولویت تزریق واکسن آنفولانزا با گروه‌های پرخطر است

خسروی، گروه‌های پرخطر را شامل بیماران سرطانی و صعب‌العلاج، افراد دارای بیماری‌های قلبی‌عروقی، تنفسی، دیابت، نقص ایمنی، مادران باردار، افراد بالای ۷۰ سال و همچنین کودکان بین پنج تا شش سال دانست و افزود: افراد سالم و عادی نیاز به تزریق واکسن آنفولانزا ندارند.

وی با تاکید بر عدم ایمنی‌ صد‌در‌صدی در صورت تزریق واکسن آنفولانزا گفت: تزریق واکسن آنفولانزا از همه انواع ویروس پیشگیری نمی‌کند و نهایتا تا ۷۰ درصد تامین کننده ایمنی بدن است، پس افرادی که واکسن را تزریق می‌کنند گمان نبرند که در طول سال به آنفولانزا مبتلا نخواهند شد. در این راستا ضروری است با توجه به شیوع ویروس کرونا، رعایت موارد بهداشتی شامل شست‌و‌شوی مرتب دست‌ها، زدن ماسک و حفظ فاصله اجتماعی همواره مورد توجه قرار گیرد‌.

واکسن آنفولانزا بر کرونا هیچ تاثیری ندارد

وی همچنین با اشاره به وجود شایعاتی که این روزها بازار فضای مجازی را داغ کرده است، عنوان کرد: مردم بدانند که واکسن آنفولانزا بر ویروس کرونا هیچ اثری ندارد و مهم‌ترین نکته در جهت جلوگیری از ابتلا به کرونا رعایت بهداشت است. ضمن اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال به دلیل افزایش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و کاهش بیماری‌های غیر‌واگیر، ابتلا به آنفولانزا نیز کاهش یافته و شاهد مرگ‌و‌میر کمتری باشیم.

خسروی ضمن اشاره به توزیع واکسن از هفته‌های آتی، درباره میزان واکسن ورودی به کشور گفت: امسال بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون دوز واکسن با افزایش حدود پنج برابری نسبت به سال‌های پیش وارد کشور شده است که عمدتا هلندی و فرانسوی بوده و تعدادی هم کره‌ای و روسی است. 

وی افزود: از این میزان، یک‌چهارم جهت تزریق رایگان به گروه‌های پرخطر، در اختیار معاونت بهداشت قرار داده می‌شود و ما‌بقی در سطح داروخانه‌های استان توزیع خواهد شد.

قیمت قطعی واکسن هنوز اعلام نشده است

این مسوول با اشاره به اینکه واکسن آنفولانزا با ارز دولتی خریداری شده و با ارز دولتی نیز عرضه می‌شود، افزود: بر این اساس، قیمت واکسن قیمت منطقی و ارزان‌تری خواهد بود اما هنوز قیمت نهایی اعلام نشده است.در حالی که محاسبه قیمت با ارز آزاد تا پنج برابر بیشتر می‌شد.

مدیر دارو و فرآورده‌های بیولوژیک و مواد دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز با اشاره به ضرورت توزیع این واکسن از طریق سیستم رسمی بهداشت(داروخانه‌ها) به جهت پیشگیری از سوداگری در این عرصه، تاکید کرد: جهت جلوگیری از سوداگری و خروج این دارو از چرخه رسمی بهداشت و درمان که منجر به فروش غیرمجاز دارو خواهد شد، ارائه دارو از طریق نرم‌افزار بیمه تامین‌اجتماعی و با ارائه کارت‌ملی انجام می‌شود تا به این روش به هر فرد تنها یک واکسن تعلق گیرد.

وی افزود: همچنین در تلاش هستیم تا در جهت کنترل بیشتر بر توزیع دارو از طریق اختصاص حواله از طریق داروخانه و تزریق در درمانگا‌ه‌ها، تخلف در این موضوع را به حداقل برسانیم و در این راستا منتظر تصمیم نهایی ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم.

اواخر شهریور، زمان طلایی تزریق واکسن آنفولانزا

خسروی، بهترین زمان جهت تزریق واکسن آنفولانزا را پیش از شروع فصل سرما عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه در هر استان کشور شروع فصل سرما متفاوت است، در فارس، اواخر شهریورماه و قبل از آغاز مهر، بهترین زمان جهت تزریق واکسن آنفولانزا است.

در این راستا به نظر می‌رسد حفظ آرامش، رعایت بهداشت، عدم حضور در تجمعات و بی‌توجهی به شایعات مهم‌ترین راهکاری است که در پاییز و زمستان متفاوت پیش رو باید به آن توجه کنیم تا به لطف پروردگار در انتهای زمستان شاهد کم‌ترین آمار ابتلا و مرگ‌و‌میر نسبت به این ویروس‌ها باشیم.

انتهای پیام/ ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول