اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

پایان امسال؛ آخرین وعده آبگیری سد خاکی کوهبرد

بر اساس جدیدترین برنامه زمانبندی پرونده سد خاکی کوهبرد با گذشت 9 سال در پایان دولت بسته می‌شود.

پایان امسال؛ آخرین وعده آبگیری سد خاکی کوهبرد

به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه، احداث سد خاکی شهید ابوالفتح دلنسب سال ۱۳۹۰ در کوهبرد از توابع بخش مرکزی شهرستان آغاز شد.

  این سد ظرفیت ذخیره سالانه ۲ و نیم میلیون متر مکعب آب را دارد که با بهره برداری از آن بیش از ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی دیم پایین دست آبیاری می شوند.

سد کوهبرد به عنوان تنها سد خاکی شهرستان کهگیلویه و از پروژه های مهم حوزه آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی با هدف توسعه بخش کشاورزی، گردشگری و اشتغالزایی در حال اجرا است.

 

مشخصات این سد شامل طول تاج سد ۳۱۷ متر، عرض فوقانی تاج نیز ۸ متر و ارتفاع تاج ۲۰ متر بوده و تاکنون برای اجرای این سد ۱۳۰ هزار متر مکعب عملیات خاکریزی، ۲۶ هزار متر مکعب خاک برداری و هزار و ۲۰۰ متر مکعب بتن ریزی کار شده است.

وقفه دوساله و تعطیلی در سال ۹۵ منجر به پیشرفت کند پروژه طی سالیان گذشته شد؛ مشکلاتی که بر اثر نبود اعتبار بر آن حاکم شد و روند اجرای عملیات را با پیشرفت لاک پشتی همراه کرد.

مسؤولان وقت طی سال‌های گذشته زمان‌هایی برای تکمیل پیش بینی کرده و حتی از آبگیری در دهه فجر سال 98 خبر داده بودند.

با این حال طی سال‌های اخیر با تزریق اعتبار پروژه سرعت بیشتری به خود گرفته و آن طور که مسؤولان می‌گویند تا پایان سال تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید.

حجت الاسلام سید محمد موحد در بازدید از این پروژه با اشاره به ظرفیت‌های موجود شهرستان در بخش کشاورزی اظهار داشت: این طرح کمک بزرگی به دو بخش کشاورزی و گردشگری خواهد کرد و نیاز است همه دستگاه‌ها برای تکمیل و بهره برداری این طرح به صورت ویژه حمایت کنند.

 

نماینده مردم کهگیلویه در مجلس با بیان اینکه با اجرای این سد بیش از ۳۵۰ هکتار از اراضی دیم این شهرستان به اراضی آبی تبدیل می‌شوند، افزود: تحقق این مهم نقش بسزایی در جهش تولید و ایجاد اشتغال جوانان منطقه خواهد داشت.

موحد تصریح کرد: با روند رو به رشد در عملیات اجرایی این طرح تا پایان سال جاری به بهره برداری می‌رسد.

وی به ظرفیت مناسب گردشگری این طرح هم اشاره کرد و ادامه داد: با اجرای این طرح تحول بزرگی در حوزه گردشگری این منطقه ایجاد و این منطقه به یک مکان مهم گردشگری تبدیل می شود.

فرماندار کهگیلویه هم در این بازدید سد شهید دلنسب کوهبرد را از طرح‌های مهم شهرستان دانست و گفت: این طرح تنها سد آبی خاکی شهرستان است که نقش اساسی در فعال سازی حوزه کشاورزی، گردشگری و اشتغال دارد.
علیرضا اتابک افزود: این طرح با وجود پیشرفت کاری مطلوب از طرح‌های ملی و جهش تولید است که قرار است تا دهه فجر به بهره برداری برسد.

وی ادامه داد: در سال جاری ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار به این طرح اختصاص یافت که انتظار می‌رود طرح در موعد مقرر تکمیل و به بهره برداری برسد.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان کهگیلویه نیز با اشاره به اینکه تاکنون ۲۱ میلیارد تومان برای اجرای این طرح هزینه شده است گفت: قرارداد جدید نیز برای ادامه کار با پیمانکار منعقد شده که این قرار داد نیز ۱۱ میلیارد تومان است.

علیرضا نیکویی زاده پیشرفت کاری این طرح را ۹۰ درصد عنوان کرد و افزود: امیدواریم این طرح تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد.

پیمانکار این طرح هم گفت: از ابتدای اجرای این طرح تمام توان، تجهیزات فنی و ماشین آلات کار برای تکمیل این طرح انجام شده و ۲۳ سه متر از ارتفاع و ۲۶ متراز تاج سد کار شده است.

احسان تابش نژاد افزود: همچنین تاکنون بیش از ۲۷۵ هزار متر مکعب خاکریزی شده که تنها ۲۵ هزار متر مکعب دیگر خاکریزی برای بهره برداری کامل طرح نیاز است که به سرعت در حال پیشرفت است.

وی گفت: عملیات بتن ریزی و سرریز سد نیز به پایان رسیده و برای تکمیل طرح به حمایت همه جانبه مسئولان در بحث تامین اعتبار نیاز است.

انتهای پیام/82016

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول