اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

عمران شهری با دستان خالی؛ اندر حکایت تلخ زادگاه عالمان «دیر»

رئیس شورای اسلامی شهر بردخون می‌گوید: برای عمران و آبادانی شهر اعتبار کافی نداریم و انتظار است اعتباراتی از نفت و گاز جذب شود تا ما نیز همگام با شهرهای دیگر به توسعه متوازن برسیم.

عمران شهری با دستان خالی؛ اندر حکایت تلخ زادگاه عالمان «دیر»

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان دیر، شهر بردخون از توابع شهرستان دیر استان بوشهر در جنوب کشور واقع است و زادگاه عالمان، مشاهیر و بزرگان بوده و همواره زبانزد خاص و عام است زیرا افرادی را در خود پرورش داده که مایه افتخار شده‌اند.

در زمینه فعالیت‌های فرهنگی و امور تجاری و بازرگانی و تربیت نام‌آوران و ایثارگران، بردخون در گام اول بوده و سابقه‌ای دیرینه در کشور داشته است.

بردخون امروز با استفاده از گذشته افتخارآمیز و تجارب ارزشمند مردان و زنان خود برای ساختن فردایی روشن و توسعه‌یافته حرکت می‌کند و با وجود فرزندان تلاشگرش به این هدف خواهد رسید.

شهردار بردخون گفت: تا زمانی که مسؤولان قدمی بردارند ما چند قدم بیشتر بر می‌داریم، توقع مردم از نمایندگان مجلس و شوراهای اسلامی بیشتر است و آنان بار مسؤولیت سنگین‌تری دارند و سعی کردیم در مدت زمان مسؤولیت در سطح کلان فعالیت کنیم که امیدواریم شهری توسعه‌یافته و بخشی پیشرفته داشته باشیم.

بردخون زمینه پیشرفت دارد

عبدالخالق قایدی با بیان اینکه بهترین عملکرد برای نماینده استفاده از ظرفیت‌ها و رقابت با افراد و مناطق دیگر است، اضافه کرد: پتانسیل‌های زیادی داریم، بردخون دارای توان پیشرفت است و ضرورت دارد انرژی و توان خود را در بردخون سرمایه‌گذاری کند.

قایدی با اشاره به ظرفیت‌های منطقه، ابراز داشت: انتفاع از صنایع پتروشیمی، تجارت، پرورش آبزیان و صید، کشاورزی صنعتی و سنتی و گردشگری از مهم‌ترین فرصت‌های بردخون است که باید از آن بهره ببریم.

وی گفت: حق‌خوری این است که ما را از مواهب خداوند محروم کنند و کمیسیون انرژی با حضور نماینده جنوب استان برای منطقه سودمند خواهد بود و انتظار داریم این حق را به ما برگرداند.

آبزیان و پرورش میگو موجب جذب جمعیت

شهردار بردخون خواستار تغییر کاربری اسکله خورخان شد و افزود: اگر اسکله چندمنظوره شود در زمینه تجاری نیز فعالیت صورت می‌گیرد چرا که بردخون روزگاری دارای گمرک بوده و در کنار آن می‌توان از آبزیان و پرورش میگو برای جذب جمعیت استفاده کرد.

قایدی با تأکید بر توجه به اوقات فراغت مردم،  تصریح کرد: مطالبه اول مردم منطقه، گردشگری است که با تقویت حوزه گردشگری و دریا، ظرفیت‌های سیر و سیاحتی، می‌توانیم مسؤولان استان و شهرستان را راضی کنیم تا در ساحل موقعیت گردشگری ایجاد شود.

وی با بیان اینکه شهرداری به عنوان دستگاه نمونه شهرستانی انتخاب شده، گفت: در بیشتر شاخصه‌های اصلی استانی در شهرستان برتر هستیم، 90 درصد کوچه‌ها و معابر شهر آسفالت شده اما میراث‌دار مشکلات سال‌های گذشته هستیم.

فعالیت نیروهای شهرداری با کمترین حقوق

شهردار بردخون با اشاره به اینکه شهرداری‌ها مظلوم واقع می‌شوند، افزود: بخشی از مطالبات و بدهی‌های شهرداری تا هنوز تسویه نشده و بیش از 5 شکایت منجر به صدور حکم قضایی بابت بدهی شهرداری صادر شده و نیروها با کمترین حقوق، بیشترین تلاش‌ها و فعالیت‌ها دارند.

قایدی با تقدیر از حمایت استاندار، معاونین و فرملندار شهرستان، تصریح کرد: شهرداران از اعتبارات خود هزینه می‌کنند و امسال شهرداری بردخون فقط سه میلیارد ریال به عنوان تملک دارایی دریافت کرده و با توجه به اینکه همه مردم از ما انتظار کار و فعالیت دارند امیدواریم در زمینه تخصیص اعتبارات توجه ویژه صورت گیرد.

وی با بیان اینکه مشکلات کشور ابتدا شهرداری‌ها را زمین‌گیر کرد، گفت: همه کارکنان شهرداری بردخون تشنه خدمت هستند اما توسعه نیاز به ابزار و تجهیزات دارد زیرا در زمینه ماشین‌آلات ضعیف هستیم و اگر در این زمینه امکانات داشتیم همه مطالبات منطقه را عملی می‌کردیم.

شهردار بردخون با اشاره به برخی نارسایی‌ها، اضافه کرد: به سازمان تأمین اجتماعی بدهی داریم، محور بردخون شهنیاء را شهرداری انجام داد اما کمکی نشد، در بخش بجز نوسازی اعتبارات ملی و استانی قابل توجهی نداشتیم، اعتبارات به صورت عادلانه تقسیم شود و همان‌طور که عسلویه و جم حق دارند دیر و کنگان و بردخون نیز مستحق هستند.

قایدی خواستار تزریق اعتبارات ملی شد و افزود: ما نیازهای شهر و منطقه را بهتر می‌دانیم و اعتبارات ملی و استانی را خرج چیزهایی می‌کنیم که به سود مردم باشد نه اینکه سازمانی مانند محیط زیست اعتبارات کلانی وارد بخش کند اما معلوم نیست کجا هزینه شده و ساخت سالنی در کنار سالن دیگر شروع می‌شود که هیچ فایده‌ای برای مردم ندارد.

تزریق اعتبارات با مشورت شهرداری

وی از برخی اقدامات عجولانه و بدون برنامه انتقاد کرد و گفت: ضرورت دارد اعتبارات در منطقه با مشورت شهرداری باشد تا هزینه و عملکرد بهتری صورت گیرد و هر قدم مثبتی که برمی‌داریم با همراهی و هماهنگی نماینده مجلس خواهد بود و اطمینان داریم که می‌توانیم بردخون را به جایگاهی برسانیم که مردم انتظار دارند.

رئیس شورای اسلامی شهر بردخون نیز گفت: نمایندگی کار سختی است و این تفاوتی ندارد که در شورا یا مجلس باشد و باید همواره به مردم‌داری توجه کنیم زیرا گرانی به مردم فشار آورده و این را در ارتباط با مردم درک می‌کنیم.

برای عمران شهر اعتبار نداریم

احمد عابدزاده افزود: برای عمران و آبادانی شهر اعتبار کافی نداریم و انتظار است اعتباراتی از نفت و گاز جذب شود تا ما نیز همگام با شهرهای دیگر به توسعه متوازن برسیم.

وی با تأکید بر ضرورت احداث حوضچه پرورش میگو در بردخون، اضافه کرد: کمبودهای بخش کشاورزی، کیفیت و کمیت آب، فرسودگی شبکه آب‌رسانی و قطعی آب از مشکلات شهر است و انتظار داریم با احداث سد میزان آب منطقه بیشتر شود و لایروبی سدهای موجود نیز صورت گیرد.

عابدزاده با یادآوری مشکلات ثبت اسناد شهرستان، ادامه داد: توجه به مشکلات ایستگاه برق شهنیا ضروری است و ساختمان مرکز بهداشتی بردخون فرسوده شده و به کارگیری مامای متخصص بومی در بخش مامایی لازم است.

توجه به جاده مرگ خواسته جدی مردم

سخنگوی شورای اسلامی شهربردخون نیز گفت: بخش زیادی از مشکلات حوزه انتخابیه به دلیل نداشتن سند توسعه همه‌جانبه است که ضرورت دارد همه مدیران سند توسعه داشته باشند زیرا شهرستان رشد کرده اما به توسعه مناسب نرسیده است.

سیدمحمد حسینی‌زاده ضمن اعلام آمادگی برای تعامل با مردم و نماینده مجلس، افزود:  جاده ساحلی دیر بردخون که به جاده مرگ معروف شده نیاز به توجه جدی مجلس و دولت دارد و انتظار است این خواسته و مطالبه جدی مردم، عملی شود.

مجتمع فرهنگی و شیلات متولی ندارند

نائب رئیس شورای اسلامی شهر بردخون نیز گفت: مجتمع فرهنگی هنری بردخون متولی و مسؤولی ندارد و مدتهاست که تعطیل شده و فعالیتی ندارد و نمایندگی شیلات بخش پس از بازنشستگی مسؤول قبلی، اکنون بدون سرپرست است و صیادان بردخون از این بابت نگران هستند.

مجید دریایی خواستار بیان نتایج نشست‌ها و دیدارهای نماینده مجلس از منطقه شد و افزود: فضای مناسبی برای رفاه حال مردم و اوقات فراغت آنان در ساحل خورخان ایجاد شده اما جاده دسترسی به دریا و صیدگاه وضعیت مناسبی ندارد و در حال تخریب است.

عضو دیگر شورا گفت: به دلیل نوسانات برق در منطقه، وسایل برقی مردم دچار مشکل شده و خسارت دیده در حالی که از ایستگاه شهنیا در بخش بردخون، به روستاهای دشتی برق منتقل شده است.

 محمد بردستانی افزود: همه شهرها و روستاهای ساحلی دارای پرورش میگو هستند اما بردخون از این موقعیت بی‌بهره است در صورتی که بخش بردخون در همسایگی خلیج فارس است و متقاضیان زیادی دارد.

وی اضافه کرد: همه شهرستان‌ها فعالیت ساخت مسکن دارند اما در بردخون چنین نیست، در صورتی که افرادی آشنا دارند و زمین تصاحب می‌کنند، انتظار داریم 10 هکتار در اختیار شهرداری قرار گیرد تا پس از زیرسازی، به مردم واگذار شود اما بنیاد مسکن هیچ حرکتی برای ما ندارد.

عدم اشتغال نیروهای بردخونی در شرکت‌های دیری

بردستانی با بیان اینکه در شرکت‌های دیری حتی یک نفر نیروی بردخونی شاغل نیست ادامه داد: بردخون مشکل آب دارد و سهمیه‌ای اضافه نشده در صورتی که امسال در دره باشکوه مانع هدررفتن چندین میلیون مترمکعب آب شدیم تا به دریا نریزد اما انتظار داریم اداره آب مانع کار ما نشود و باید افتخار کند که ما با آنان همکاری می‌کنیم.

عضو دیگر شورا گفت: محله جهاد آباد بردخون در سال 65 پس از وقوع سیل ایجاد شد اما زمین‌های منازل اهالی این محله فاقد سند است و مردم از این بابت گله‌مند هستند.

سعید قایدی افزود: زمین‌های شهرداری بردخون شامل ساختمان، پارک و تالار پذیرایی تا هنوز جزء منابع ملی است و به شهرداری واگذار نشده که امیدواریم در این زمینه اقدام لازم صورت گیرد.

بخشدار بردخون نیز گفت: جاده ساحلی دیّر بردخون وارد مناقصه شده و به زودی کار بهینه‌سازی آن آغاز می شود و ایستگاه برق شهنیاء نیز با اضافه‌شدن ترانس تقویت می‌شود.

ضرورت راه‌اندازی راهدارخانه در بردخون

علی اخلاقی با بیان اینکه حدود 8 میلیارد ریال در زمینه آب بخش هزینه شده، افزود: راه‌اندازی راهدارخانه در بخش بردخون ضروری است و توقع این است که یک نفر برای اداره نمایندگی شیلات بخش منصوب شود.

نماینده شهرستان‌های جنوب استان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: برای ما خستگی معنا ندارد، دست اندرکاران دفتر در منطقه از ما درخواستی نداشته‌اند و همواره به دنبال رفع مشکلات و خواسته‌های مردم بوده‌اند اما خانواده به دلیل اینکه همیشه درگیر کار هستم از من ناراحت هستند.

آلام مردم را کاهش دهیم

حجت الاسلام موسی احمدی با اشاره به توقعات زیاد مردمی، افزود: با وجود مشکلات باید مدیریت جهادی داشته باشیم خدمت به مردم ارزش دارد زیرا مردم در همه صحنه‌ها حضوری فعالانه داشته‌اند که با وجود مشکلات و استرس در جامعه باید آلام مردم را کاهش دهیم.

وی اضافه کرد: مردم مشکلات زیادی دارند، همه مدیران و مسؤولان به مردم خدمت کنند و بدانند که مردم خوب نظارت می‌کنند و خیلی بهتر ارزیابی می‌کنند زیرا فضای امروز شفاف شده و دوباره کاری‌ها مناسب نیست و مردم از این نوع کارها تنفر دارند.

احمدی ادامه داد: برنامه ریزی، افق و چشم‌انداز مشخصی داشته باشیم و ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها را بسنجیم و با سند راهبردی کار کنیم زیرا اگر با برنامه و توجه به اسناد بالادستی حرکت کنیم به اهداف تعیین شده می‌رسیم.

وی با بیان اینکه خلیج فارس منبع بزرگی است و می‌توان آب شرب مردم را تولید کرد، گفت: شبانه‌روزی کار می‌کنیم تا برنامه‌های مشخصی تدوین شود که اگر کار برای خدا باشد خدا برکت می‌دهد تا قلوب مردم به سمت ما کشیده شود و این برد است چراکه فرصت خدمت به سرعت سپری می‌شود.

نماینده شهرستان‌های دیر، کنگان، جم و عسلویه در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: شناسنامه‌ای برای هر شهر و بخش حوزه انتخابیه ایجاد شده و مسائل و مشکلات بر اساس آن، ارزیابی و پیگیری می‌شود.

احمدی تصریح کرد: این دوره با برنامه آمده‌ام و پروژه‌های زیادی دارم، ارتباط با مسؤولان کشوری و استانی، تعریف پروژه برای کل حوزه انتخابیه، ارتباط با مسؤولان شهرستانی، رایزنی و مشورت با مسؤولان حوزه انتخابیه گوشه‌ای از برنامه‌ها است.

از ظرفیت نماینده استفاده شود

وی گفت: هر آنچه می‌توانید از توان و ظرفیت نماینده استفاده کنید زیرا ما برای کار آمده‌ایم و هیچ نگاه خاصی نداریم و مصمم هستیم از همه ظرفیت‌ها بهره ببریم.

نماینده جنوب استان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر تکریم مردم، اظهار داشت: در زمینه اشتغال نشست‌ها و پیگیری‌های زیادی داشته‌ایم و نگاه به بخش بردخون نیز مثبت است و آنچه در توان داریم هزینه می‌کنیم.

به شهرستان دیر و بخش بردخون نگاه ویژه داریم

احمدی در پایان خاطرنشان کرد: نگاه به شهرستان دیر ویژه است زیرا دیر از همه موقعیت‌ها بی‌بهره است که امیدواریم توازن مناسبی بین شهرستان دیّر و شهرستان‌های دیگر ایجاد کنیم.

انتظار می‌رود مسؤولان و مدیران شهرستان، استان و کشور بردخون را بیشتر و بهتر از گذشته درک کنند و با درک این واقعیت در کنار مردم قرار بگیرند تا این منطقه به جایگاه واقعی خود برسد.

گزارش: نامجو زحمتکش

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول