اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

«ایرانجوان»؛ کارخانه‌ای که دیگر بازیکن نمی‌سازد+تصاویر

تا مادامی‌که ستون یک‌خانه که همان فوتبال پایه است ما نمی‌توانیم یک‌خانه محکم قابل‌اطمینان داشته باشیم و این همت یک معمار خوب را می‌طلبد که مدیریت قوی را در برداشته باشد.

«ایرانجوان»؛ کارخانه‌ای که دیگر بازیکن نمی‌سازد+تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، محمدرضا زائری:  تا زمانی که چرخ یک کارخانه نچرخد قطعاً شاهد تولید محصولی هم نخواهیم بود. ولی اگر در یک کارخانه مواد باکیفیت و در کنار آن مدیریت خوبی هم وجود داشته باشد خروجی آن کارخانه محصولات باکیفیت خواهد بود که سوددهی خوبی در بر خواهد داشت و همین امر باعث خواهد شد چرخ‌های کارخانه برای سالیان سال بچرخد و روزبه‌روز محصولات خوب تولید کند و باعث رونق یک شهر، استان و درنهایت کشور خواهد شد به‌شرط آنکه مدیریت اصولی حرف اول را بزند.

یک باشگاه فوتبال نیز هم حکم کارخانه را دارد که وجود مربیان بازیکنان ساز در فوتبال پایه می‌تواند با شناسایی نخبه‌ها، آینده تیم بزرگسالان را تضمین و در نهایت با ترانسفر این بازیکن‌ها باشگاه به درآمدزایی و سودهی برسد تا سال‌های سال چرخ باشگاه بچرخد و حرف‌های زیادی در کشور داشته باشد همان‌طور که در فوتبال حرفه‌ای دنیا شاهد آن هستیم و معتقدیم آن‌ها هم مشکلات اقتصادی دارند.

ایرانجوان کارخانه‌ای که دیگر بازیکن نمی‌سازد

با این مقدمه به سراغ باشگاهی خواهیم رفت که در طول حیات 72 ساله خود بازیکنان زیادی را به فوتبال کشور معرفی کرده و امروز ایرانجوان بوشهر را به‌عنوان یکی از باشگاه‌های بازیکن ساز در فوتبال ایران می‌شناسند که متأسفانه چند سالی است چرخ این باشگاه آن‌طور که انتظار داریم نمی‌چرخد تا همین امر عاملی باشد تا قرمزهای بوشهری در برزخ لیگ دو سه دست‌وپا بزنند.

امروزه دیگر شاهد حضور تیم‌های پایه و آن مدرسه بزرگ فوتبال ایران جوان نیستیم و دیگر آن تیم‌های رده جوانان و نوجوان که هرساله دو تا سه بازیکنان را به بزرگسالان معرفی می‌کردند شاهد نیستیم تا قطره‌چکانی بازیکن به لیگ ایران از سوی فوتبال بوشهر تزریق شود.

دانیال و حسین ماهینی، حسین پورامینی، ابراهیم صالحی، مهدی طارمی، سلمان بحرانی، حسین بازیاری و.... بازیکنانی بودند که از همین باشگاه به فوتبال ایران معرفی شدند و امروزه باعث افتخار فوتبال استان شدند که در این گزارش قصد داریم این معضل را ریشه‌یابی کنیم و بدین منظور به سراغ دو تن از مربیانی رفته‌ایم که در سال‌های گذشته در تیم‌های پایه ایرانجوان و همچنین فوتبال پایه استان کارنامه درخشانی داشته‌اند.

فوتبال پایه ستون یک باشگاه است/ مدیریت خوب و خروجی‌های موفق

در بخش اول گزارش به سراغ کسی رفتیم که در فوتبال پایه و مدرسه ایرانجوان حضور نداشته است ولی امروزه میثم وفایی به‌عنوان یک مربی موفق و کار بلد در فوتبال پایه از وی به نیکی یاد می‌شود و صعودهای زیادی در کارنامه داشته است و فوتبال آموزان مکتب این مربی همیشه تعریف از اخلاق این مربی رادارند.

وفایی که از حال روز فوتبال پایه و مدرسه باشگاه ایران جوان هم به‌عنوان یک مربی بوشهری به‌شدت ناراحت بود در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: مدرسه فوتبال ایران جوان اولین مدرسه‌ای بود که در استان راه‌اندازی شد و استقبال خیلی خوبی هم شد چون قدمت این مدرسه خیلی زیاد بود و در مجموع بخواهیم بگوییم، فلسفه مدرسه فوتبال این است که فوتبال آموزان پس از یادگیری الفبای این رشته در نهایت کار به تیم بزرگسالان تزریق می‌شوند.

در مدرسه فوتبال انتقال بازیکن از پایین‌ترین رده و به‌صورت پله‌ای انجام خواهد گرفت تا به تیم بزرگسالان برسد که در کنار آن بحث مهم پشتوانه سازی است و باشگاه‌های موفق هستند که این چرخه را به‌خوبی بتوانند به جریان بیندازند.

ایرانجوان در سال‌های قبل به لحاظ داشتن چنین پتانسیلی یکی از باشگاه‌های موفق بود که در رأس آن منوچهر ملکوتی به‌عنوان یک مدیر زحمتکش و مربیان خوبی همچون مرحومان ناصر خرسند و کریم تاج دینی و یک مربی جوان و موفق بنام عادل بلام زاده بود که باعث شده بود یک مجموعه موفق تشکیل شود.

زحمات آن‌ها خروجی‌های مثل حسین ماهینی، دانیال ماهینی، مهدی طارمی و غیره بود که الان در فوتبال ایران بزرگی می‌کنند و باعث اعتبار و افتخار فوتبال استان هستند.

سو مدیریت فوتبال استان را فراگرفته است

اما وفایی در ادامه مشکلات فوتبال پایه ایران جوان را ناخواسته دانست و در خصوص مشکلات این رده ادامه داد: در سه سال اخیر با توجه به تغییرات مدیریتی در این باشگاه شاهد تعطیلی مدرسه فوتبال و افول تیم‌های پایه ایران جوان شدیم که البته مدیران وقت بیشتر دغدغه بزرگسالان را داشتند و همین امر عاملی شد تا به فوتبال پایه پرداخته نشود و در این کار نیز عمدی دیده نمی‌شود.

البته ناگفته نماند که مشکلات شدید مالی و مدیریتی که امروزه تمام تیم‌های استان را درگیر کرده باعث شده مدیران باشگاه نتوانند به مقوله فوتبال پایه بپردازند ولی این دلیل خوبی نمی‌تواند باشد که رکن اصلی یک باشگاه یعنی مدرسه فوتبال و تیم‌های پایه به فراموشی سپرده شود زیرا این امر باعث سرخوردگی مربیان و خانواده بازیکنان این باشگاه می‌شود.

وفایی همچنین تأکید داشت که این موارد را هم نباید فراموش کنیم که مدرسه فوتبال سختی‌های خاص خود را دارد که در رأس آن می‌توان به وجود نیروهای کارآمد در بحث مدیریت، آموزش و پشتیبانی اشاره کرد و کنار تمام این موارد می‌توان به امکانات سخت‌افزاری مثل زمین که عمده مشکل اصلی مدارس فوتبال استان است نیز اشاره کرد.

ولی امیدواریم مدیران وقت ایران جوان بوشهر با تمام مشکلاتی که در این باشگاه وجود دارد با یک برنامه‌ریزی اصولی و استفاده از نیروهای کارآمد مجدداً بتواند چرخه مدرسه و فوتبال پایه را به حرکت درآورده تا شاهد رونق دوباره این باشگاه در بحث کشف استعدادهای فوتبالی باشیم.

پول و امکانات نبود ولی عشق و استعداد بود

فاضل کبگانیان یکی از مربیان موفق فوتبال پایه ایرانجوان بوشهر بود که در سال 1388 در این تیم حضوری 6 ساله داشت و موفق شد با امیدهای ایران جوان به لیگ برتر کشور صعود کند. مربی که همراه این تیم از لیگ شهرستان‌ها شروع کرد و در هر دوره از لیگ به‌عنوان قهرمان تیمش را صعود داد تا به لیگ برتر امیدهای کشور رسید و معتقد است نبود صداقت از مهم‌ترین ناکامی‌های رده‌های پایه باشگاه ایران جوان بوشهر است.

کبگانیان از حضورش در تیم پایه‌های ایرانجوان از عشق به این تیم و خدمت به جوانان شهرش چنین گفت: در طول حضورم سعی کردم با معیارهای روز فوتبال و طی یک برنامه‌ریزی طولانی‌مدت زیر بنایی و به ‌دور از حاشیه و در مسیری مشخص تحولی اساسی برای آینده تیم‌های پایه پیش ببرم.

علیرغم مشکلات شدید مالی و کمبود امکانات و عدم تأمین هزینه‌های لازم ولی به دلیل داشتن استعداد و پتانسیل بالا در نزد بازیکنان بوشهری کارمان خیلی سخت نبود و با عشق کار می‌کردیم و هیچ‌گاه پیگیر حق‌وحقوق خود نبودیم و ریالی هم دریافت نمی‌کردیم و حتی نیازهای مالی را هم خودمان تأمین می‌کردیم که نباید از مدیریت افرادی چون منوچهر ملکوتی و حسن غریبی غافل بود که با تمام وجود خدمت می‌کردند.

با تمرینات و برنامه‌ریزی اصولی شالوده فوتبال پایه در این باشگاه به‌خوبی شکل گرفت که به‌عنوان یک‌قطب بلامنازع در استان معرفی شد. کارهای زیر بنایی به‌خوبی انجام می‌شد و بازیکنان از نونهالان به نوجوانان و سپس به امید به‌خوبی اضافه می‌شد که نتیجه آن تزریق سالانه بازیکن به تیم بزرگسالان بود که عنوان مثال می‌توان به دانیال، حسین ماهینی، علی دشتی، میلاد فیاض بخش و... اشاره کرد.

حکومت خودخواهانه و سقوط فوتبال پایه/ آغاز فروپاشی ایرانجوان

کبگانیان هم از بی مدیریتی در فوتبال ناله بسیاری داشت و چنین ادامه داد: باروی کار آمدن مدیریت جدید و با خودخواهی تمام اعلام داشتند که نیازی به تیم‌های پایه نیست و تمام فکرشان شد تیم بزرگسالان که از این مرحله بود که ایران جوان وارد یک پیچ و گسست خطرناک گردید و این آغاز فروپاشی تیم بزرگ ایران جوان در سال‌های بعد بود که شاهد یک سراشیبی سقوط طی سال‌های  اخیر بودیم.

سوء مدیریت در مدیریت فعلی ایران جوان هیچ چشم‌اندازی نمی‌بینیم و این‌یک جفا به آینده‌سازان فردای ایران جوان است و در حال حاضر کارشناسان و دلسوزان این تیم در اقلیت هستند و صدایشان به هیچ جا نمی رسد.

ثبات مدیریتی مهم‌ترین عامل موفقیت یک مجموعه است

متأسفانه مدیران خودمحور فعلی ایرانجوان با تصمیم‌گیری‌های کاملاً اشتباه و به‌دوراز هرگونه تفکر این تیم را به نابودی کشانده‌اند و همه اهالی اهل‌فن معتقدند ثبات مدیریتی در یک باشگاه رمز موفقیت خواهد بود که مهم‌ترین اثر آن به موفق بودن مربیان و بازیکنان و کسب رتبه خوب است که این مهم فعلاً در ایران جوان برقرار نیست.

استان بوشهر سرشار از استعداد است/ ضعف مدیریت و نبود مربیان استعداد یاب

کبگانیان که از نادیده گرفتن استعدادهای بیشمار این استان هم دل‌پری داشت تأکید کرد: شهر و استان بوشهر به دلیل بحث ژنتیکی و بلوغ سنی که در بچه‌های جنوب کشور وجود دارد که مهم‌ترین آن تکنیک ذاتی است باید مدیریت شوند تا این استعدادها شکوفا شوند.

تیم‌های پایه استان ما می‌توانند خیلی قوی‌تر از سایر نقاط کشور در فوتبال پایه عرض‌اندام نمایند که دلیل ان هم بازیکنان و استعدادهای بی‌شماری امثال مهدی قایدی است.

این مشکل باعث شده خیلی از استعدادهای ناب شناسایی نشوند و آها به هرز می‌روند و اینکه به استعدادیابان بهایی داده نمی‌شود و از حاصل تجربیات آن‌ها استفاده نمی‌شود. تمام موفقیت‌های تیم‌های بوشهری درگذشته توسط مربیان بومی بوده و اینکه استعدادهای بوشهری در حال قربانی شدن مقابل نداشته های مدیران کارنابلد هستند.

افول فوتبال بوشهر

به گزارش فارس، مدیریت را می‌توان علم و هنر متشکل و هماهنگ کردن، رهبری و کنترل فعالیت‌های دسته‌جمعی، برای نیل به هدف‌های مطلوب با حداکثر کار آیی تعریف کرد.

متأسفانه مدیران ورزشی استان ما فقط به اسم قشنگ و دهان‌پرکن مدیریت پسنده می‌کنند و غافل‌اند که یک مدیریت قوی ورزشی می‌تواند تمام کمبودهای یک باشگاه را باهنر مدیریتی خود و خصوصاً در موقعیت بد اقتصادی برطرف کند. مدیریت فقط نشستن بر روی صندلی ریاست و دستور دادن به زیردستان خود نیست ولی متأسفانه این برداشت‌ها از سوی مدیران ورزشی ما نتیجه‌اش می‌شود سقوط شاهین، پارس جم، ایرانجوان و چندین و چند سقوط دیگر که امروزه دیگر شاهد قدرت‌نمایی بوشهر صاحب فوتبال در کشور نباشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول