اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

«مسکو» میزبان نشست شورای وزرای امور خارجه «شانگهای»

نماینده رسمی وزارت امور خارجه روسیه از نشست قریب الوقوع شورای وزیران امور خارجه کشور های عضو سازمان همکاری شانگهای به میزبانی این کشور در «مسکو» خبر داد.

«مسکو» میزبان نشست شورای وزرای امور خارجه «شانگهای»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «ماریا زاخاراوا» نماینده رسمی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: 9 و 10 سپتامبر به میزبانی این کشور در شهر مسکو نشست شورای وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای برگزار می‌شود.

به گفته وی، در این نشست که تحت ریاست «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه برگزار می‌شود، مسائل آمادگی اجلاس شورای سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای مورد بررسی قرار می‌گیرند.

زاخاراوا در این مورد گفت: در چارچوب این نشست، پیش نویس نهایی اعلامیه سیاسی، بیانیه سران کشورها به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد پیروزی در جنگ جهانی دوم و تعدادی دیگر از موضوعات مهم سیاست خارجی و همچنین تصمیماتی متمرکز به توسعه بیشتر فعالیت‌های این سازمان برای رفع تاثیر عواقب سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جهانی ویروس همه گیر کرونا ارائه می‌شوند.

وی گفت: لاوروف در حاشیه این نشست با تعدادی از همتایان خود مذاکرات دوجانبه انجام خواهد داد که دیدار با «مختار تلئوبردی» وزیر امور خارجه قزاقستان در 9 سپتامبر از آن جمله است.

بنابر سخنان وی، در جریان این دیدار از جمله همکاری دو کشور در زمینه‌های مهم استراتژیک از قبیل هوافضا، انرژی، همگرایی اقتصادی، ارتباطات نظامی و فنی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند.

طرفین همچنین موضوعات مقابله با ویروس همه گیر کرونا را طی این ملاقات بررسی می‌کنند.

علاوه بر این در 9 سپتامبر وزیر امور خارجه روسیه با «چنگیز حیدربیک‌اف» وزیر امور خارجه قرقیزستان ملاقات می‌کند.

سران نهادهای دیپلماتیک روسیه و قرقیزستان طی این دیدار در مورد مسائل مهم دستور کار بین‌المللی و منطقه‌ای تبادل نظر و جنبه‌های اصلی همکاری‌های دوجانبه و همچنین برنامه تماس‌های آینده در سطوح بالا و عالی را بررسی می‌کنند.

طبق اظهارات زاخاراوا، در همین روز همچنین دیدار «سرگئی لاوروف» و «سوبرامانیام جیشانکار» وزرای امور خارجه روسیه و هند برگزار می‌شود.

به گفته زاخاراوا دستور کار این نشست شامل اوضاع افغانستان، برنامه جامع اقدام تشرک در مورد برنامه هسته‌ای ایران، فعالیت مشترک در سازمان ملل با در نظر گرفتن عضویت غیر دائم هند در شورای امنیت سازمان ملل در سال آینده است.

نماینده رسمی وزارت امور خارجه روسیه افزود: در حاشیه نشست شورای وزیران امور خارجه شانگهای در 10 سپتامبر، لاوروف همچنین با «محمود کورشی» همتای پاکستانی خود دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

طبق اظهارات وی، در جریان این دیدار موضوعات اصلی دستور کار بین‌المللی و منطقه‌ای با تاکید بر بحران افغانستان مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

طرفین طی این ملاقات همچنین در مورد جهات اصلی مشارکت دوجانبه چند وجهی در زمینه‌های ضد تروریستی و تجاری و اقتصادی بررسی می‌کنند.

وی گفت: به ویژه ما مشتاقانه منتظر بحث مفصلی در مورد مسائل هنوز حل نشده در مورد پروژه ساخت خط لوله گاز «شمال – جنوب» از کراچی به لاهور با توجه به انتقال زود هنگام اجرای عملی آن هستیم.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول