اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

پروژه هتل همجوار با غار علیصدر مانع ثبت جهانی است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان گفت: احداث هتل در جوار غار علیصدر مانع ثبت جهانی است و هیچ توجیهی برای یونسکو ندارد.

پروژه هتل همجوار با غار علیصدر مانع ثبت جهانی است

علی مالمیر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان در خصوص وضعیت دو پروژه هتل و معدن که به ترتیب برای دو غار علیصدر و  سراب مشکل ایجاد کرده است اظهار کرد: غار سراب ثبت ملی شده و غار علیصدر نیز ثبت ملی شده و گزینه ثبت جهانی است.

وی با بیان اینکه دو پروژه هتل و معدن می‌تواند به سیما و منظر این دو غار آسیب برساند گفت: ایجاد هتل مشرف به غار آن هم با ارتفاع بالا مانعی برای ثبت جهانی غار علیصدر است .

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با اشاره به اینکه این پروژه‌ها متناسب با شان این دو اثر طبیعی ارزشمند نیست و ما موافقتی با ایجاد این تاسیسات نداشتیم افزود: پروژه معدن از قبل مجوز گرفته و امکان اینکه مجوز ابطال شود، نبود.

وی تصریح کرد: طی بازدیدی که نمایندگان کارگروه غارشناسی از این پروژه داشتند قرار شد سینه کار معدن را به سمت غار سراب توسعه ندهند.

مالمیر ادامه داد: در مورد غار علیصدر نیز میراث فرهنگی مخالف ایجاد هتل بود و پیگیری حقوقی نیز صورت گرفت اما چون پروانه بهره‌برداری را از دهیاری گرفته و پروژه دارای پروانه بود، امکان صدور رای از سوی مراجع قضایی برای توقف پروژه وجود نداشت.

وی تاکید کرد: میراث فرهنگی همچنان معتقد است چون این هتل در دهانه غار ایجاد شده مشکل در ثبت جهانی ایجاد می‌کند.

مخالف تمدید مجوز معدن هستیم

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با تاکید بر اینکه مجوز احداث هتل را از میراث فرهنگی ندارند بلکه توسط دهیاری صادر شده است گفت: میراث فرهنگی اقدام به توقف عملیات عمرانی کرد اما چون دارای پروانه بود حق به سرمایه‌گذار داده شد.

وی بیان کرد: پیشنهادات مختلفی همچون تقلیل ارتقاع هتل یا تملک و تبدیل پروژه به مجتمعی مانند موزه یا مرکز پژوهشی و اداری غار که توجیهاتی را برای یونسکو دارد، مطرح شده که فعلا در حال پیگیری است تا جمع‌بندی شود.

مالمیر در خصوص پروژه معدن در جوار غار سراب نیز گفت: برای معدن نیز تا زمانی که مجوز دارد، نمی‌توان کاری کرد اما با تمدید آن موافق نخواهیم بود و کار معدن نیز نباید به سمت غار ادامه یابد.

انتهای پیام/۸۹۰۰۳/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول