اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

استفاده بهینه از فرصت‌ها برای جهش تولید/ طرح موفق پرورش بز آلپاین در زیراب

پرورش بز آلپاین با مشورت از فوق تخصص ژنتیک و اصلاح نژاد باعث شد تا طرح پرورش بز آلپاین ارسلان نجاتی در روستای جوارم بخش زیراب شهرستان سوادکوه به عنوان یکی از طرح‌های جهش تولید مورد توجه باشد.

استفاده بهینه از فرصت‌ها برای جهش تولید/ طرح موفق پرورش بز آلپاین در زیراب

  خبرگزاری فارس مازندران ـ سرویس اقتصادی| فعالیت‌های اقتصادی در قالب صنعتی، کشاورزی، دامداری، خدماتی و گردشگری همواره دارای فراز و نشیب‌هایی است که آینده‌نگری مناسب برای تقویت تهیه و تولید و بازار مصرف و استفاده از روش‌‌های نوین در فعالیت‌ها بر سود‌دهی و افزایش اشتغال کمک می‌کند.

پویایی دامداری به دلیل ارتباط با موجودات زنده‌ و نگهداری و پرورش مناسب برای شیر، گوشت یا سایر فراورده‌های دامی آن دارای حساسیت‌ها و ظرایف ویژه‌ای است.

پرورش بز آلپاین با مشورت از فوق تخصص ژنتیک و اصلاح نژاد باعث شد تا طرح پرورش بز آلپاین ارسلان نجاتی در روستای جوارم بخش زیراب شهرستان سوادکوه به عنوان یکی از طرح‌های جهش تولید مورد توجه باشد.

*استحصال ۸ برابری شیر بز الپاین نسبت به بز معمولی

وی در گفت‌وگو با فارس توضیح می‌دهد؛ در ابتدا ۲۰۰ رأس بز بومی خریداری و تلقیح مصنوعی انجام شد و تجربه دام پزشکان برای نشخوارکنندگان کوچک، کم بود من هم که تجربه‌ای در این زمینه نداشتم در گام اول حدود ۸۰ درصد دام را از دست دادم ولی ناامید نشدم و با کسب تجربه، واکسیناسیون و استفاده از دستاوردهای علمی شاهد کاهش تلفات شدیم.

نجاتی از واقعه‌ای تعریف کرد که در یکی از روستاهای دامغان فردی با بیماری روماتیسم، قدرت کار را از دست داد و با کمک کمیته امداد، دو بز خریداری کرد که پس از یک سال به ۳۰ بز افزایش یافت و این فعالیت باعث انگیزه برای فعالیت شد.

این پرورش‌دهنده با اشاره به اینکه پرورش بز شیری آلپاین با آب و هوای شهرستان سوادکوه سازگار است و با پیشنهاد، مشورت و همکاری برادرش دکتر اردشیر نجاتی فعالیت خود را ارتقا داد، ادامه می‌دهد؛ اسپرم‌های اول را برادرم انتخاب کردند و بز بومی برای ۱۰ ماه حدود ۱۲۰ کیلو شیردهی دارد ولی شیر بز الپاین برای ۱۰ ماه حدود ۸۰۰ کیلو شیر استحصال شد.

وی با بیان اینکه دو‌قلو‌زایی مناسب داریم و در بهار ۲۵ رأس دو‌قلو‌زایی داشتیم و برای تابستان هم ۲۰ راس زایش بز داریم، اضافه می‌کند؛ برای توسعه در شهرستان و ارایه مشاوره و نظر، اعلام آمادگی می‌کنیم و بز بر خلاف سایر حیوانات اهلی، حیوان قانعی است و فضای کمتری را اشغال می‌کند و علف‌های مرز زمین‌های شالی را هم می‌توانیم برای تغذیه بز‌ها استفاده کنیم و بز آلپاین بیشتر از گاو بومی، شیر‌ می‌دهد.

 مدیر طرح پرورش بز آلپاین جوارم سوادکوه با اشاره به اینکه مدیریت بز نسبت به سایر حیوانات، آسان‌تر است و از شیر بز هم فراورده‌هایی مانند کره و پنیر استحصال می‌کنیم از استحصال روزانه حدود ۱۵۰ لیتر شیر خبر می‌دهد.

 

نجاتی از خریداری محصولات لبنی بز آلپاین توسط چند فروشگاه خبر می‌دهد و با بیان اینکه شیر بز دارای ارزش غذایی است و افراد کمتری به آن حساسیت دارند، خاطر نشان می‌کند؛ بزغاله را هم برای استفاده از اسپرم پرورش می‌دهیم و پیگیر پرورش نژاد گوشتی هستم.

وی از اشتغال‌زایی مستقیم برای ۴ نفر در طرح پرورش بز آلپاین جوارم سوادکوه خبر داد و با بیان اینکه ارزش بزهای ما بر طبق ارزش ژنتیک است، می‌گوید: تلقیح مصنوعی هم انجام می‌دهیم و بز معمولی حدود ۷۰۰ سیسی شیر می‌دهد و دخترش پس از تلقیح تا ۵ کیلو شیر می‌دهد.

نجاتی از آموزش فعالیت‌های مرتبط با افزایش بهره‌وری از بز و تلقیح مصنوعی بز‌ها برای علاقمندان فعالیت در این حوزه نیز خبر می‌دهد و تاکید می‌کند؛ استحصال ۸ برابری شیر بز الپاین نسبت به بز معمولی بیانگر استفاده بهینه از فرصت‌ها برای جهش تولید است.

*بزغاله‌های مینیاتوری

بازدید از مراحل فعالیت پرورش بز آلپاین و آشنایی با نحوه خوراک‌دهی، شیر‌دوشی مدرن، شیردهی به بزغاله‌ها، نحوه مراقبت و پرورش بز‌ها و نحوه ذخیره‌سازی اسپرم در دمای پایین نیز با توضیحات کارشناسانه همراه بود.

تمیزی مکان پرورش و بزغاله‌هایی که به تعبیر یکی از همکاران به صورت مینیاتوری رخ‌نمایی می‌کردند از بخش‌های جالب این گزارش بود و در پایان پنیر بز آلپاین به صورت هدیه به ما داده شد که مصرف این فراورده لذیذ را به همگان پیشنهاد می‌کنیم.

* استفاده بهینه از فرصت‌ها برای جهش تولید

به گزارش فارس؛ استفاده بهینه از فرصت‌های موجود اقتصادی با بهره‌مندی از روش‌های نوین که کمیت و کیفیت را افزایش دهد در دست‌یابی به اهداف جهش تولید نقش اساسی دارد و ضرر و زیان اولیه پرورش بز آلپاین جوارم سوادکوه و احیای فعالیت و رفع اشتباهات به نتایج خوشایند اقتصادی و مالی منجر شد که می‌تواند مشاوره‌دهنده و همیار علاقمندان فراوان دیگری شوند که در استان مازندران در حال فعالیت هستند ولی بازدهی اندکی به دلیل استفاده از روش‌های سنتی و کم‌بازده دارند.


انتهای پیام/۸۶۰۱۵/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول