اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

پرداخت بیش از 60 میلیارد ریال به کشاورزان خسارت‌دیده از سیل در بردسکن

مدیر اداره جهاد کشاورزی بردسکن گفت: به منظور تامین بخشی از خسارات وارده ناشی از سیل سال گذشته به بخش کشاورزی و دامپروری این شهرستان، 63 میلیارد میلیارد ریال به صورت بلاعوض و 53 میلیارد میلیارد ریال در قالب تسهیلات قرض الحسنه با بازپرداخت 5 ساله بین کشاورزان خسات دیده پرداخت شد.

پرداخت بیش از 60 میلیارد ریال به کشاورزان خسارت‌دیده از سیل در بردسکن

به گزارش خبرگزاری فارس از بردسکن، علیرضا مهمیز عصر امروز در نشست خبری که در اداره جهاد کشاورزی این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: درپی خسارت سیل سال گذشته به بیش از 60 رشته قنات 25 میلیارد ریال اعتبار برای احیا و مرمت این قنوات به شهرستان اختصاص داده شد که از این تعداد 23 رشته قنات از طریق مدیریت بحران خراسان رضوی به مبلغ 10 میلیارد ریال اختصاص پیدا کرد و 6 میلیارد ریال دیگر نیز از اعتبارات استانی برای قنوات شاخص دچار خسارت تخصیص داده شد.

مدیر اداره جهاد کشاورزی بردسکن با بیان اینکه بخشی ازاین قنوات احیا شده و تاپایان شهریورماه تمامی قنوات خسارت دیده احیاء و مرمت می‌شوند، افزود: تعداد قنوات این شهرستان 159 رشته قنات و چشمه است که خوشبختانه پس از 18 سال خشکسالی مجددا تمامی این قنوات آبدار شد و درحال حاضر متوسط دبی آب این قنوات 20 لیتر برثانیه است.

وی عنوان کرد: با آب دار شدن قنوات، کشاورزی در منطقه کوهپایه بردسکن رونق گرفته و از یک جهش خوبی برخوردار شده است.

مهمیز با بیان اینکه مجموع 28 هزار و 850 هکتار سطح زیرکشت محصولات زراعی و باغی بردسکن است، اضافه کرد:  20 درصد آب مورد نیاز آنها از طریق قنوات و چشمه سارها تامین می‌شود که اکثر این باغات و مزارع در منطقه کوهپایه این شهرستان قرار دارد.

مدیر اداره جهاد کشاورزی بردسکن ادامه داد: در حال حاضر 12 هزار نفر بهره‌بردار بخش کشاورزی بردسکن هستند که  75 درصد آنها کم‌سواد و بی‌سواد، 3 درصد فارغ التحصیل بخش کشاورزی و 22 درصد باقی مانده دارای مدرک دیپلم، فوق دیپلم و لیسانس هستند.

وی با بیان اینکه در بحث توانمندسازی کشاورزان امکانات تنها 18 درصد ولی آموزش 82 درصد اثرگذاری دارد، گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا از طریق فضای مجازی کار آموزش تعطیل نشد و به عنوان یک پل ارتباطی بین کارشناسان و بهره‌برداران به خوبی آموزش‌های لازم ارائه و به کشاورزان اطلاع‌رسانی شد.

مهمیز عنوان کرد: سالانه از طریق اداره آموزش و ترویج این مدیریت بیش از 50 درصد بهره‌برداران آموزش‌های لازم را به صورت چهره به چهره و انفرادی فرا می‌گیرند و اخیرا نیز با هدف آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی بهتر به نظرات و پیشنهادات بهره‌برداران سامانه تالار ترویج کشاورزی راه‌اندازی شده و کشاورزان می‌توانند از این طریق نیز اطلاعات لازم را کسب کنند.

مدیر اداره جهاد کشاورزی بردسکن از برگزاری روز مزرعه دام با هدف طرح اصلاح‌نژاد در آذرماه در این شهرستان خبر داد و افزود: آموزش هیچ‌گاه تعطیل شدنی نیست، چراکه آموزش می‌تواند بهره‌برداران را به دانش روز مجهز کند.

وی از اختصاص 21 میلیارد ریال  اعتبار در قاب اوراق اسلامی  خبر داد و افزود: 23  کیلومتر از جاده‌های بین مزارع در 7 منطقه این شهرستان از محل این اعتبار بهسازی شد.

مهمیز متذکر شد: با بهسازی این جاده‌ها 3 هزار نفر از بهره‌برداران مسیر چاه محمدخان، چاه محمد امین، دوق آباد، ابراهیم‌آباد، حطیطه، حسن آباد و زیرک آباد از مزایای آن بهره‌مند شدند.

مدیر اداره جهاد کشاورزی بردسکن بیان کرد: براثر جاری شدن سیل جاده‌های بین مزارع تخریب  شده بود و برای بهره‌برداران راه دسترسی به مزارع و باغات وجود نداشت که با بهسازی جاده‌های بین مزارع این مشکل مرتفع شد.

وی یادآور شد: به منظور تامین بخشی از خسارات وارده ناشی از سیل سال گذشته به بخش کشاورزی و دامپروری بردسکن 63 میلیارد ریال به صورت بلاعوض و 53 میلیارد ریال در قالب تسهیلات قرض الحسنه با بازپرداخت 5 ساله بین کشاورزان خسات دیده پرداخت شد.

مهمیز با اشاره به اینکه ارزش محصولات کشاورزی و دامی بردسکن یک هزار و 800 میلیارد تومان است، تصریح کرد: تسهیلات پرداختی به حوزه آب وخاک بالغ بر 90 میلیارد ریالبوده، همچنین، با پرداخت 43 میلیارد ریال تسهیلات 113 دستگاه اداوات کشاورزی خریداری و تحویل متقاضیان شد که این تسهیلات نسبت به سال قبل از رشد 70 درصدی برخوردار است.

انتهای پیام/ 70050

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول