به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، غلامرضا کریمی رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور درباره تجربه کشورهای دنیا در برابر کووید ۱۹ با اشاره به تجربههای بهدستآمده از کشورهای دیگر در ارتباط با مواجهه باکویید ۱۹، اظهار کرد: در طول تاریخ، شیوع ویروس کرونا بیسابقهترین اثر را در نظامهای آموزشی دنیا به وجود آورده است. در ۱۳فروردین امسال که اوج تعطیلی نظامهای آموزشی بود، ۹۱درصد از یادگیران در۱۹۰کشور، حدود یک میلیارد و ۶۰۰میلیون یادگیرنده بودند که آموزش آنها تعطیل شد و در خانه آموزش را پیگیری کردند.
وی در خصوص وضعیت کلی مدارس در زمان شیوع ویروس کرونا، گفت: برخی کشورها، مثل ایران، کانادا بریتانیا، در حال حاضر در تعطیلات بین سال تحصیلی قبل و سال جدید هستند. در این میان مدارس برخی از کشورها کاملاً دایر و برخی دیگر کاملاً تعطیل بوده است. در این کشورها ۳۹ درصد کل یادگیرندگان از منزل آموزش را پیگیری میکنند. همچنین برخی کشورها کار را بهصورت محلی پیگیری میکنند. در حال حاضر ۷۶میلیون دانشآموز در این وضعیت هستند.
کریمی در خصوص ویژگیهای نظام آموزشی پساکرونا افزود: مبنای تابآوری نظام آموزشی را به نظامهای بینالملل معرفی کردیم و رویکرد یادگیری ترکیبی را به مجامع بینالمللی ارائه کردیم. گرچه سوابقی از قبل در آموزش دیجیتالی نداشتیم؛ اما اکنون نظام آموزشی کشور رویکرد تلفیقی در پیشگرفته که حتی با خاتمه کرونا بازگشت صددرصدی به مدل آموزش گذشته موردنظر نیست.
رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور با بیان اینکه باید به دانشآموزان اولویت دهیم و به رفاه آنها همانند امنیتشان، حساسیت نشان داده شود، اظهار کرد: گفتوگو و ارتباطگیری اجتماعی، بسیاری از مسائل را حل خواهد کرد. نظام آموزش و پرورش باید با تمام ذینفعان خود گفتوگو کند. در همین راستا طرحی به نام گفتار داریم که به زودی بخشنامهاش برای استانها ارسال میشود تا بسترسازی این بخش انجام شود و بتوانیم همهی موضوعات را در قالب گفتوگو پیگیری کنیم.
کریمی در خصوص طرح تحولی شبکه مدارس صلح و دوستی آیسسکو، گفت: طرحی پیشنهاد کردهایم که دانش آموزان کشورهای اسلامی باهم گفتوگو کنند و روی موضوعات بررسی داشته باشند. در مرحله اول هر استان ۶مدرسه را معرفی میکند. دورههایی برای مدیران برگزار میکنیم هر پروژهای که ۵مدرسه از ۵استان به عضویت آن دربیایند بهعنوان طرح ملی در نظر گرفته میشود و تا پایان سال در مدارس اجرا خواهد شد.
رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور گفت: مدارسی که موفق عمل کنند، از سالهای بعد به کشورهای مسلمان دیگر متصل میشوند و روی موضوعات مختلف پروژه اجرا میکنند.
کریمی با اشاره به مدارس دارای دانشآموزان اتباع خارجی، ادامه داد: رسیدگی به پناهندگان بهعنوان یکی از نقاط قوت دیپلماسی کشور شده است. عملکرد ایران نسبت به دانشآموزان پناهنده موردتوجه قرارگرفته است، لذا از مدیران کل استانها میخواهم تا اوایل و اواسط مهرماه این دانشآموزان را ثبتنام کنند.
وی افزود: سال گذشته ۵۱۱هزار دانشآموز پناهنده داشتیم که بیشتر در شهرستانهای تهران بودند. اقداماتی هم با سازمانهای بینالمللی داشتیم و در طول ۷سال گذشته ۷۶مدرسه ساختیم و امسال هم در حال برنامهریزی برای ساخت ۷مدرسه هستیم.
رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور گفت: هدف از ساخت مدارس بینالمللی این است که یادگیری بین فرهنگی را بهعنوان یک رویکرد جدید به مدیران مدارس انتقال دهیم همچنین نیاز داریم که پناهندگان ذهنیت منفی نسبت به ایران نداشته باشند.
انتهای پیام/