به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، مهراله رخشانیمهر معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش در سی و چهارمین اجلاس رؤسا و مدیران آموزش و پرورش سراسر کشور، اظهار کرد: از نیمه دوم ۹۶ هر روز ۳۱ کلاس درس تحویل شده است.
وی در مورد زیربنای ساخت مدارس در کشور بیان کرد: زیربنای ساخت پروژههای تحویلی در سال 1396 یکمیلیون و 34 هزار و 73 مترمربع بوده و این رقم در سال 1398 به حدود یک میلیون و 292 هزار و 86 مترمربع افزایش یافته است و پیشبینی میشود این رقم تا دو میلیون مترمربع در سال 1399 افزایش یابد.
رخشانیمهر با بیان اینکه برای تجهیز هر کلاس درس ۷۰ میلیون تومان هزینه می کنیم، افزود: مقایسه نسبت زیربنا به تعداد کلاس در سالهای مختلف شاهدی بر این مدعا است که پیادهسازی استانداردهای سند زیرنظام فضا و تجهیزات درسالهای اخیر منجر به احداث فضاهایی با سطح کیفی بالاتر و سرانه مترمربع بیشتر به ازای هر دانشآموز و احداث مدارس بزرگتر و مجتمعهای آموزشی شده است؛ قبل از سند تحول سرانه یک کلاس درس ۴۵ مترمربع بود که بعد اجرای سند تحول به ۱۸۰ مترمربع با احتساب سرانه مشاعات افزایش یافته است.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: در ابتدای سال 1397، تعداد یک هزار و 6 کلاس درس خشتیوگلی در سراسر کشور شناسایی شد که با کمک اعتبارات تخصیص یافته به سازمان و همچنین کمک خیرین توانستیم در پایان سال 1398 کلیه کلاسهای شناسایی شده را تخریب و مطابق استانداردهای زیر نظام فضا و تجهیزات بازسازی کرده و به بهرهبرداری برسانیم.
وی گفت: تعهدات خیرین در سال 1396 رقم 8 هزار و 39 میلیارد ریال برآورد شده بود که این رقم در سال 1398 به 15 هزار و 118 میلیارد ریال رسیده است. همچنین تعهدات خیرین در 6 ماهه اول سال 1399 در حدود 21 هزار میلیارد بوده است که از این عدد 12 هزار و 50 میلیارد ریال آن مربوط به مشارکت خیرین در طرح آجر به آجر بوده است.
رخشانیمهر ادامه داد: نگاه جدید وزارت آموزشوپرورش به مشارکت مردمی در مدرسهسازی در قالب طرح آجر به آجر که از ابتدای سال جاری عملیاتی شده است، منجر به جلب حمایتهای خرد عامه مردم و رواج فرهنگ و روحیه مدرسهسازی در سطح جامعه شد و نتیجه این اقدام در آمار و ارقام تعهدات و کمکهای نقدی خیرین سال 1399 قابل مشاهده است.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس تصریح کرد : تعداد کلاسهایی که با مشارکت خیرین مدرسهساز در سال 92 ساخته و تحویل داده شده است، دو هزار و 202 کلاس بوده که این تعداد در سال 98 به 6 هزار و 799 کلاس درس افزایشیافته است.
رخشانیمهر گفت: امیدوارم مدیران کل استانی با توجه به محدودیت طبیعی منابع مالی و نیاز ضروری کشور به احداث، بازسازی، تکمیل و تجهیز مدارس و فضاهای آموزشی، به نکاتی چون توجه جدی به بحث مکانیابی صحیح برای احداث فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی، پرهیز از حمایت پروژههای خارج از چارچوبهای تعریفشده در سازمان، جلوگیری از احداث فضاهای جدید در حیاط مدارس بدون توجه به اصول و ضوابط طراحی فضاهای آموزشی، جلوگیری از تغییر کاربریهای غیراصولی فضاهای آموزشی مانند تبدیل سالن ورزشی به تالار برگزاری مراسم، تبدیل مدارس به دانشگاه فرهنگیان و پرهیز از صرف بودجههای مدرسهسازی برای احداث فضاهای اداری و خانههای معلم را در استان حائز اهمیت بدانند و به آنها نگاه ویژه داشته باشند.
معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش افزود: وقتی به جای مدرسه فرسوده، مدرسه جدید ساخته میشود باید مدرسه فرسوده تخریب شود اما گاهی مشاهده میشود که آن ساختمان به انباری یا باشگاه تبدیل میشود.
انتهای پیام/