اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

ستاد مقابله با کرونا باید قاطع عمل کند/ ضرورت بهره‌گیری از توان نخبگان علمی و متخصص

یک جامعه‌شناس با بیان اینکه سفرهای اخیر در کشور برای کنترل کرونا نباید انجام می‌شد گفت: ستاد ملی مقابله با کرونا در موارد این چنینی باید قاطع عمل کند.

ستاد مقابله با کرونا باید قاطع عمل کند/ ضرورت بهره‌گیری از توان نخبگان علمی و متخصص

علیرضا شریفی‌یزدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان در خصوص بحران کرونا و اینکه آیا نظام حاکمیتی ایران می‌تواند برای مواجهه بنیادی و سیستمی با مخاطرات ساختاری که سلامت عمومی مردم را به نحو جدی تهدید می‌کند، اقدام به تجدید نظر بنیادی در سیاست‌های نوسازی و توسعه کند؟ اظهار کرد: کشور ما به لحاظ ظرفیت تکنولوژی، دانشی، نیروی انسانی، منابع، حقوقی و قانونی این امکان و توان را دارد.

وی با بیان اینکه استعداد این مسئله در کشور روشن است و می‌توان این کار را انجام داد گفت: البته این توانستن الزاما اینکه تبدیل به عمل شود دارای بحث است.

این جامعه‌شناس با اشاره به اینکه متاسفانه گاهی به دلیل اینکه اولویت‌های ما به هم می‌ریزد و گم می‌شود دچار مشکل می‌شویم و نمی‌توانیم آنچه را که باید، تشخیص دهیم افزود: برخی از اینها به ملاحظات جناحی‌‌ ـ گروهی، بخشی منافع گروهی و فردی افراد و برخی به اینکه بعضی از مدیران ما در جایی قرار گرفتند و مدیریت می‌کنند که جای آنها نیست برمی‌گردد و به همین دلایل متاسفانه گاهی هدف موردنظر با مشکل مواجه می‌شود.

وی با تاکید به اینکه شاید پررنگ‌ترین زمانی که با این ضرورت مواجه شدیم زمان زلزله بم بود گفت: در آن زمان متاسفانه ده‌ها هزار نفر در چند دقیقه از بین رفتند و به همان نسبت هزاران نفر زخمی شدند.

شریفی‌یزدی با اشاره به اینکه از زلزله بم ضرورت مدیریت بحران‌ها و مصائب خیلی عمیق، رخدادهای پیش‌بینی نشده و وقایع غیرمترقبه برای ما نکته بسیار مهم تلقی شد خاطرنشان کرد: بعد از این جریان مدیریت بحران کمی در کشور توسعه یافت اما متاسفانه بار دیگر گم شد که ما در مقابل زلزله‌های بعدی و سیل‌ها با اینکه انرژی و وقت صرف کردیم و هزینه‌های زیادی هم شد و همه به میدان آمدند اما یک مدیریت قوی را شاهد نبودیم.

وی با بیان اینکه معتقدم کشور به لحاظ ساختاری، قانونی، منابع انسانی و سیستم حکمرانی اصلا ناتوان نیست گفت: ما همه توانمندی‌ها را به صورت بالقوه داریم بلکه کمبود کار این است که گاهی اولویت‌ها در هم گم می‌شود و باعث می‌شود مشکلاتی را داشته باشیم.

این جامعه‌شناس با اشاره به اینکه در جریان مقابله با کرونا مقدار زیادی خصوصا اوایل کار موفق عمل کردیم اما بعدا کوتاه آمدیم که به قول وزیر بهداشت در دقیقه ۹۰ گل خوردیم تصریح کرد: این موضوع نشاندهنده آن است که ستاد مرکزی باید در مواقع بحرانی قاطع عمل کند تا از رخدادهای نامطلوب بعدی جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ستاد مقابله با کرونا به قول یکی از روزنامه‌نگاران اهل توصیه شده و انگار شاعر است در حالی که باید قوانین مدون داشته و آن قوانین لازم‌الاجرا باشد افزود: وقتی مقام معظم رهبری عنوان بالاتر مرجع حکومتی می‌فرمایند تابع دستورات ستاد کرونا هستم؛ تکلیف بقیه مردم و مسوولان در این زمینه روشن می‌شود بنابراین باید مصوبات روشن و متقن ارائه شود.

شریفی‌یزدی تاکید کرد: در تعطیلات اخیر باید راه‌ها بسته می‌شد تا مردم مسافرت نمی‌رفتند اما متاسفانه دولت این کار را انجام نداد که پیش‌بینی‌ام این است ۱۵ روز دیگر شاهد اوج گیری بیماری کرونا به دلیل کم‌کارها خواهیم بود و در جاهای دیگر نیز این داستان ادامه دارد.

وی ادامه داد: موضوع در مورد مسائل اقتصادی قابل فهم است و نمی‌توان اقتصاد کشور را با توجه به اقتصاد شکننده‌ای که داریم تعطیل کرد اما مسئله بیشتر به ملاحظات گروهی، موقعیتی و جناحی برخی از افراد که متاسفانه خواسته‌های گروهی خود را بر مصالح جمعی و کل نظام ترجیح و اولویت می‌دهند، برمی‌گردد، در خصوص مدیریت کرونا هم همین اتفاق افتاده و باعث شده آن طور که باید عمل نکنیم‌.

این جامعه‌شناس در پاسخ به اینکه سهم نخبگان علمی و متخصصان در این زمینه چیست؟ گفت: نخبگان همواره مغز متفکر و اتاق فکر این موضوعات هستند که باید ورود کنند اما صحبت از این است که این افراد چقدر ورود می‌کنند و چقدر صحبت‌های آنها تاثیرگذار است؟!

وی با بیان اینکه در ستاد مقابله با کرونا باید گروه‌های باشند که در حوزه روانی، اجتماعی، فرهنگی و هنری مجزا فعالیت کنند و اینها همان نخبگان مد نظر است اما می‌بینیم در این زمینه ضعیف عمل کرده‌ایم خاطرنشان کرد: اگر این گروه‌ها درست به کار گرفته شوند سهم بسیار بالایی دارند و می‌توانند برای اینکه هدف‌ها را در جهت مثبت حرکت دهند، نقش‌آفرینی داشته باشند.

شریفی‌یزدی به چند نمونه از اقداماتی که می‌توان در این زمینه انجام داد اشاره کرد و گفت: در حوزه اجتماعی باید فرهنگ اقوام مختلف در ایران را بدانیم، ما هفت قطب فرهنگی داریم که هر کدام از آنها را باید بشناسیم و به مقتضیات فرهنگی، هنجارها، ارزش‌ها، خواست‌ها، آداب و رسوم و سنن این افراد، هدف‌های اصلی مدیریت بحران را ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه حوزه هنر می‌تواند بسیار خوب به کمک بیاید وبا ساخت انیمیشن‌ها، فیلم‌های کوتاه، شعر و آهنگ تاثیرگذار باشد افزود: در حوزه روانی که البته وضع ما کمی بهتر است چون جامعه روی روانشناسی حساس است می‌توان نیازهای امروز جامعه را شناخت و اقدام کرد.

این روانشناس اجتماعی با بیان اینکه متاسفانه جامعه امروز به لحاظ کرونا اضطراب بالایی را تجربه می‌کند و این بیماری همراه با خود وسواس، افسردگی و ... آورده که مجموع اینها پرخاش می‌آورد و گاهی کاهش اعتماد به نفس را شاهد هستیم که در حل این مسائل تیمی باید به کمک آیند گفت: اینها همان نخبگانی هستند که در قالب‌های ساده و توده مردم فهم، کارها را انجام می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: رسانه‌ها نیز به عنوان یک قطب از اقطاب نخبگانی در سطح کشور نقش پررنگی دارند که باید در این زمینه با قدرت ورود کنند.

انتهای پیام/۸۹۰۲۶/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول