اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

فارس من| زیرساخت‌های بهداشتی عراق، آمادگی برگزاری پیاده‌روی اربعین در زمان شیوع کرونا را ندارد

امسال وضعیت اربعین با توجه به شیوع کرونا مشخص نیست، اما به نظر می‌رسد با وضعیت عراق، مقامات این کشور زوار غیرعراقی را پذیرش نکنند. با این وجود، مذاکرات برای برپایی اربعین از طریق سفارت ایران و عراق در حال پیگیری است.

فارس من| زیرساخت‌های بهداشتی عراق، آمادگی برگزاری پیاده‌روی اربعین در زمان شیوع کرونا را ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس، موضوع برنامه‌ریزی برای برپایی اربعین در شرایط کرونا با حفظ نکات بهداشتی همچون مراسم عزاداری در ایران و حتی برگزاری کنکور، از مطالبات مخاطبان فارس در سامانه «فارس من» است که با عنوان «مراسم پیاده‌روی اربعین برگزار شود»، مطرح شده است. (اینجا بخوانید)

دهه اول محرم امسال، با توجه به شیوع کرونا، نه تنها در ایران بلکه در عراق هم متفاوت از سال‌های گذشته برگزار شد؛ به طوری که استاندار کربلا ورود به این شهر را تا ۱۳ محرم ممنوع کرد و امکان پذیرش زائران داخلی و خارجی به این شهر وجود نداشت.

مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی هم در کربلا بدون حضور زوار سایر کشورها به ویژه ایرانیان برگزار شد و مردم کربلا نیز با رعایت نسبی دستورالعمل‌های بهداشتی به عزاداری پرداختند.

البته در برخی اوقات به ویژه عاشورای حسینی و حضور دسته طویریج در حرم‌های کربلا، رعایت فاصله و نکات بهداشتی امکان‌پذیر نبود و استاندار کربلا هم با وجود حضور نیروهای امنیتی در اطراف بین‌الحرمین، نتوانست ازدحام جمعیت را کنترل کرده و عزاداران را به رعایت نکات بهداشتی تشویق کند.

همچنین متولیان عراقی اعلام کرده بودند که پس از تاسوعا و عاشورای حسینی و بررسی وضعیت عزاداری در شرایط کرونا، درباره وضعیت اربعین نیز تصمیم‌گیری و اواخر محرم نتیجه قطعی را اعلام می‌کنند.

اکنون کمتر از ۴۰ روز تا اربعین حسینی باقی مانده و بسیاری از عاشقان اباعبدالله (ع) در انتظار باز شدن مسیر پیاده‌روی اربعین و تشرف به حرم ارباب هستند.

علاوه بر این برخی برپایی عزاداری امام حسین (ع) در ایران را ملاک تصمیم‌گیری برای برپایی اربعین در کشور عراق می‌دانند. این امر در حالی است که مجری و میزبان اصلی اربعین حسینی، مردم عراق هستند و ایران نمی‌تواند به صورت کلی برای برپایی عزاداری در عراق تصمیم‌گیری یا حتی برنامه‌ریزی کند.

مذاکرات اربعین از طریق سفارت ایران و عراق در حال پیگیری است

بر همین اساس، احمد محمدی‌فر دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه تصمیم‌گیری درباره برپایی یا لغو آیین جهانی پیاده‌روی اربعین با کشور عراق است، گفت: ما برنامه‌ریزی متنوعی انجام داده‌ایم، اما همچنان منتظر تصمیم عراقی‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه مذاکرات با طرف عراقی از سوی سفارت ایران در عراق در حال انجام است، افزود: با توجه به شرایط موجود و مهار نشدن کرونا، نمی‌توان تصمیم قطعی درباره برپایی اربعین گرفت و باید منتظر بود تا عراقی‌ها توان خود برای برپایی این مراسم با حضور میلیون‌ها زائر در شرایط اربعین را ارزیابی کنند.

تصمیم عراق تا امروز چیست؟

البته امروز حسین ذوالفقاری، رئیس ستاد مرکزی اربعین در نشست خبری گفت: در آخرین تماسی که با سفیرمان در عراق داشتم، اعلام کرد که مقامات عراقی به صراحت گفته‌اند: بنا داریم امسال از خارج از عراق زائر نداشته باشیم و این موضوع تا این لحظه است. بنا داریم از ظرفیت موکب ها برای کمک به مردم استفاده کنیم.

هم‌اکنون وضعیت عراق از نظر کرونا چندان مطلوب نیست و تعداد مبتلایان به کرونا در هفته‌های اخیر رو به افزایش بوده است.

حضور میلیونی در اربعین با شرایط کرونا می‌تواند به فاجعه یا بحران انسانی تبدیل شود

ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق نیز در برنامه «کوی محبت» که همزمان با عاشورا از کربلای معلی پخش می‌شد، با بیان اینکه ایران و عراق از برگزاری مراسم اربعین به شکلی که سال‌های گذشته انجام می‌شد دغدغه دارند، گفت: من به عنوان کسی که برای سلامت و امنیت ملت ایران ارزش زیادی قائل هستم و آن را بر هر چیزی ارجح می‌دانم، می‌ترسم از اینکه مردم مانند سال‌های گذشته وارد عراق شوند. در این مراسم حدود ۱۸ میلیون جمعیت آنجا گره می‌خورند که با توجه به شرایط کرونا می‌ترسیم یک فاجعه و بحران انسانی اتفاق بیفتد و یک مرتبه میلیون‌ها انسان گرفتار شوند و امکان هیچ گونه مدیریتی فراهم نشود.

وی با بیان اینکه تا الان نه عراق و نه ایران اجازه نمی‌دهند که زائران به شکل میلیونی وارد عراق شوند، به حضور گسترده مردم عراق در مراسم محرم امسال اشاره کرد و افزود: درست است که عراقی‌ها در مراسم، حضور گسترده‌ای دارند، اما مسئولان عراقی نمی‌توانند با مردم خود درگیر شوند و جلوی آن‌ها را بگیرند. لذا علی‌رغم همه محدودیت‌هایی که اعمال شده، شاهد هستیم که جمعیت گسترده‌ای در این عاشورا به کربلا مشرف شدند.

تصمیم عراق برای عدم حضور زوار غیرعراقی در اربعین برای حفظ سلامت مردم است

سفیر ایران در عراق با اشاره به اینکه علی‌رغم میل و شوق دو طرف ایران و عراق برای برگزاری مراسم اربعین، تاکنون تصمیم این است که این مراسم بدون حضور زوار ایرانی برگزار شود، خاطرنشان کرد: اگر روزنه‌ای باز شود، ممکن است غیرقابل مدیریت و کنترل باشد. بنابراین عراق به طور بسیار جدی نظرش بر این است که سلامت مردم بر هر چیزی ارجح است. جمهوری اسلامی ایران نیز نگران است که با رفتن زوار به عراق و برگشت آن‌ها فاجعه انسانی اتفاق بیفتد و این موضوع را هیچکس نمی‌تواند بپذیرد.

مردم ایران به عنوان میهمان باید تابع تصمیم عراق در اربعین باشند

همچنین حجت‌الاسلام نجفی روحانی، نماینده بعثه مقام معظم رهبری در عراق در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه حج و زیارت خبرگزاری فارس با بیان اینکه حفظ سلامت زوار از اهمیت بسیاری برخوردار است، گفت: ما باید تابع نظر طرف عراقی باشیم؛ چرا که آنها میزبان زوار اربعین هستند. بنابراین هر تصمیمی از سوی عراق اعلام شود، باید پذیرا باشیم.

موکب‌ها هم متناسب با تصمیم ستاد اربعین فعالیت می‌کنند

یوسف افضلی، دبیر کمیته اسکان و تغذیه ستاد اربعین نیز در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه ما برنامه‌ریزی با سناریوهای مختلف را داریم و با توجه به صحبت‌های اخیر رئیس ستاد اربعین منتظریم آنها را نهایی کنیم، گفت: هنوز به صورت قطعی برپایی یا لغو اربعین از سوی عراق اعلام نشده و باید منتظر نظر عراقی‌ها و اطلاع‌رسانی ستاد اربعین باشیم و پس از آن اقدامات موکب‌ها را متناسب با شرایط کرونا اعلام خواهیم کرد.

با اقدامات و برنامه‌های پیش بینی شده برای اربعین امسال، به نظر می‌رسد که با وجود آمادگی ایران، به دلیل عدم مهار کرونا و افزایش روزافزون مبتلایان به این ویروس، طرف عراقی تصمیمی برای پذیرش زائران خارجی در ایام اربعین نداشته باشد و حتی ممکن است همچون دهه اول محرم، کربلا قرنطینه شود و زوار عراقی هم در ایام اربعین امکان حضور در کربلا را نداشته باشند.

با این وجود هر تصمیمی که طرف عراقی با ستاد مرکزی اربعین بگیرد، قبل از پایان ماه محرم قطعی و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول