اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

هیات تاریخی و قدیمی تربت حیدریه را بشناسیم

هیات متحده حسینی تربت حیدریه بزرگ‌ترین و قدیم‏ی‌ترین هیات عزاداری این شهرستان است که همچنان به تعظیم شعائر اهل بیت (ع) می‌پردازد.

هیات تاریخی و قدیمی تربت حیدریه را بشناسیم

به گزارش خبرگزاری فارس از تربت حیدریه، تربت حیدریه دارای قدیمی‌ترین هیات متحده حسینی مرکزی در انتهای خیابان روحبخش است که دارای دو قسمت جدید و قدیم بوده، قبل از سال ۱۲۷۰ توسط عده‌ای از سادات اصفهانی تاسیس شد وحدود ۵۰۰ متر در دو قسمت مساحت دارد، به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم، به سراغ سید محسن حسینی‌نسب سرپرست این هیات رفتیم.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تربت حیدریه اظهار کرد: این هیات قبل از سال ۱۲۷۰ توسط عده‌ای از سادات اصفهانی تاسیس شد که اولین کسانی بودند که عزاداری را درتربت حیدریه بنیان گذاشتند.

حسینی نسب ادامه داد: معروف‌ترین ومتدین‌ترین آنها مرحوم حاج سید حسین حسینی بزرگ بود که فردی متدین و بانفوذ بود، در قحطی آن دوران که در ایران به وجود آمده بود این شخص در تربت حیدریه زمین‌های خود را گندم و جو کاشت و گفت، هر کس به اندازه نیاز درو کند، آن سال تربت حیدریه از قحطی از نجات پیدا کرد.

سرپرست هیات عزاداری متحده حسینی ادامه داد: بعد از فوت آن مرحوم تنها فرزند دخترش به نام بی بی سکینه سرپرستی این هیات را به عهده گرفت که به دوره رضا شاه قلدر می‌رسد و رضاشاه عزداری را ممنوع می‌کند، مردم برای عزاداری از پشت بام‌ها به منزل مرحوم بی بی سکینه می‌آمدند که دولت وقت متوجه می‌شود و ماموری درب منزل مرحومه می‌گذارد، ولی درعین حال چون مرحوم با نفوذ و متمکن بوده با دادن مقداری پول به ماموران، عزاداری را برگزار می‌کند.

حسینی نسب اضافه می‌کند: بی بی سکینه در روزهای عاشورای آن سال‌ها هرچه به مردهای هیات التماس می‌کند که در حرکت دسته عزاداری و سینه‌زنی شرکت کنند، اما مردها از ترس ماموران رضا شاه جرات نمی‌کنند، ولی آن مرحومه خود به تنهایی پرچمی بر دوش گرفته و حسین حسین از بازار سنگفرش وارد خیابان اصلی می‌شود و ماموران با دیدن وی جرات درگیری را نداشتند، مردها بعد از موضوع پشت سر آن مرحومه حرکت کرده و در آن سال هیات عزاداری برپا می‌شود.

وی افزود: مرحومه در بازگشت از سفر کربلای معلی و نجف به علت سرماخوردگی شدید به ذات‌الریه مبتلا و فوت می‌شود که در آن روز شهر تربت حیدریه سیاه پوش می‌شد و در کنار مدفن پدرش در قطب الدین حیدر دفن می‌شود.

سرپرست هیات عزاداری متحده حسینی متذکر شد: بعد از بی بی سکینه مرحوم حاج سید محمد سردستی که پسر عمو و همسر این مرحومه بوده سرپرستی هیات را به عهده می‌گیرد و هیات در زمان آن مرحوم عزاداری آزاد بوده، باشکوه برگزار می‌شد ودر سال ۱۳۶۴ بعد از فوت همسرش پسر آن مرحوم سید حسین حسینی‌نسب سرپرستی هیات را به عهده گرفته که دوران انقلاب و زمان اعزام رزمندگان به جبهه از آنها دعوت و پذیرایی می‌شد و از هیات‌های پیشرو در مراسم انقلابی تربت حیدریه، خراسان و کشور بوده است، وی نیز در سال ۱۳۹۱ فوت کرده وهم اکنون توسط فرزندش سید محسن حسینی نسب هیات اداره می‌شود.

حسینی نسب ادامه داد: علاوه بر عزاداری ۱۲ روز اول محرم و ۱۲ روز آخر ماه صفر، این هیات مراسم عزاداری در دهه فاطمیه، ماه مبارک رمضان، شب‌های قدر، اعیاد مذهبی، زیارت عاشورا، دعای توسل و نماز جماعت را برگزار می‌کند.

انتهای پیام/ ۷۰۰۳۱/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول