اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

وقتی ماهِ‌ بنی هاشم میزبان روضه خانگی می‌شود

امروز هر خانه در ماسال یک حسینیه شده است هیئتی‌ها کوچه به کوچه و خانه به خانه روضه سیدالشهدا (ع) را برقرار می‌کنند کرونا تهدیدی بود که جوانان انقلابی با صرف فعل توانستن آن را تبدیل به فرصت کردند فرصتی که رنک و بوی محرم و ماهیت هیئات را پررنگ‌تر کرده است.

وقتی ماهِ‌ بنی هاشم میزبان روضه خانگی می‌شود

هیئت همدلی|خبرگزاری فارس، ماسال - امیرمحمد تقی زاده؛ شیوع بیماری کرونا یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌هایی بود که متدینین و عاشقان اهل‌بیت (ع) برای برگزاری مراسمات محرم با آن مواجه شدند، ماسال نیز که هرساله مراسم سنتی خاص خود را برای ایام عزاداری سیدالشهدا (ع) برگزار می‌کرد امسال با شیوع کرونا با مشکل مواجه شد هرساله عاشقان اهل‌بیت (ع) با حضور در دسته‌های عزاداری در سطح شهر به سرو سینه می‌زدند و در عزای فرزند حضرت فاطمه (س) عزاداری می‌کردند تکایا و حسینیه‌ها پرشور بود و قلب تپنده این فوج عظیم ارادت به ساحت حضرت امام حسین (ع) مسجد جامع شهر بود.

در محرم‌های گذشته تقریباً هر شب کسی در خانه نمی‌ماند و کل جمعیت به‌سوی هیئات و دسته‌های عزاداری سرازیر می‌شد در این مواقع دیدن حال و هوای شهر از بام سبز ماسال زیباست، اما امسال کل شهر در خاموشی به سر می‌برد مغازه‌ها بسته و خانه‌ها خالی است اما این سیل عاشقان حسین (ع) است که به‌سوی مرکز شهر می‌آید صدای طبل و سنج و نوای غریبانه و جان‌سوز مداح وقتی باهم ادغام می‌شوند نوای غربت حسین ابن علی (ع) را سر می‌دهد که دل هر عاشقی را به لرزه می‌اندازد.

به خودت که بیایی اشک از چشمانت سرازیر شده است و دلهره و اضطرابی عجیب به سراغت می‌آید اضطرابی آگاهانه! میدانی عاقبت کاروان کربلا چه شده است اما آن‌قدر عاشقانه دلت برای حسین و خانواده‌اش می‌سوزد که خدا می‌کنی که عاشورا نرسد و از ته دل نوای مکن ای صبح طلوع را سر می‌دهی.

 

امسال اما جنس عزاداری‌ها فرق کرد تفاوتی نه‌فقط برای ماسال بلکه تفاوتی به پهنای گیتی، براثر شیوع ویروس منحوس کرونا در جهان ماسال هم متوجه این بیماری شد و مراسم سنتی این شهر نیز تحت تأثیر قرار گرفت.

دیگر خبری از دسته‌های عزاداری نیست و شهر شب‌ها غرق در سکوت است پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی جابجایی دسته‌ها و برگزاری مراسمات در اماکن سربسته را ممنوع اعلام کرد، اما مگر می‌شود عاشقان ابا عبدالله(ع) که سالی را به انتظار محرمش سر کردند در عزای غریب کربلا عزاداری نکنند؟

 

اینجاست که ماهیت کار هیئتی متبلور می‌شود هیئتی‌ها امسال نظم را به رخ همه کشیدند پیر و جوان به میدان کار فرهنگی تمیز آمدند و دست‌به‌دست هم دادند تا با رعایت همه قوانین بهداشتی محرمی رقم زنند که در تاریخ ماندگار شود.

قطعاً آیندگان خواهند خواند عاشقان حسین (ع) حتی در سخت‌ترین شرایط هم‌دست از مراد خود نکشیدند و بانظمی مثال‌زدنی و قانونمندی بی‌نظیر پای‌کار امامشان ایستادند.

یکی از این هیئت‌ها که عاشقانه ضمن رعایت موارد بهداشتی برای عزای خون خدا (ع) خیمه عزا به پاکرده است هیئت محبان قمر بنی‌هاشم (ع) بخش شاندرمن شهرستان ماسال است، هیئتی یک‌دست جوان، نه از بابت سن و سال بلکه از بابت روحیه‌ای جهادی و خستگی‌ناپذیر.

هیئت محبان قمر بنی‌هاشم(ع) که از پیشتازان مبارزه با کرونا و از فعالان رزمایش مواسات، همدلی و کمک مؤمنانه بوده امروز نیز پای‌کار حسین (ع) ایستاده است

به گفته مرتضی عبدی یکی از اعضای هیئت‌امنای هیئت محبان قمر بنی‌هاشم (ع) بخش شاندرمن، نباید لحظه‌ای در کار یک هیئتی وقفه بیفتد جوان امام‌حسینی معنی خستگی را نمی‌داند و برای هر چیزی یک‌راهی پیدا می‌کند چون هدفی که دارد آن‌قدر برایش مقدس و باارزش است که همه راه‌ها را به آن منتهی می‌کند.

آقا مرتضی می‌گفت: «هیئت ما از سال ۱۳۸۱ شروع به کارکرده تقریباً در حال عبور از دهه دوم تأسیس آن هستیم، سال‌ها در مناطق مختلف شاندرمن تکیه زدیم و علم امام حسین (ع) را  بالا گرفتیم و بعد از مدت‌ها صاحب حسینیه شدیم اما امسال با شیوع بیماری کرونا تصمیم گرفتیم مسیر هیئت را تغییر دهیم».

هیئت محبان قمر بنی‌هاشم (ع) بخش شاندرمن شهرستان ماسال از اولین روز آغاز محرم با حضور در منزل خانواده شهدا یا هرکسی که علاقه‌مند برگزاری روضه در منزلش باشد با رعایت نکات بهداشتی یک هیئت ساده و بی‌آلایشی را رقم زند.

 

مرتضی عبدی در مورد شروع این کار تمیز فرهنگی می‌گفت: «به نظرم کار خوب را باید تقلید کرد اینکه به کاری در یکجایی به‌خوبی اجراشده و جواب مطلوب هم گرفته‌شده باید آن را سرلوحه قرارداد بااینکه ما هر شب در محوطه حسینیه خودمان با رعایت فواصل فیزیکی مراسم برگزار می‌کنیم اما از روز اول محرم با حضور در منازل خانواده‌های شهدا و یا هر عزیزی که تمایل داشته باشد برایشان روضه می‌خوانیم ما به این یقین داریم که هرکجا روضه برگزار شود مادرمان حضرت زهرا (س) هم آنجا حضور دارند».

هیئت سنگ صبور مردم

آقا مرتضی عبدی که خودش از ذاکرین اهل‌بیت (ع) است می‌گفت همیشه این خاندان بزرگ را به کرم و بخشش می‌شناختیم و عمری به این صفت مدحشان را گفتیم به همین علت با شیوع کرونا تصمیم گرفتیم هیئت را در زندگی مردم دخیل کنیم طوری که هیئت بشود تکیه‌گاه مردم، بشود کانون توجه شهر؛ بسته‌های معیشتی تهیه کردیم و تقدیم همشهریانمان کردیم تا گوشه‌ای از کرم اهل‌بیت (ع) را رقم بزنیم».

قبل از شروع محرم به این فکر بودیم که امسال در شرایط کرونا چگونه باید عمل کرد تا هم‌عرض ارادت کنیم و هم قوانین بهداشتی را رعایت کنیم به همین علت روضه‌های خانگی را پیشنهاد کردیم که خوشبختانه مورد استقبال قرار گرفت

امروز هر خانه در ماسال یک حسینیه شده است هیئتی‌ها کوچه به کوچه و خانه به خانه روضه سیدالشهدا (ع) را برقرار می‌کنند کرونا تهدیدی بود که جوانان انقلابی با صرف فعل توانستن آن را تبدیل به فرصت کردند فرصتی که رنک و بوی محرم و ماهیت هیئات را پررنگ‌تر کرده است.

هیئت محبان قمر بنی‌هاشم (ع) جمعی از جوانانی هستند که علیرغم تجربه کمشان بارها در همین دوران کرونا کار فرهنگی تمیز را به نمایش گذاشتند جوانانی که میانگین سنی‌شان شاید به ۲۵ سال نرسد اما باصلابت پای روضه‌های حسینی ایستاده‌اند.

یکی از ویژگی‌های این هیئت دقیقاً همین سن پایین آن‌هاست تا آنجا که نوجوانی ۱۶ ساله به‌عنوان مداح هیئت انتخاب می‌شود و در طول محرم هر شب برای ارباب نوحه‌خوانی می‌کند و از پیرو جوان، زن و مرد پای روضه‌هایش اشک می‌ریزند اگر این کادر سازی‌ها و پرورش استعدادها همان کار فرهنگی تمیز نیست پس چه باید نامیدش؟

 

اما این هیئت هم مانند تمام هیئات و تشکل‌های مردم‌نهاد تکیه‌گاهی به نام مسؤول نیاز دارد، آقا مرتضی که خود از اعضای هیئت‌امنا این هیئت است می‌گفت: «بااینکه ساختمان داشتیم حسینیه داشتیم اما برای رعایت نکات بهداشتی مجبور شدیم در فضای باز برنامه بگیریم و این هزینه‌های بسیاری برایمان ایجاد کرد که انتظار داشتیم مسؤولان دستمان را بگیرند».

یکی از نکات بهداشتی ضدعفونی مکان و افراد بود اما هیچ‌کس نگفت هیئات این محلول‌ها را از کجا بیاورند! انتظار داشتیم مسؤولان  این امکانات را در اختیارمان بگذارند و یا در هزینه تأمین آن کمکمان کنند امسال که هم دچار ویروس کرونا هستیم و هم دچار ویروس گرانی و سال‌هاست با بیماری کم شدن قدرت خرید مردم دست‌وپنجه نرم می‌کنیم نخواستیم با روی آوردن به مردم آن‌ها را در تنگنا قرار دهیم و از مسؤولان می‌خواهیم بیشتر به مسائل فرهنگی اعتنا کنند هرچند انتظار می‌رفت مسؤولان نگفته خود بدانند».

 

 

امسال محرم هم در شرایطی در حال گذر است که هنوز هیچ درمان قطعی برای این ویروس جهانگیر پیدا نشده است، امسال محرم شاهد صحنه‌های زیبایی بودیم که جمله «ما رایت الا جمیلا» را معنا می‌کرد محرمی سراسر همدلی، محرمی که نشان داد هیئات مثل همیشه در هر شرایطی می‌توانند در کنار مردم باشند، درست است که بسیاری به خاطر بیماری نمی‌توانند در تجمعات شرکت کنند اما جوانان پای‌کاری هستند که هیئات را به خانه‌ها می‌برند.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول