اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

کوهی از مشکلات در «دیشموک»/ چرا کسی به داد محرومترین نقطه کهگیلویه و بویراحمد نمی‌رسد؟!

منطقه محروم «دیشموک» همچنان با انبوهی از مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند و کسی به داد آن نمی‌رسد.

کوهی از مشکلات در «دیشموک»/ چرا کسی به داد محرومترین نقطه کهگیلویه و بویراحمد نمی‌رسد؟!

خبرگزاری فارس، یاسوج - بارها و بارها از مشکلات دیشموک نوشتیم و مطلب زدیم از نبود جاده و راه دسترسی مناسب، از معلمانی که الاغ اجاره کرده و به آن سمت روستا می رفتند تا بچه مدرسه‌های دیشموک را درس دهند؛ از نداری‌ها و فقر و وضعیت بغرنج دیشموک نوشتیم و مطلب زدیم اما تنها چیزی که در دیشموک دیده شد خودکشی زنان و مردان بود.

هر کسی خودکشی در دیشموک را شنیده فقط آهی کشیده در شبکه اجتماعی پستی گذاشته و ابراز تاسف کرده اما بعد از آن دیشموک با همه محرومیت‌هایش به فراموشی سپرده می‌شود و پست و پیام‌ها می‌رود برا خبر خودکشی دیگری که از دیشموک مخابره شود.

بارها از دیشموک مطلب زدیم اما هیچ کسی در این استان نبوده تا صدای مردمی را بشنود که نه آب شرب مناسبی دارند، نه جاده دسترسی و نه شغل و هزار و یک بحران دیگر.

 دیشموک کهگیلویه و بویراحمد  بیش از ۲۴ هزار نفر جمعیت دارد اکثر روستاهای این منطقه آب لوله‌کشی ندارند و آن تعداد از روستاها که آب دارند دو سه هفته‌ای یکبار آب برایشان باز می‌شود و در واقع آب به اکثر مردم دیشموک نمی‌رسد.

سلمان بینا عضو شورای شهر دیشموک در این خصوص گفت: اکثر روستاها هم آب مصرفی خود را از چشمه و رودخانه تامین می‌کنند، زمستان هم که برف و باران می‌بارد و رودخانه گلی می‌شود مردم همان آب گلی را ذخیره می کنند تا ته‌نشین شود بعد از آن استفاده کنند.

وی ادامه داد: در سطح شهر دیشموک آب به لحاظ کمی و کیفی مناسب نیست آبی که از سطح شهر می‌آید آهک و املاح معدنی دارد و مزه می‌دهد بنابراین مردم از این آب استفاده نمی‌کنند به همین دلیل فارتق زدند.

این مسوول بیان کرد: تعدادی چاه زدند اما آب نداد هزینه‌ای شد چاه‌های فارتیق زدند قرار شد به شبکه وصل شود اما وصل نمی شود مردم برای تامین آب شرب با مشکل مواجه هستند برخی با ماشین برخی‌ها با الاغ و فرغون از چشمه و رودخانه آب شرب و  مصرفی تامین می‌کنند مسوولان برای این وضع دیشموک راه و چاره‌ای پیدا کنند اینطوری  فایده ندارد که مردم عذاب بکشند زمستان و تابستان همین شرایط است کسی نیست به داد دیشموک برسد و قدمی بردارد پروژه‌ای که

معرفی شده از آن حمایت کنند.

وی بیان کرد: رنج‌های دیشموک به همین جا ختم نمی‌شود دیشموک جاده و آب ندارد اساسی‌ترین مشکل بعد از آب نبود جاده است.

 بیکاری جوان‌ها دیگر معضلی است که دیشموک با آن مواجه است. این منطقه با توجه به جمعیت رتبه اول خودکشی را دارد دلائل خودکشی هم فقر و مشکلات است

بینا عنوان کرد: جوان‌های دیشموکی رفتند درس خوانده و مدرک گرفتند و برگشتند اما همه بیکار هستند باید انقلابی در محرومیت‌زدایی دیشموک صورت گیرد البته کارهایی در اشتغال روستایی و  اشتغال زنان صورت گرفته تا از این بحران نجات پیدا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مسوولان بدانند با پشت میزنشینی مشکلات دیشموک حل نمی‌شود مسولان باید در دل محرومیت‌ حضور پیدا کنند و بین مردم قرار گیرند و خودشان ببیند که مردم چه عذاب می‌کشند، مردم ولی نعمتان هستند شهید دادند این مردم پای کار و در کنار انقلاب هستند.اگر کسی چشم طمع داشته باشند آماده جانفشانی هستند اما مسوولان کم لطفی می‌کنند.

وی تصریح کرد: چند سال است در دیشموک هیچ پروژه‌ای بزرگی کلنگ‌زنی و افتتاح نمی‌شود چرا مسوولان بی توجه هستند؟

انتهای پیام/۸۲۰۲۴

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول