اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

پویش «نذر خون» و «شُکرانه سلامت» از تاسوعا تا اربعین

پویش های مردمی اهدای خون و اهدای پلاسما همزمان با سراسر کشور در استان قم نیز از تاسوعای حسینی تا اربعین حسینی پیگیری می‌شود.

پویش «نذر خون» و «شُکرانه سلامت» از تاسوعا تا اربعین

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، پویش «نذر خون» در مراکز اهدای خون و همانند سال های گذشته در فاصله تاسوعای حسینی تا اربعین حسینی میزبان مردم آگاه و نوعدوست خواهد بود تا با رعایت دقیق همه استانداردها و پروتکل ها و در شرایطی کاملا ایمن، بخشی از خون اهداکنندگان را دریافت کند.

این پویش اما در استان قم در دو مرکز اهدای خون حضرت روح الله و مرکز 15 خرداد اجرا می شود، با این تفاوت که مرکز اهدای خون حضرت روح الله واقع در میدان روح الله، جنب دبیرستان ماندگار امام صادق (ص) در روزهای هشتم و نهم شهریور ماه 1399 مصادف با  تاسوعا و عاشورای حسینی در ساعت کاری بیشتری یعنی از ساعت 7 و 30 دقیقه تا 17 و 30 دقیقه پذیرای افرادی خواهد بود  که نذر اهدای خون را برای کمک به همنوعان در نظر داشته اند و یا این نذر را با توجه به کمبود ذخایر خونی به دلیل شیوع کرونا بر خود فرض می بینند.

البته آمار سازمان انتقال خون نشان می دهد در شرایطی که برخی کشورهای پیشرفته جهان حتی با افت 65 درصدی در ذخایر خونی مواجه بوده اند، اما این اُفت در ایران عزیز اسلامی و استان قم با حضور اهداکنندگان مستمرّ خون و همچنین دیگر خیّرین، به مراتب کمتر از این درصد بوده و مردم باز هم در این امر خیر سربلند بوده اند.  

و اما کاهش ذخیره خونی در کشور و استان قم هم اکنون آمار متوسط  حدود 15 درصد را نشان می‌دهد که امید است با پویش «نذر خون» و احساس مسؤولیت اجتماعی مردم در این زمینه، این کمبود هم جبران شود.

در این باره باور برخی از مردم این است که اهدای خون در این روزهای شیوع کرونا، ریسک ابتلا به این بیماری را بیشتر می کند در حالی که به دلیل متفاوت بودن مراکز اهدای خون با مراکز درمانی، این باور نادرست است، چراکه مراکز اهدای خون همیشه میزبان سالم ترین افراد جامعه بوده و هست.

این مراکز در این روزها هم با رعایت دقیق همه استانداردها، پروتکل های بهداشتی و در فضایی کاملا ایمن میزبان مردم خواهند بود، در عین حال که نوبتدهی اینترنتی هم فعال است تا اهداکنندگان خون با رزرو نوبت در ساعت دلخواه خود، در کمترین زمان ممکن بخشی اندک از خون خویش را اهدا کنند.

همچنین پویش «شُکرانه سلامت» نیز که از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری در مراکز اهدای خون آغاز شده همچنان ادامه دارد و این مراکز آماده دریافت پلاسمای بهبودیافتگان کووید19 برای کمک به بهبود مبتلایان به این بیماری هستند، بویژه آن که نتایج بررسی پلاسمادرمانی در مبتلایان کاملا امیدوارکننده نشان می دهد و این مبتلایان می توانند با دریافت پلاسمای افراد بهبودیافته، روند درمانی سریع تر و مطمئن تری را طی کنند.

اهداکنندگان نوعدوست خون و پلاسما در دو پویش «نذر خون» و «شُکرانه سلامت» همچنین این امکان را دارند تا از مسیر پایگاه اینترنتی Bazresi.ibto.ir پیشنهادها، انتقادها و یا گزارش های بازرسی و نظارت خود را با مسؤولان سازمان انتقال خون و نهادهای نظارتی در میان گذارند.

انتهای پیام/2258

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول