اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

جذب ۳ هزار محیط‌بان در برنامه ۱۰ ساله

فرمانده یگان سازمان حفاظت محیط زیست کشور از جذب ۳ هزار محیط‌بان طی برنامه ۱۰ ساله در کشور خبر داد و گفت: سالانه ۳۰۰ محیط‌بان جذب می‌شوند.

جذب ۳ هزار محیط‌بان در برنامه ۱۰ ساله

سردار جمشید محبت‌خانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تویسرکان فلسفه وجودی سازمان حفاظت از محیط زیست را پاسداری از آب و خاک کشور در جهت بقای انسان، حیوان و گیاه دانست و اظهار کرد: رسالت سازمان محیط زیست رسالتی بسیار مهم، مقدس و راهبردی است.

وی با بیان اینکه طبق فرامین رهبری محیط زیست متعلق به هیچ دولت و حزبی نبوده و موضوعی ملی است که همگان باید به آن ورود کنند افزود: طبق اصل ۵۹ قانون اساسی رسالت سازمان در بحث محیط زیست کاملا روشن شده و اولین و مهمترین موضوع برای همه باید زنده ماندن و بقا و سپس شاخص‌های دیگر باشد.

فرمانده یگان سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه سازمان محیط زیست در کنار ایجاد سهولت و پیشرفت برای بشریت در همه ابعاد، تحقق محیط زیست پایدار را هم دنبال می‌کند،  ادامه داد: مهمترین ماموریت برای همه دستگاه‌ها و مردم حفظ محیط زیست با هدف حفظ نسل کنونی و آینده است پس با نابودی آن نیز همه آنچه به دست می‌آید، از بین خواهد رفت.

وی محیط‌بانان را به عنوان ویترین و بازوی اجرایی، در صف مقدم حفظ و صیانت از محیط زیست کشور دانست و گفت: در همین راستا تاکنون ۱۴۱ نفر از محیط‌بانان شهید و ۲۷۳ نفر جانباز شدند.

محبت‌خانی جمعیت محیط‌بانان کشور را تنها ۳ هزار و ۵۰۰ نفر اعلام کرد و افزود: اقدامات زیادی در طول سه ساله اخیر با حضور بنده به منظور حمایت از محیط بانان داشتیم البته هنوز هم شرمنده این جهادگران عرصه محیط زیست هستیم.

وی با بیان اینکه زمان واگذاری مدیریت به بنده چهار نفر از محیط‌بانان در حکم قصاص بودند، از تاثیر برخی از اقدامات بر کاهش این مهم سخن گفت و افزود: در تجهیزات انفرادی محیط‌بانان حتی یک جلیقه ضد گلوله نداشتند، در حالی که متخلفان حوزه مناطق چهارگانه «شکارچیان متخلف» همه مسلح‌اند، به همین منظور محیط‌بانی را به لحاظ تجهیزات انفرادی تقویت کردیم.

فرمانده یگان سازمان حفاظت محیط زیست کشور به آموزش یک هزار و ۸۰۰ محیط‌بان که اصلا آموزش ندیده بودند، اشاره کرد و گفت: ۱۰۰ نفر از این محیط‌بان به خاطر شیوع ویروس کرونا از طریق فضای مجازی آموزش داده شدند.

وی با بیان اینکه دو سال اخیر هیچ محیط‌بانی را در درگیری با متخلفان از دست ندادیم، این امر را یک اتفاق مبارک دانست و ادامه داد: هیچ محیط بانی در طول حدود سه ساله مسولیتم در انجام ماموریت محکوم به قصاص نشده است درحالی که در ابتدای کار بنده چهار محیط‌بان آماده قصاص بودند.

محبت‌خانی این نوع عملکرد را نشان از توجه سازمان به محیط‌بانی دانست و با اشاره به اینکه البته مشکلاتی هم داریم که مشکل اصلی هم کمبود نیروی انسانی است اظهار کرد: برابر چارت انسانی باید حدود ۷ هزار و ۸۰۰ محیط‌بان داشته باشیم درحالی که امروز تنها حدود ۳ هزار و ۵۰۰ نفر محیط بان داریم یعنی عملا ماموریت بالای ۴ هزار نیرو بر دوش محیط بانان موجود است.

وی با اشاره به تلاش و پیگیری‌های مستمر مسوولان و مصوبه جذب سالانه ۳۰۰ نفر محیط‌بان به مدت ۱۰ سال در کشور، از جذب این تعداد محیط‌بان در سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: طی 10 سال 3 هزار نفر به جمعیت محیط‌بانان اضافه می‌شود، جذب 300 نیروی انسانی برای امسال از طریق آزمون را در برنامه داریم.

فرمانده یگان سازمان حفاظت محیط زیست کشور در ادامه با بیان اینکه محیط‌بانان هیچ بیمه‌ای نداشتند افزود: سازمان هیچ تکلیفی بر محیط‌بانی که جانباز و شهید می‌شد، نداشت به همین دلیل خانواده محیط بانان دچار چالش می‌شدند اما در دو سال اخیر محیط بانان با هزینه سازمان بیمه شدند.

وی سال گذشته این مشکل حل شد یعنی پرداخت بیمه محیط بانان در ابعاد مختلف بیمه عمر، مسئولیت و تکمیلی قانون شد، در ادامه به موضوع توان موتوری محیط بانان یعنی خودرو و موتورسیکلت پرداخت و گفت: متاسفانه خودروها و موتورسیکلت‌های شکارچیان متخلف محیط زیست قطعا از خودروهای محیط‌بانان کارآمدتر است.

محبت‌خانی با اشاره به اینکه با توجه به وضعیت مناطق و صعب العبور بودن جاده‌ها و به ویژه جاده‌های خاص در مناطق چهارگانه نگاه ویژه به تامین خودرو و موتورسیکلت نیاز است ادامه داد: پس از بررسی کارشناسی، خرید موتورسیکلت و خودرو مناسب برای محیط بانان در برنامه امسال قرار دادیم به نحوی که اقدامات اولیه آن انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه با وجود تحریم‌های ظالمانه دشمنان، اعتبارات سازمان محیط زیست افزایشی است یادآور شد: بیشترین هزینه‌ها برابر تدبیر رئیس سازمان در حوزه «صف» همان حوزه عملیاتی و محیط بانی در مناطق چهارگانه صرف خواهد شد.

فرمانده یگان سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به تقویت تجهیزات مدرن محیط‌بانی، از بهره‌برداری یک شبکه سراسری بی‌سیم برای همه محیط‌بانان در سال جاری خبر داد و افزود: کارهای ابتدای این شبکه انجام و تامین اعتبار هم شده است.

وی برخی از مزیت‌های شبکه بی‌سیم ارتباط‌گیری همه محیط بانان در سراسر کشور با هدف هم‌پوشانی و هم‌افزایی، نظارت مدیر بر عملکرد محیط‌بان، امداد رساندن به محیط‌بان در شرایط سخت و نبود ارتباط عنوان کرد.

محبت‌خانی در پایان سخنانش عقد قرارداد تامین کوادکوپتر و پهباد برای پاسگاه‌های محیط‌بانی خبر داد و گفت: این طرح در بعضی از استان‌ها مانند پارک ملی گلستان به صورت پایلوت در حال انجام است و در صورت مفید بودن این طرح را به کل پاسگاه‌های محیط بانی کشور تعمیم خواهیم داد.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول