اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

«منوچهر طیاب» کارگردان سینمای مستند درگذشت

منوچهر طیاب کارگردان سینمای مستند بامداد امروز (سه‌شنبه ۴ شهریور) در بیمارستانی در وین از دنیا رفت.

«منوچهر طیاب» کارگردان سینمای مستند درگذشت

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند ضمن تایید خبر درگذشت «منوچهر طیاب»، ضایعه درگذشت این هنرمند را تسلیت گفت. هنوز مشخص نیست پیکر منوچهر طیاب به ایران منتقل خواهد شد یا نه.

این هنرمند چند ماهی به دلیل سرطان در بیمارستانی در وین بستری بود.

* پیام تسلیت سازمان سینمایی

رییس سازمان سینمایی در پیامی درگذشت منوچهر طیاب را تسلیت گفت.
در پیام حسین انتظامی آمده است: « فقدان استاد منوچهر طیاب معلم بزرگ سینمای مستند و مرد اخلاق اندوهی فراموش ناشدنی است. اما آثار در خور این استاد در حافظه سینمای ایران به یادگار خواهد ماند.این مصیبت را به خانواده ایشان، جامعه سینمای ایران و علاقه مندانشان تسلیت می گویم.»

* پیام تسلیت فرهنگستان هنر

همچنین علیرضا اسماعیلی، سرپرست فرهنگستان هنر و گروه تخصصی سینمای این فرهنگستان هم در پی درگذشت استاد منوچهر طیاب، عضو پیوسته و عضو گروه تخصصی سینمای فرهنگستان هنر، پیامی بدین شرح منتشر کرد:

«إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

استاد منوچهر طیاب، فرزند برومند سینمای مستند و تصویرگر فرهنگ ایران‌زمین، صبح امروز دور از وطن، چهره در نقاب خاک کشید و جامعه هنری را در غم و اندوهی فراوان قرار داد.

استاد طیاب، محقق، نویسنده، پژوهشگر و مستند‌ساز خستگی‌ناپذیر، عمر گرانبار خود را صرف به تصویر کشیدن روح بلند ایران گذاشت. وی در عمر مستندسازی خود پیوندی عمیق با فرهنگ ایران‌زمین داشت و به شهادت همه فیلم‌هایی که ساخت و کتاب‌هایی که نوشت، عشق به فرهنگ و هنر میهن در وجود او موج می‌زد. او در سال‌های جوانی در دانشگاه‌های معتبر اروپا در پی دانش سینما و معماری بود، اما روح بلندش دل در گرو ایران و سرزمینش داشت. بی‌گمان فیلم‌های مستند منوچهر طیاب در تلاش برای جلوه تام و تمام فرهنگ کشورش، چون مرجعی مهم برای همه نسل‌های ایرانی باقی خواهد ماند.

فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران در نهایت تألم و اندوه، مصیبت فقدان این هنرمند فرهیخته را به خانواده محترم ایشان و دوستداران و اهالی شریف سینمای ایران تعزیت و تسلیت می‌گوید و از درگاه خداوند متعال برای این هنرمند فقید، علو درجات و آرامش ابدی، و برای بازماندگان صبر مسئلت می‌نماید.

منوچهر طیاب متولد سال ۱۳۱۶ در تهران، دانش‌آموخته‌ی رشته معماری در دانشگاه فنی وین و فارغ‌التحصیل کارگردانی سینما و تلویزیون از دانشکده سینمایی آکادمی دولتی موسیقی و هنرهای نمایشی اتریش است. او از سال ۱۳۴۲ با ساخت فیلم «سفال» به حرفه‌ی مستندسازی روی آورد و در ۵۷ سال اخیر، نزدیک به ۱۰۰ فیلم ارزشمند میراث فرهنگی و تاریخی را کارگردانی کرده است.
سال گذشته و در جریان برگزاری سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، ضمن نکوداشت استاد طیاب و نمایش آثار منتخب وی، از این پیشکسوت سینمای مستند با اهدای نشان فیروزه حقیقت تقدیر به عمل آمده بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول