اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

«به وقت ایران» سراغ بزهکاران و زندانیان رفت

در برنامه «به وقت ایران» عنوان شد که در سال های اخیر تلاش هایی برای مهارت آموزی زندانیان صورت گرفته است ولی این تلاش موثر نبوده است و جای کار بیشتری دارد.

«به وقت ایران» سراغ بزهکاران و زندانیان رفت

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، «به وقت ایران» با اجرای شهرام شکیبا با موضوع مهارت آموزی بزهکاران و زندانیان میزبان حسن نوروزی نماینده مجلس شورای اسلامی و موسی قربانی نماینده سابق مجلس و معاون قضایی سابق دیوان عدالت اداری بود.

در ابتدای برنامه شهرام شکیبا بحث را اینگونه شروع کرد که مهارت آموزی و کار آفرینی در زندان ها چه اندازه رضایت بخش است.

موسی قربانی نماینده سابق مجلس درباره مهارت آموزی و کارآفرینی در زندان ها توضیح داد: در سال های اخیر تلاش هایی برای مهارت آموزی زندانیان صورت گرفته است ولی این تلاش موثر نبوده است و جای کار بیشتری دارد.

وی افزود:ما باید کاری کنیم که فلسفه مجازات تحقق پیدا کند تا زمانی که زندانی از زندان بیرون می آید مهارتی کسب کرده باشد.

قربانی اضافه کرد: زندان سازی ها متوقف شده است و زندان ها جا و اعتبار ندارند.مهارت هایی که زندانیان در زندان انجام میدهند درآمد زا است ولی نه آن اندازه که مخارج زندانیان را تامین کند.اگر در زندان یک درآمد کافی داشته باشند انگیزه ای برای زندانیان ایجاد می شود که دست به کارهای نادرست اعم از وارد کردن مواد مخدر داخل زندان نشوند که این کارباعث کسب درآمد آنها شود.متاسفانه آنچه در زندان ها اتفاق می افتد رضایت بخش نیست.

حسن نوروزی در ادامه به این بحث گفت: در برنامه سوم توسعه بحث اشتغال آموزی و کار آموزی زندانیان مطرح شده است .در برنامه سوم توسعه خیلی دقیق پیاده شده است اما متاسفانه درعملکرد افت پیدا کرده است.

نوروزی هم درباره توقف زندان سازی اظهار کرد: ما در برنامه ششم توسعه ساخت زندان های جدید در فضاهای بیشتررا داشتیم که حتی در این برنامه،تاسیس دانشگاه برای زندانیان فراهم دیده بودیم که در زندان تحصیلات را گسترش دهیم اما متاسفانه یک و سال و نیم از عمر این برنامه باقی مانده است ولی حتی آجر روی آجر هم گذاشته نشده است.

 وی افزود: در برنامه آتی قرار است اینگونه باشد که هر زندانی مهارتی را می آموزد، در قبال مهارتش یک کارنامه ای بگیرد و با توجه به آن کارنامه، یک آزادی بگیرد و در بیرون از زندان از آن کارنامه و مهارت استفاده کند تا بتواند آینده روشنی برای خود بسازد.

در ادامه برنامه شکیبا زمینه بیشتر این بزهکاری را بیکاری و نبودن مهارت دانست و موسی قربانی پاسخ به این سوال را اینگونه مطرح کرد: مهارت آموزی احتیاج نیست قانون شود.ما باید به فکر آینده شغلی زندانی های باشیم که بعد از آزادی چه مهارت هایی آموزش دیده اند و با توجه به سو پیشینه ای که برای آنها ثبت می شود،در بیرون زندان آیا شغل و کاری نصیب این افراد میشود و چه آینده ای در انتظار آنهاست.

موسی قربانی نماینده سابق مجلس اضافه کرد: ما باید به فکر آینده زندانی هایی که نان آور خانه هستند، باشیم.

حسن نوروزی نماینده مجلس گفت: ما بهترین قوانین را وضع کردیم.ما برنامه توسعه را به درستی نوشتیم و کمسیون و کمیته های قضایی برنامه را به خوبی تنظیم کرده اند و عملکرد درست با عهده سازمان زندان ها بوده است و آنها باید پاسخگو باشند زیرا ما تنظیم برنامه توسعه را بعهده داشتیم و درست هم انجام داده ایم اما قوه قضایه کارش را درست انجام نداده است و آنها باید پاسخگو کم کاری باشند.

در انتهای برنامه «به وقت ایران» شکیبا از بودجه در نظر گرفته شده برای مهارت آموزی از نمایندگان مجلس پرسید که حسن نوروزی در پاسخ گفت: بودجه ای برای مهارت آموزی در نظر گرفته نشده است و فقط بودجه برای سیر کردن خود زندانی است.

موسی قربانی در ادامه این بحث گفت: بودجه بسیار پایین است و حداقل هزینه تامین غذایی زندانی هم فراهم نمی شود.کسانی که در سازمان بودجه،برنامه ریزی می کنند باید حداقل یک بار طعم زندانی بودن را کشیده باشند تا در تقسیم بودجه زندانی ها را درک کنند.

برنامه "به وقت ایران" به تهیه کنندگی و کارگردانی علیرضا عاصم یوسف هر هفته یکشنبه و سه شنبه ها ساعت ۲۱:۵۰ از شبکه آموزش به مدت ۷۰ دقیقه روی آنتن می رود.مخاطبان "به وقت ایران" میتوانند از طریق پیامک ۳۰۰۰۰۷۲ و یا از طریق فضای مجازی با @ amoozeshtv7،نظرات و پیشنهادات خود را ارسال کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول