اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

بررسی عملکرد لژیونرها| قدوس از مالمو تا آمیان/پازل محرومیت، مصدومیت و کرونا مانع درخشش هافبک ایرانی شد

در گزارش امروز در مورد عملکرد لژیونرها سراغ سامان قدوس رفته ایم و به بررسی عملکرد هافبک ملی پوش کشورمان و عضو باشگاه آمیان در لیگ فرانسه پرداخته ایم.

بررسی عملکرد لژیونرها| قدوس از مالمو تا آمیان/پازل محرومیت، مصدومیت و کرونا مانع درخشش هافبک ایرانی شد

به گزارش خبرگزاری فارس، سامان قدوس هافبک ملی پوش کشورمان را می توان از آخرین کشفیات کارلوس کی روش، سرمربی سابق تیم ملی ایران دانست. قدوس را می توان محصول فوتبال سوئد نامید چون فوتبال را از رده های پایین در این کشور آموخت و به مدارج بالا رسید.

* آخرین استعداد کشف شده از سوی کی روش 

کی روش از سال 2011 وقتی هدایت تیم ملی فوتبال ایران را برعهده گرفت شروع کرد به پیدا کردن فوتبالیست های ایرانی الاصل در خارج از کشور تا به کمک آنها بنیه تیم ملی را تقویت کند.

اشکان دژاگه را می توان از بهترین کشفیات کی روش در طول 7 سال مربیگری اش در تیم ملی ایران نامید. قدوس آخرین استعداد کشف شده از سوی مرد پرتغالی بود که بعد از کشمکش های فراوان میان فدراسیون فوتبال ایران و سوئد در نهایت بازیکن ایرانی الاصل انتخاب خود را کرد و بازی برای زادگاه پدر و مادرش را بر سوئد ترجیح داد.

* استارت با آکادمی مالمو تا استرشوندس

در ابتدا به مسیر فوتبالی قدوس بپردازیم. او در سال 2008 وقتی 13 ساله بود وارد باشگاه مالمو شد او بعد از سه سال در 16 سالگی به تیم لیمهانم بونکفلو پیوست و درخشش خوبی در این تیم داشت.

هافبک طراح ایرانی-سوئدی از سال 2011 تا 2012 برای تیم  لیمهانم بونکفلو  بازی کرد و در 41 بازی 4 گل به ثمر رساند.  او سپس یکسال در ترلبورگ، دو سال در سیریانسکا بازی کرد سال 2016 به تیم اوستروشوندس رفت و در 27 بازی با 10 گل زده توانایی های خود را به همه ثابت کرد و در لیگ سوئد شناخته شد.

قدوس با استرشوندس در لیگ اروپا مقابل آرسنال هم بازی کرد و عملکرد درخشانش باعث شد تا آرسن ونگر، سرمربی وقت توپچی ها به تمجید از ستاره ایرانی-سوئدی استرشوندش بپردازد.

* فصل طلایی با استرشوندس و رسیدن پیشنهادات متعدد اروپایی

درخشش او به همراه استرشوندس باعث شد تا باشگاه های بزرگ هرتابرلین و آژاکس برای جذب او اقدام کنند. او درخشش سامان با استرشوندس به سال 2017 برمی گردد که به همراه تیمش به فینال جام حذفی سوئد رسید. قدوس در این تورنمنت درخشش خوبی داشت و تا فینال رقابت ها 6 گل برای تیمش به ثمر رساند.

او هفتمین گلش را نیز در فینال به ثمر رساند. قدوس با اوسترشوندس تا دومین مرحله پلی آف لیگ اروپا ۱۸–۲۰۱۷ پیش رفت. نمایش عالی قدوس باعث شد تا پیشنهادهای متعددی از اروپا به دست این بازیکن برسد.

* انتخاب سرنوشت ساز؛ ترجیح ایران به سوئد

 در میان پیشنهادی متعدد برای سامان این بازیکن باید یک تصمیم سرنوشت ساز برای آینده فوتبالی اش در سطح ملی می گرفت. قدوس حتی 2 بازی دوستانه برای تیم ملی سوئد انجام داد اما صحبت های کارلوس کی روش با این بازیکن باعث شد تا تیم ملی ایران را برای بازی در سطح ملی انتخاب کند. کی روش به هافبک ایرانی الاصل قول حضور در ترکیب ثابت در تیم ملی ایران را داد و در آن زمان تیم ملی برای حضور در جام جهانی 2018 روسیه آماده می شد. قدوس در نهایت ایران را انتخاب کرد تا در جام جهانی 2018 حضور پیدا کند.

* امضای قرارداد با اوئسکا ولی رفتن به آمیان!

بعد بسته شدن پرونده انتخاب ایران یا سوئد قدوس باید درباره باشگاه جدیدش تصمیم گیری می کرد. ابتدا هافبک ایرانی عازم اسپانیا شد و با باشگاه اوئسکا وارد مذاکره شد حتی تصویری از این بازیکن در فضای مجازی منتشر شد که در حین امضای قرارداد با باشگاه اسپانیایی بود.

اما بعد از گذشت 2 هفته قدوس در سال 2018 به شکل غیرمنتظره با باشگاه آمیان فرانسه در لوشامپیونه قرارداد امضا کرد. او در فصل اول حضورش در آمیان بازی نسبتا قابل قبولی از خود به نمایش گذاشت ولی تیمش نتیجه نمی گرفت. هافبک ایرانی در این تیم توانست گل ماندن در سطح اول لیگ فرانسه را بزند و باتوجه به آمار 4 گل و 4 پاس گل در هشت بازی آمیان تأثیر مستقیم داشت و به نوعی از لحاظ آماری بهترین بازیکن فصل آمیان شد.

* حضور موثر در جام جهانی 2018 روسیه

قدوس بعد از درخشش با آمیان به همراه تیم ملی ایران عازم روسیه شد تا در جام جهانی 2018 شرکت کند. قدوس در اولین بازی ایران در جام جهانی 2018 مقابل مراکش پاس گل اولین گل تیم ملی کشورمان بعد از 20 سال در این تورنمنت را داد. هافبک طراح در 3 بازی ایران با مراکش، اسپانیا و پرتغال به عنوان یار ذخیره به میدان آمد ولی در نهایت از مرحله گروهی صعود نکردند تا قدوس دوباره به فرانسه برگردد.

هافبک ملی پوش ایرانی تدارک دید تا فصل 2019-2020 با قدرت بیشتری در لوشامپیونه ظاهر شود و برای آمیان درخشش بیشتری داشته باشد. قدوس درخشش خود را در فصل دوم حضورش در لوشامپیونه آغاز کرد اما نمی دانست چه سرنوشت بدی در انتظارش است.

* آغاز فصل کابوس وار قدوس با محرومیت 4 ماهه

فصل تازه شروع شده بود و عملکرد هافبک ایرانی روز به روز بهتر می شد اما خبر شوک کننده محرومیت 4 ماهه از سوی فیفا قدوس را غافلگیر کرد.

امضای پیش قرارداد با اوئسکا هافبک ایرانی به دردسر بزرگی دچار کرد. باشگاه اسپانیایی علیه قدوس و استرشوندش به فیفا شکایت کرده بود و خواستار غرامت شده بود. در نهایت فدراسیون جهانی حق را به باشگاه اسپانیایی داد تا قدوس 4 ماه از حضور در میادین محروم شود و مبلغ 4 میلیون یورو جریمه نقدی شود.

این خبر شوک کننده فصلی که می توانست برای قدوس سکوی پرتاب باشد و به تیم بزرگ تری برود را به فصل کابوس وار تبدیل کرد. محرومیت 4ماهه بدین معنا بود که هافبک ایرانی نزدیک به نیمی از بازی های فصل را از دست می داد. درخشش قدوس با این حکم فیفا متوقف شد  و تا 4 ماه فقط در تمرینات آمیان شرکت می کرد. 

* مصدومیت و کرونا امیدهای قدوس را به باد داد

قدوس 4 ماه دوری از میادین را به سختی گذراند. هافبک ایرانی بعد از این دوران کابوس وار به دنبال جبران بود و بازگشت خوبی داشت. او بعد از دوران محرومیت با گلزنی و پاس گل به کمک آمیان آمد. اما این درخشش قدوس چندان طول نکشید چون مصدوم شد و برای مدت زیادی از میادین دور ماند.

قدوس برای بار سوم تلاش خود را آغاز کرد تا توانایی هایش را نشان دهد و به آمیان کمک کند. اما شیوع یک بیماری به نام کرونا مانع از پیشرفت هافبک ایرانی شد تا فصل کابوس وارش تکمیل شود. می توان فصل 2019-2020 برای قدوس را بدترین سال زندگی حرفه ای این بازیکن ملی پوش ایرانی دانست.

پازل بدشانسی های قدوس را محرومیت، مصدومیت و کرونا تشکیل می دهند. البته این آخرین بدشانسی قدوس نبود چون فدراسیون فوتبال فرانسه تصمیم گرفت ادامه مسابقات لیگ دسته اول را لغو کند و لیگ را ناتمام بگذارد. این تصمیم فدراسیون فرانسه باعث شد تا آمیان با وجود 10 هفته مانده به اتمام لیگ به دلیل قرار داشتن در قعر جدول به دسته پایین سقوط کند.

* آمار قدوس در فصل 2019-2020 با آمیان به شرح زیر است:

تعداد بازی: 5 بازی

تعداد گل: یک گل

تعداد پاس گل: صفر

دقایق بازی: 229 دقیقه

سقوط آمیان آخرین خبر بد برای قدوس در فصل 2019-2020 بود. هافبک ایرانی اگرچه تیم فرانسوی به دسته دوم سقوط کرد ولی از این تیم تاکنون جدا نشده ولی در جدیدترین اظهاراتش عنوان کرده در صورت رسیدن پیشنهادی خوب از این تیم جدا می شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول