اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تشدید اعتراضات بصره| از برگزاری نشست فوق‌العاده امنیتی تا ازسرگیری فعالیت سرایا السلام

در سایه تشدید اعتراضات در بصره و تداوم ترورهای مشکوک در این استان، جریان صدر عراق از لغو تعلیق فعالیت گروه سرایا السلام در این استان خبر داد و قرار است که به زودی یک نشست فوق‌العاده امنیتی درباره این تحولات برگزار شود.

تشدید اعتراضات بصره| از برگزاری نشست فوق‌العاده امنیتی تا ازسرگیری فعالیت سرایا السلام

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، به نظر می‌رسد برکناری رئیس‌پلیس استان بصره در هفته گذشته از سوی نخست‌وزیر هنوز نتوانسته خشم معترضان خیابانی را خاموش کند و همچنان شعله اعتراضات آنها روشن است و معترضان روز گذشته با تجمع مقابل دفتر پارلمان در این استان، آن را به آتش کشیدند و خواستار برکناری استاندار و معرفی عاملان ترورهای اخیر در این استان شدند.

«مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق که در حال حاضر در آمریکا به سر می‌برد، دوشنبه پیش، قبل از سفر به واشنگتن با تشدید اعتراضات خیابانی در استان بصره و حملات مسلحانه مشکوک به برخی رهبران این اعتراضات و فشار معترضان به برکناری رئیس‌پلیس این استان، طی حکمی سرلشکر ستاد «رشید فلیح» رئیس‌ پلیس بصره را برکنار و سرتیپ «عباس ناجی» را به عنوان رئیس پلیس جدید بصره انتخاب کرد.(جزئیات بیشتر)

ترورهای مشکوک و سیاسی در بصره

یکی از دلایل تشدید اعتراض‌ها در استان بصره، آغاز ترورهای مشکوک فعالان معترض عراقی است.

نقطه آغاز این پاکسازی‌ها از ۱۴ آگوست جاری (جمعه دو هفته پیش) بود که افراد مسلح ناشناس، «تحسین اسامه» یکی از فعالان اعتراضات خیابانی بصره  را در منطقه «الجنینه» استان بصره که محل کار او بود، ترور کردند و به ضرب ۲۰ گلوله او را کشتند. پس از آن، دوشنبه پیش (۱۷ آگوست)، افراد مسلح ناشناس دو فعال معترض بصراوی به نامهای «لودیا ریمون» و «عباس صبحی» را هدف گلوله قرار داده‌اند و هر دو بر اثر شدت جراحات وارده به بیمارستان انتقال یافتند، تا تحت عمل جراحی قرار گیرند.

چهارشنبه پیش نیز «ریهام یعقوب» یکی دیگر از فعالان معترض عراقی از سوی افراد ناشناس ترور شد و سه‌تن دیگر از  معترضان مورد هدف قرار گرفتند و زخمی شدند.

«قیس الخزعلی» دبیرکل جنبش عصائب اهل‌الحق عراق نیز به این ترورها واکنش نشان داد آنها را سیاسی توصیف کرد و گفت: هدف قرار دادن فعالان اجتماعی مدتی متوقف شده بود اما این سوال مطرح است که چرا مجدد این امر پدیدار شده است و چه طرفی از آن سود می‌برد؟

 

وی توضیح داد: برخی طرف‌های صاحب نفوذ، در کشور یک پروژه سیاسی دارند که ایجاد هرج و مرج در بصره ضامن اجرای موفق آن است. این طرف‌ها همان‌هایی هستند که شایعه ترور فعال رسانه‌ای را پخش کردند و سپس او را کشتند. لذا اتهام وارد کردن به نیروهای امنیتی در این‌باره ظلم است.

وی افزود: به راستی چه کسانی از ایجاد هرج و مرج در بصره نفع می‌برند؟ آیا کسانی هستند که می‌خواهند در شرایط کنونی و قبل از برگزاری انتخابات، کنترل بصره را در دست خود گیرند؟

نشست فوق‌العاده امنیتی برای بررسی تحولات بصره

یک منبع آگاه امنیتی عراق، امروز (شنبه - ۲۲ آگوست)، اعلام کرد که سرویس‌های امنیتی در استان بصره واقع در جنوب این کشور، به منظور بررسی تحولات اخیر این استان یک نشست فوق‌العاده برگزار می‌کنند.

وی در گفت‌وگو با «شفق نیوز» توضیح داد: یک نشست محرمانه و فوق‌العاده با حضور فرماندهان امنیتی بخش‌های مختلف از جمله اطلاعات، فرماندهی مشترک عملیات، امنیت ملی و نمایندگان بصراوی پارلمان عراق برای بررسی تحولات اخیر این استان برگزار خواهد شد.

این منبع با اشاره به اقدام برخی معترضان در آتش‌زدن در دفتر پارلمان عراق در بصره ادامه داد نشستی نیز با «اسعد العیدانی» استاندار بصره و رئیس کمیته عالی امنیتی این استان برای بررسی پیامدهای اوضاع امنیتی و نحوه حمایت از نهادهای دولتی از آتش‌سوزی برگزار خواهد شد.

معترضان دفتر پارلمان عراق در بصره را بستند

روز گذشته شماری از معترضان خیابانی با حمله به دفتر پارلمان عراق در منطقه «العشار» بصره و استفاده از بمب‌های دست‌ساز و آتش‌زا در این دفتر را به آتش کشیدند و با بستن این دفتر یک بنر بر روی آن نصب کردند که روی آن نوشته شده بود: «مغلق بأمر الشعب» (به دستور ملت بسته شد).

 

معترضان بصره دیروز نیز خواستار برکناری استاندار و شناسایی و معرفی عاملان کشته شدن شماری از تظاهرات‌کنندگان و ترور برخی فعالان شدند. اداره پلیس بصره نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای پلیس با وجود استفاده معترضان از کوکتل مولوتوف و پرتاب سنگ به سوی نیروهای امنیتی، از هرگونه درگیری با معترضان خودداری کردند.

برخی منابع نیز اعلام کردند که نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضان تنها تیرهوایی شلیک کردند.

ازسرگیری فعالیت «سرایا السلام» در بصره پس از دو سال تعلیق

از سوی دیگر برخی فعالان شبکه‌های اجتماعی به نقل از «ابو حسن الحلفی» معاون جهادی «مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر عراق از لغو حکم تعلیق فعالیت «سرایا السلام» در استان بصره و ازسرگیری فعالیت آن خبر دادند.

 

بر اساس این گزارش، معاون جهادی صدر اعلام کرده است که فعالیت سرایا السلام در بصره از سرگرفته می‌شود و «مکی الاسدی» به  عنوان فرمانده تیپ بصره وابسته به لشکر جنوبی سرایا السلام انتخاب شده است و ماموریت نیروهای سرایا السلام در بصره، حفظ امنیت این ستان و همکاری با نیروهای امنیتی است.

این در حالی است که مقتدی الصدر در ۲۷ ژوئن ۲۰۱۸ ضمن اخراج شماری از مسئولان سرایا السلام در بصره، فعالیت این گروه را در این استان به حالت تعلیق درآورده بود.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول