اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت

هیئت سیار و بازگشت به عزاداری سنتی

این روش نوپدید، ریشه‌دار و کهن است؛ در سیره پدران ما چه بسیار هیئت‌های ساده و دسته‌روی های مخلصانه که در کوچه‌ها و گذرها، روزهای محرم راه می‌افتادند و هرکه دارد هوس کرب و بلا، سر می‌داده‌اند.

به گزارش گروه دیدگاه خبرگزاری فارس، سیدمهدی سیدی در یادداشتی نوشت: «ما ملت امام حسینیم؛ بر شانه‌هامان بار داریم؛ امسال خیلی کار داریم؛ ما مردمی بیدار داریم؛ ما هیئت سیار داریم؛ از تربت پاک حسینیم؛ ما ملت امام حسینیم!»

کرونا همه‌چیز را به خود آلوده است؛ سیاست، خشمگین است، اقتصاد می‌لنگد، ورزش دستخوش فساد و تبانی است، مدرسه‌ها تعطیل و کنکور در هاله‌ای از ابهام تقلب، چهره برافروخته است؛ و این درحالی‌ست که انسان جدید، همه‌چیزش را به رسانه باخته و معنای زندگی را گم‌کرده است. از نگاه انسان دیجیتال، معیار ارزشمندی جابجا شده است؛ آنچیزی شایسته توجه است که در رسانه جلوه کند و هرچیزی را که رسانه گزارش نکند، انگار بهره‌ای از وجود ندارد! و اما در دنیای ثروت و توجه و گیشه، پیش‌شرط رسانه برای پوشش اخبار چند چیز است: شهرت، فراگیری، تازگی، حادثه‌های استثنایی و صدالبته هر خبر که بدتر و تلخ‌تر، در قاب رسانه، منعکس‌تر!

سال‌هاست که آیین‌های عزاداری در تلاطم پی‌در‌پی رسانه با موج‌هایی روبرو بوده است؛ سبک‌ها، سینه‌زدن‌ها، ازدحام‌ها و حتی نذرها دگرگونی‌هایی به خود دیده است. البته هیئت امام حسین (ع) آنقدر مستحکم و مستدل و جان‌افزاست که موج‌های نوظهور، او را از پا نمی‌اندازد، به راهش ادامه می‌دهد و هر بار و هرسال، جان‌های بیشتری را به حیات طیبه می‌کشاند؛ اما در آخرین موج نوین، کرونای تاج‌دار، خود را به ساحت هیئت هم رساند و به‌آرامی او را به تعطیلی و یا عقب‌نشینی وادار کرد.

اما دستگاه هیئت و اردوگاه شور و شعور، با گنجینه‌ای از ابتکارات و عقلانیت‌، کوشید راه‌های بدیلی بیابد و یا بسازد تا هم در حفظ جان انسان‌ها پایمردی کند و هم از سوگواره عزای حسین بی‌توجه عبور نکند.

از ناب‌ترین و خلاقانه‌ترین رویدادهای این چند، روز «هیئت سیار» است. حاج محمود کریمی در جایگاه ذاکری که سالیان مدید، جمعیتی انبوه را در هیئت خود میزبانی کرده، به خاطر رعایت دستورالعمل‌های ستاد کرونا و به جهت تنگی فضا و بافت قدیمی محله چیذر، مراسم همیشگی را تعطیل کرده و ابتکار جدیدی می‌آفریند. او می‌گوید: یک‌عمر مردم به هیئت ما آمدند، امسال ما می‌خواهیم میان مردم برویم؛ و اینچنین می‌شود که با یک وانت و یک دستگاه بلندگو، بدون جمعیت و میاندار و ازدحام به کوچه‌ها می‌رود، خیلی ساده روضه می‌خواند، نوحه می‌دهد و با عابران پیاده سینه می‌زند؛ و این روش نوپدید، ریشه‌دار و کهن است؛ در سیره پدران ما چه بسیار هیئت‌های ساده و دسته‌روی های مخلصانه که در کوچه‌ها و گذرها، روزهای محرم راه می‌افتادند و هرکه دارد هوس کرب و بلا، سر می‌داده‌اند.

حالا محمود کریمی، دوباره جریان‌ساز است و راه بازگشت به سنت‌های پاکیزه دیرین را پیش روی جوانان هیئتی گشوده است؛ تردیدی نیست که این ذکر، پایدار خواهد ماند و برای نسل‌های بعد به یک خاطره اصیل بدل خواهد شد:
«ما ملت امام حسینیم؛ بر شانه‌هامان بار داریم؛ امسال خیلی کار داریم؛ ما مردمی بیدار داریم؛ ما هیئت سیار داریم؛ از تربت پاک حسینیم؛ ما ملت امام حسینیم!»
انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول