اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

تحلیل‌گر اقتصادی عراقی: نادیده گرفتن توافق با پکن، مشکلات بزرگی برای بغداد می‌تراشد

تحلیل‌گر امور اقتصادی عراق تصریح کرد که نادیده گرفتن توافق بغداد - پکن از سوی «مصطفی الکاظمی» به معنای لغو یک‌جانبه آن است که هزینه سنگینی را بر کشور تحمیل خواهد کرد.

تحلیل‌گر اقتصادی عراقی: نادیده گرفتن توافق با پکن، مشکلات بزرگی برای بغداد می‌تراشد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «محمد الساعدی» تحلیل‌گر امور اقتصادی عراق می‌گوید که اقدام «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر در قبال توافق بغداد – پکن مشکلات بزرگی را برای عراق ایجاد خواهد کرد. ضمن اینکه نادیده گرفتن این توافق به معنای خروج یک‌جانبه بغداد از آن است و برای عراق مشکل‌ساز خواهد شد.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: ملت عراق منتظر پروژه‌های شرکت‌های چینی به ویژه در بخش زیرساخت‌ها و خدمات مختلف از جمله مسکن هستند. اقدام دولت الکاظمی در نادیده گرفتن توافق چینی و امضای قراردادها و توافق‌نامه‌های جدید با طرف آمریکایی، مشکلات بین‌المللی را برای عراق به همراه خواهد آورد.

این تحلیل‌گر امور اقتصادی توضیح داد: این اقدام دولت الکاظمی به منزله خروج یک جانبه از توافق با پکن محسوب می‌شود و برای عراق هزینه‌های نفتی به همراه دارد زیرا توافق کرده است که روزانه به چین نفت بدهد.

الساعدی افزود: عراق در سطح بین‌المللی با مشکل مواجه خواهد شد و به ویژه در سایه منازعه اقتصادی میان چین و آمریکا، بغداد درگیر سیاست‌های محوری خواهد شود. الکاظمی به واشنگتن پناه می‌برد و به آن متوسل می‌شود در حالی که نخست‌وزیر پیشین او به چین رفته بود و با آن توافق‌نامه‌هایی امضا کرده بود. همین امر خود به منزله تغییر در سیاست اقتصادی عراق است که دشمنان جدیدی را برای این کشور خلق خواهد کرد.

در سپتامبر ۲۰۱۹ یک ماه قبل از آغاز اعتراضات خیابانی در عراق، عبدالمهدی نخست‌وزیر وقت در سفری پنج روزه به چین رفت و هشت توافق‌نامه و یادداشت تفاهم  با این کشور در زمینه‌های مالی، تجاری، امنیتی، عمران، ارتباطات، فرهنگ و آموزش امضا کرد. به گفته ناظران، همین چرخش بغداد به سوی شرق و فاصله گرفتن از آمریکا، سبب شد که واشنگتن، بغداد را تحت فشار بی‌سابقه قرار دهد (جزئیات بیشتر).

اجرای توافق بغداد - پکن هنوز در هاله‌ای از ابهام است و با آنکه کمیسیون اقتصادی پارلمان عراق تاکید دارد که این توافق ‌در جریان است و متوقف نشده اما برخی نمایندگان از دخالت آمریکا برای متوقف کردن این توافق‌ و عقب‌نشینی جزئی دولت الکاظمی از آن خبر می‌دهند. 

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول