اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

علم دین بنیان، منشاء عزت و سلامت مردم می‌شود

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امروز بنیان عزت کشور به علم، دانش و حکمت بستگی دارد و به میزانی که ما توانایی در تولید علم کیفی، مفید و مؤثر داشته باشیم، در پیشرفت کشور نیز موفق خواهیم بود.

علم دین بنیان، منشاء عزت و سلامت مردم می‌شود

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، همایش ملی نخبگان پنجاه و هشتمین سال جایزه علمی بنیاد البرز با حضور سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امر خیریه روز سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۹۹ در سالن اجتماعات سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این همایش ضمن تبریک به برگزیدگان این جشنواره گفت: جایزه البرز جایزه مهمی است که یکی از مهم‌ترین نکات آن پوشش و توزیع ملی آن است که این جایزه در تمام استان‌ها حضور دارد و نکته دیگر آن تنوع در پوشش گروه های علمی اعم از دانش آموزان، دانشجویان و اساتید و دانشمند برگزیده است.

وی افزود: نام مرحوم حسینعلی البرز را باید به‌عنوان پایه‌گذار وقف علمی در دوره اخیر نام برد و نوع نگاه ایشان به زندگی و نوع کارهایی که در زمان حیات و امور وقف انجام داده، نشان از درک بالای ایشان از توحید در زندگی افتخارآمیز، با کرامت و باشرافت است و جایزه علمی البرز وقفی برای عزت مردم، غرور ملی ایران و خلق نوآوری و اقداماتی که منجر به پیشرفت ایران می‌شود است. مرحوم حسنعلی البرز یکی نگاه الهی و فاخر شروع کرده که عمق مفهوم توحید که هیچ بودن در مقابل پروردگار را با این بیان که با هیچ شروع کردم و می خواهم با هیچ از دنیا بروم را شعار خود قرار داده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دانشمند، فکر حکیمانه و عمل حکیمانه و البته زبان حکمت آموز دارد و از خشونت کلامی و هیچ سازی از دیگران پرهیز می‌کند. زبان علم، زبان ساختن و حل مساله است. لذا امروز از هر روز گذشته بیشتر نیازمند زبان عالمانه و حکیمانه هستیم و واقعا باید از هیچ سازی عمل یکدیگر پرهیز کنیم.

وی به ذکر مثال ساخت بمب اتم و کشتار مردم هیروشیما و ناکازاکی برای علم غیر مفید پرداخت و گفت: علم غیر مفید نیرنگ است و درست است که از دانش استفاده می‌کند اما چون هدفش مقدس نیست در یک مسیر غیر الهی و غیرانسانی بکار گرفته می شود  ولی علم مفید هدف متعالی دارد مثل اینکه شما هدف را جامعه اسلامی یا استقرار تمدن نوین اسلامی قرار دهید.

عاملی با تبیین اینکه مردم در حال حاضر با ایذاء کلام مواجه هستند و رفع ایذاء از انسان‌ها عالی‌ترین جلوه شکوه رسالت انسان است و مسئولان به‌ویژه در عرصه رسانه باید لوازم آرامش مردم را مهیا کنند افزود: جایزه علمی البرز در راستای خلق سازگاری در کشور است و کسی که بیمارستان و آسایشگاه برای نیازمندان وقف کرده؛ می‌دانسته که رفع کرب و حل مشکلات مردم بزرگ‌ترین ثواب را دارد.

وی تصریح کرد: امروز بنیان عزت کشور به علم و دانش و حکمت بستگی دارد و به میزانی که ما توانایی در تولید علم کیفی، مفید و مؤثر داشته باشیم، در پیشرفت کشور نیز موفق خواهیم بود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به هدف‌گذاری تعیین‌شده توسط مقام معظم رهبری برای جامعه ایران که دستیابی به تمدن نوین اسلامی است، گفت: اگر این هدف‌گذاری را در علوم مختلف اعم از فنی و مهندسی، علوم پایه، علوم پزشکی، علوم انسانی و علوم اجتماعی مورد توجه قرار دهیم، برون داد علم متفاوت خواهد بود و شاهد پیوند خورد علم، دین و جامعه خواهیم بود.

وی در تشریح معنای واژه نوین در تمدن نوین اسلامی و تفاوت معنای این واژه با تمدن نوین آمریکایی افزود: مارگارت مید واژه نوین را این‌گونه تعریف می‌کند که تمدن آمریکایی متعلق به کسانی است که می‌خواهند در امروز و آینده می‌خواهند زندگی کند و متعلق به کسانی نیست که درگذشته می‌خواهند زندگی کنند. نوین در این معنا یعنی نادیده گرفتن گذشته و ندیدن گذشته و البته امری است که امکان پذیر نیست. گذشته ریشه ماست.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با بیان اینکه در تمدن نوین اسلامی، نوین به معنای استیناف است، گفت: در روایات آمده است که زمانی که حضرت مهدی(عج) ظهور می‌کنند اسلام جدیدی(نوین) را عرضه می‌کنند که این اسلام همان اسلام رسول‌الله(ص) است که با عمل و فکر ما در طول تاریخ دچار تخریب، تحریف و ابهام شده است.

عاملی در ادامه افزود: با هدف قرار دادن تمدن نوین اسلامی؛ همه تلاش های علمی تبدیل به امور فاخر، زندگی ساز و ارتقا دهنده کیفیت زندگی همراه با رعایت انصاف و عدالت می‌شود. با این ریاضیات، شیمی، فیزیک، علوم مهندسی و علوم پایه و سایر علوم وقتی هدف را تعالی زندگی و در یک یک زنجیره مفهومی بزرگ تمدن نوین اسلامی قرار می دهند، الهی و متعالی می‌شوند.

وی اضافه کرد: در این نگاه علم دین بنیان، یا علم با هدف الهی منشاء عزت و سلامت مردم می شود و می‌توان گفت در این نگاه دین و علم در یک و دریک راستا قرار دارند و تعارض ایجاد کردن بین علم و دین بی معنا می‌شود. هم دین از جنس نور افشانی است و هم علم ماهیت پرتو افکنی دارد.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان خود به تحولات علم و فناوری اشاره کرد و گفت: تحولات علم و فناوری تحولات پارادایمی است و به قول کوهن تحولات علم در یک دوره‌های زمانی طولانی تغییر می‌کند و این تحولات چیزی نیست که هرروز شاهد تغییر آن باشیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه پارادایم علوم تجربی یک دوره زمانی طولانی‌مدت را پشت سر گذاشته است، افزود: پارادایم تجربی بر اساس آزمون ‌و خطا به نتیجه منتقل می‌شود و زمانی که به نتیجه برسد اصل ابطال‌پذیری بر آن حاکم است و می‌تواند نتایج جدید جای آنرا بگیرد.

وی با اشاره به پارادایم جدید علمی که به آن منتقل شده‌ایم گفت: نوآوران و برندگان جایزه ۵۸ ساله البرز باید به این تحولات تغییر پارادایم توجه کنند و بدانند که علمی که از پارادایم گذشته در طبیعت و فیزیک جهان تولید می‌شد و در عرصه عمل جهان دومی نداشت، به پارادایمی منتقل‌شده‌است که بر اساس ماهیت دیجیتال خلق‌شده است.

عاملی تصریح کرد: ماهیت دیجیتال در کنار ماهیت شیئی به وجود آمده است که ماهیت آن ریاضی، رقومی و الگوریتمی است و بنیان تغییرات و تحولات آن با زبان ریاضی است و امروز را به همین دلیل عصر الگوریتم نام‌گذاری کرده‌اند و این نام متعلق به دانشمند ایرانی یعنی خوارزمی است.

استاد گروه ارتباطات با بیان اینکه ماهیت دیجیتال خلق دانش‌های ترکیبی زیادی را به وجود آورده است، گفت: به‌عنوان‌مثال امروز در علوم پزشکی تحت تأثیر فناوری‌های نو و علوم دیجیتال یک علوم پزشکی متفاوت از گذشته در حال شکل گیری است و امروز در پزشکی با ۲۴ ترکیب فناوری که منجر به پزشکی از راه دو شده است مواجه هستیم مانند جراحی از راه دور، بیمارستان از راه دور، داروخانه از راه دور، پرستاری از راه دور مواجه هستیم که هر کدام معنای خاصی دارد.

وی اضافه کرد: در دهه‌های بعد به پزشکی و جراحی‌های امروز با نگاه متفاوت نگاه می‌شود و سایر علوم نیز دستخوش تغییرات گسترده خواهند شد.

عاملی همچنین به نظام‌ جدید کشاورزی بر خواسته از نظام فیزیکی سایبری پرداخت و گفت: تولید کشاورزی که بر اثر دقت در دانش و الگوریتم در این حوزه به وجود آمده بسیار متفاوت از گذشته است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به وجود آمدن صنعت ۴ را مورد توجه قرار داد و افزود: صنعت فیزیکی – سایبری به معنای این است که صنعت از دوره فیزیکی و آنالوگ به صنعتی که بخشی از فرآیند به‌صورت فیزیکی و بخشی به‌صورت سایبری منتقل‌شده‌ است و هر چه این دانش به سمت خلق سیستم حرکت کند شاهد افزایش اطمینان بخشی بیشتری در تولید خواهیم بودیم.

وی افزود: هر چه دانش را به سمت نظام‌های حتمی‌تر حرکت دهیم اطمینان نظام حکمرانی بالاتر می‌رود. از سوی دیگر و در یک نگاه بلندتر، امروز شاهد تغییر در مدل حکمرانی در دنیا هستیم و حکمرانی تک فضایی جای خود را به حکمرانی دو فضایی داده است.

عاملی گفت: اگر اراده قطعی برای دولت الکترونیک محقق شود به مرور با حذف دولت به معنای سنتی آن مواجه خواهیم شد و فضای هوشمند و نظام‌ها جامعه را اداره خواهند کرد و موارد فساد در جامعه و بسیار مشکلات کاهش پیدا می کند و یک نوع عدالت نظامند شکل می‌گیرد.

وی افزود: به‌عنوان‌مثال در موردی که در خصوص گمرک؛ گمرک فیزیکی به گمرک فیزیکی سایبری تغییر پیدا کرد، درآمد گمرک در آن مقطع از ۲۰۰۰ میلیارد تومان به ۱۸۰۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: فیزیکی سایبری شدن دانش در بخش صنعت، خدمات، حکمرانی یک جامعه متفاوتی را ایجاد خواهد کرد که کارگزار آن اندیشمندان خواهند بود و برای آن به برش جدید از علم و برون‌رفت از شرایط آنالوگ به محتوای دیجیتال نیاز داریم.

وی اضافه کرد: این انتقال یعنی انتقال از صنعت، کشاورزی و خدمات تک فضای به صنعت، کشاورزی و خدمات فیزیکی – سایبری مستلزم انتقال از تفکر آنالوگ و تک فضایی به تفکر دیجیتال و فیزیکی-سایبری است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با بیان اینکه، اگر این انتقال بینشی اتفاق بیافتد جای ۱۸۰۰۰ شعبه بانک، را بانک الکترونیک باید بگیرد. نمی‌شود که باز ما شعبه جدید ایجاد و شعبه های قدیم هم سر جای خود باشد.

 استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران تاکید کرد: ما هر ساختمانی که می‌سازیم به طبیعت و محیط‌زیست پیام نابودی می‌دهیم، معادنی که جزو اکوسیستم طبیعت هستند را منفجر می‌کنیم و از آن سنگ استخراج می‌کنیم، به نوعی با طبیعت زندگی ضربه می زنیم. دیجیتال شدن و مجازی شدن فرصتی است برای تامین زندگی طبیعی و بازگشت به طبیعت ناب است.

وی افزود: برخی کشورهای اروپایی هدف‌گذاری خود در حکمرانی را تقویت طبیعت (هم انسان و هم فضای سبز) تعریف کرده‌اند و کشورها در توسعه فضای سبز با هم مسابقه می‌دهند.

عاملی با تأکید بر اینکه باید به این دانش منتقل شویم و فرهنگ دانش فیزیکی – سایبری به وجود بیاید گفت: در این صورت نظام حکمرانی، صنعت، کشاورزی و خدمات جامعه نیاز به تغییر نگرشی، ظرفیتی و روندی دارد.

وی با اشاره به اینکه هوش مصنوعی در سند ۲۰۲۵ آلمان ۵۴۰ میلیارد دلار برای آلمان ایجاد کرده است، گفت نباید فکر کنیم که هوش مصنوعی اشتغال را از بین می‌برد و خوب است بدانیم که فناوری‌های جدید به ازای هر یک شغل که از جامعه می‌گیرد ۲.۶ شغل ایجاد می‌کند.

وی افزود: این دانش انبوه کاربران را به کار می‌گیرد و به‌عنوان‌مثال ۶۵ میلیون کاربر ایرانی منبع تولید در رسانه اجتماعی می‌شوند. امید جامعه به تلاش و تدبیر اندیشمندان و دانشمندان عصر ما بسته شده است. نیازمند نوآوری علمی و خلاقیت‌ های معطوف به هدف متعالی هستیم.

عاملی در پایان گفت: به عنوان خلیفه الله نیازمند داشتن نگاه الهی هستیم و باید نسبت به جامعه به طور عام و گستره همگانی دلسوزی کنیم و صبور باشیم. در حدیث قدسی آمده است که خدای متعال فرمود: متخلق به اخلاق من شوید و از خلقیات من صبر است. دانشمندان نیاز به صبر و بردباری و آرامش بخشی به جامعه دارند و باید خود را از حاشیه ها دور کنند. این همت و تلاش منشا تحولات بزرگ خواهد بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول