اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

کنتورسازی ایران همچنان درپیچ و خم مشکلات/ وعدۀ استاندار: تا یک ماه آینده خبرهای خوشی برای کنتورسازی در راه است

شرکت کنتورسازی ایران همچنان در مدار بحران است، کارگران به دنبال دریافت مطالبات خود هستند و نیز می‌خواهند به کار بازگردند، استاندار قزوین هم از خبرهای خوش برای این شرکت تا یک‌ماه آینده می‌گوید و اظهار می‌کند تا یک‌سال آینده مشکلات این شرکت حل می‌شود و به چرخۀ تولید باز می‌گردد.

کنتورسازی ایران همچنان درپیچ و خم مشکلات/ وعدۀ استاندار: تا یک ماه آینده خبرهای خوشی برای کنتورسازی در راه است

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، شرکت کنتورسازی ایران، این واحد خوش‌نام که با نیم قرن تجربه و فعالیت یکی از برجسته‌ترین واحدهای صنعتی استان قزوین بود، پس از خصوصی‌سازی و واگذاری به افراد غیرمتخصص و ناکارآمد، اکنون با مدیرعاملی محبوس در زندان، کارگرانی با مطالبات چندساله و درهای بستهٔ شرکت مواجه است. کارگران این واحد که ماه‌های زیادی حقوق معوقه طلب دارند، همه روزه مقابل استانداری قزوین تجمع می‌کنند و خواستار پیگیری مطالبات خود و احیای این شرکت هستند.

گرچه قرار بود مشکلات این واحد تولیدی پس از بررسی مقامات عالی کشوری حل شده و دوباره کارخانه به چرخۀ تولید بازگردد، اما همچنان کارگران مظلوم این کارخانه، برای احقاق حق خود، دریافت مطالبات و بازگشت به کار به مقامات قضایی و دستگاه‌های اجرایی مانند استانداری مراجعه می‌کنند.

حمیدرضا خانپور، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین می‌گوید: استاندار قزوین به‌صورت ویژه پیگیر وضعیت شرکت کنتورسازی ایران است و با دعوت مسؤولین کشوری و ستاد رفع موانع تولید کشور و مذاکره با آنان درصدد حل مشکلات این شرکت است. طبق مذاکرات انجام شده، لازم است وزارت نیرو در موضوع کنتورسازی ورود کند و با خریداری کنتورها، به این شرکت جهت پرداخت مطالبات کارگران کمک کند. وی ادامه می‌دهد: یکی دیگر از مسائل مربوط به شرکت کنتورسازی، واگذاری نابه‌جا و به‌تبع آن مدیریت ناکارآمدی بوده که مجموعه را به سمت تعطیلی برده است. ابتدا باید وضعیت مدیریت شرکت تعیین تکلیف شود؛ شخصی در سال‌های گذشته آمده این شرکت را با قیمت ناچیزی خریداری کرده، سپس اقدام به فروش برخی دستگاه‌ها و انجام برخی کارهای نامعقول کرده، اکنون نیز در زندان است، ابتدا این شخص باید تعیین تکلیف شود و سپس یک مدیریت کارآمد تحت نظارت وزارت صنعت، دولت و کارفرمای این واحد کارها را انجام بدهد تا مشکلات شرکت در گذر زمان حل شود.


مشکلات کنتورسازی ناشی از کج‌سلیقگی مدیران دولتی در خصوصی‌سازی این مجموعه است

متأسفانه در دهۀ اخیر در پی واگذاری نادرست برخی شرکت‌ها به بخش خصوصی، مشکلاتی برای واحدهای تولیدی ایجاد شده است. گرچه مراجعه به بخش خصوصی نسخۀ شفابخش اقتصاد کشور است و براساس اصل 44 قانون اساسی، بخش خصوصی از پایه‌های اقتصادی است، اما باید گفت اغلب این مشکلات به‌دلیل واگذاری‌های ناصحیح بوده است نه اصل خصوصی کردن شرکت‌ها، زیرا گاهی واحدها به ثمن‌بخس به خریدارانی کارنابلد فروخته شده‌اند که بسیاری از خریداران نیز هدفشان از خرید این واحدها، رونق تولید یا سر پا نگه داشتن چرخهٔ اقتصادی کشور نبوده و به محض خرید شرکت، چرخهٔ تولید در آن‌ها متوقف یا به‌شدت کند شده است.

 

هدایت‌الله جمالی‌پور، استاندار قزوین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین می‌گوید: تمام تلاش ما بر این است که در کنار تولیدکنندگان باشیم و در این شرایط سخت به آن‌ها کمک کنیم بتوانند دوام بیاورند و تولید داشته باشند. کنتورسازی مسئله‌ای است که به ما ارث رسیده است و مشکلات آن مربوط به دوران پیش از مسؤولیت بنده است. مشکلاتی که برای شرکت کنتورسازی پیش آمده ناشی از کج‌سلیقگی مدیران دولتی در خصوصی‌سازی این مجموعه است، یک شرکتی که تولیداتش برند بود و در خاورمیانه شناخته شده بود و جایگاه ویژه‌ای داشت، به اشخاص غیرحرفه‌ای واگذار شد که هم خودشان را غرق کردند و هم باعث غرق شدن این واحد خوش‌نام شدند. اکنون نیز تمام تلاش ما بر این است که بتوانیم تصمیم درستی برای این واحد بگیریم تا آن را احیا کنیم. زمانی‌که چیزی را خصوصی‌سازی می‌کنیم بسیار سخت است که مجدد آن را به دولت بازگردانیم، اما ما به‌دنبال این هستیم که بتوانیم مجدداً این واحد را به دولت برگردانیم.

 

لازم است برای احیای شرکت، ابزار و تکنولوژی‌های نو فراهم شود

یکی از عوامل کند شدن چرخهٔ تولید در کشور در برخی حوزه‌ها این است که این شرکت‌ها از ابزارها و تکنولوژی‌های نو بی‌بهره هستند. طبیعی است برای رقابت در بازار باید ابزارها و تکنولوژی‌های نو و پیشرفته را جایگزین دستگاه‌های قدیمی و فرسوده در شرکت‌ها کرد. برای مثال یکی از عمده‌ترین دلایل رکود صنعت نساجی در استان قزوین همین مسئله است که شرکت‌های نساجی نتوانستند خود را به دنیای مدرن برسانند و از پیشرفت باز ماندند. اکنون نیز شرکت کنتورسازی ایران نیازمند احیاست و برای این امر نیاز به دستگاه‌های پیشرفته و به‌روز دارد. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین در رابطه با این مسئله اظهار می‌کند: مسئلهٔ حائز اهمیت در رابطه با شرکت کنتورسازی این است که برای احیا و تداوم کار این شرکت، لازم است تکنولوژی‌های جدید و ابزار و تجهیزات نو وارد شرکت شود، زیرا مثلا ما اکنون چاه‌های غیرمجاز و یا بدون کنتور زیادی در استان داریم، اگر بخواهند این چاه‌ها را مدیریت کنند باید کنتورهایی ساخته شود که بتوانند در چاه‌های عمیق و نیمه‌عمیق کار کنند. لازم است دستور کار ویژه‌ای برای این شرکت به‌کار گرفته شود تا در کنار کنتورهای خانگی و صنعتی، در زمینهٔ کنتورهای خاص و ویژه نیز کار کند که بتوانند بازار را در دست بگیرند. وزارت نیرو نیز باید تمهیدات خاصی برای فروش محصولات این شرکت در نظر بگیرد. در حالت کلی برخی برنامه‌ها برای شرکت کنتورسازی وجود دارد اما اجرای این برنامه‌ها زمان‌بر است، لازم است مدیریت این شرکت کارآمد شود تا کارگران و کارفرما به درستی با وظایف خود آشنا باشند. نمایندهٔ اقتصاد مقاومتی کشور در استان قزوین نیز همزمان با استاندار به‌صورت جدی پیگیر وضعیت این شرکت است که بتوانند به تصمیم نهایی برسند تا مشکلات این شرکت حل شود. هم‌چنین طرح‌هایی قرار است برای این شرکت پیاده شود که برای شروع مجدد بتوانند آن‌ را با 20 الی 30 درصد ظرفیت فعال کنند تا هم کارگران به خطوط تولید بازگردند و هم مشکلات شرکت حل شود.

 

تلاش می‌کنیم نسخهٔ هپکو را برای کنتورسازی پیاده کنیم

جمالی‌پور استاندار قزوین پرداخت مطالبات کارگران را جزو مهم‌ترین سیاست‌های دولت می‌داند و عنوان می‌کند که نباید بگذاریم معیشت قشر زحمت‌کش کارگر با مشکل مواجه شود. وی بیان می‌کند: با توجه به شرایطی که خریدار شرکت کنتورسازی برای ما به‌وجود آورده، گرهٔ این مسئله کمی پیچیده شده است، اما در عین حال ما در حال پیگیری هستیم و مطالبات کارگران جزو سیاست‌های مهم دولت است. اکنون نیز بخشی از مطالبات کارگران این شرکت پرداخت شده است و بخش دیگر نیز برای این‌که معیشت این عزیزان آسیب نبیند به بیمه بیکاری معرفی شده‌اند که بیمه بیکاری دریافت کنند. اکنون نیز به‌دنبال این هستیم که بتوانیم 10 الی 15 میلیارد تومان از دولت کمک بگیریم تا مطالبات این مجموعه را پرداخت کنیم.

این مسؤول اضافه می‌کند: در حال حاضر اولویت ما پرداخت مطالبات کارگران است، سپس به‌دنبال این می‌رویم که این واحد را با کمک دستگاه قضایی از مالکی که اهلیت لازم را ندارد تحویل گرفته و به یک سرمایه‌گذار جدید و اهلیت‌دار بسپاریم تا آن‌را احیا کند. به‌عبارتی تصمیم داریم مشابه نسخهٔ هپکو را برای این شرکت پیاده کنیم. این واحد برندی خوش‌نام و قیمت‌دار است و می‌تواند به‌سرعت به روزهای اوج خود بازگردد. البته این شرکت مشتری هم دارد و افراد علاقمندی وجود دارند که تمایل به خرید و سرمایه‌گذاری در این واحد دارند. در حالت کلی مشکلات کنتورسازی کمی پیچیده است اما به مرور زمان گره‌های آن را باز می‌کنیم.

 

لازم است کنتورسازی را به روزهای اوج خود بازگردانیم

یکی از مسائل مهم در رابطه با شرکت کنتورسازی، تلاش برای احیای این شرکت در سال جهش تولید است. استاندار قزوین در رابطه با احیای کنتورسازی می‌گوید: اکنون بخش عظیمی از ذهن بنده را مسئلهٔ کنتورسازی درگیر کرده است و در حال تلاش هستیم که مشکلات این شرکت حل شوند، زیرا پرسنل این واحد افراد خوش‌نام و متخصصی بودند و در دوران خود جزو بهترین نیروهای فعال در حوزهٔ صنعت بودند و متأسفانه اکنون دچار آسیب شده‌اند و این برای بنده غم‌انگیزترین نقطهٔ کنتورسازی است و تمام تلاشم این است که کنتورسازی را به روزهای خوب آن بازگردانم، البته کار سخت و پیچیده‌ای است اما به عقیدهٔ بنده طی یک‌سال آینده به سرانجام خواهد رسید.

وی ادامه می‌دهد: فکر می‌کنم طی یک‌ماه آینده بتوانیم خبر خوشی را در رابطه با کمک‌های مالی دولت به این شرکت بدهیم، زیرا هم دستگاه قضایی در تلاش است تا گره‌های موجود در این مسئله را باز کند و هم ما در حال رایزنی با مسؤولین کشوری هستیم. قطعاً سفر ریاست قوهٔ قضائیه به استان قزوین نیز کمک می‌کند تا بتوانیم بخشی از گرهٔ کار را با سفر ایشان باز کنیم. استاندار قزوین اظهار می‌کند: حق با کارگران است و مطالبهٔ آن‌ها مطالبهٔ صحیح و به‌جایی است، اما ۱۰ سال است که این مسئله به هم پیچیده و گره خورده و هر روز بدتر از روز گذشته شده، ما نیز تلاش کرده‌ایم و حتی مبالغی را قرض کرده‌ایم که بخشی از مطالبات آنان را بدهیم و از طرف دیگر در این شرایط سخت، تأمین اجتماعی و دیگر دستگاه‌ها را ملزم کرده‌ایم حقوق بیمه بیکاری به این کارگران عزیز بدهند که زندگی آن‌ها در این شرایط دچار آسیب نشود. هم احیای کنتورسازی برای ما مهم است و هم پرداخت مطالبات کارگران، هر دو را در کنار هم تا حصول نتیجه پیگیری خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، با واگذاری ناصحیح واحد تولیدی خوش‌نامی مانند شرکت کنتورسازی ایران به بخش خصوصی، مشکلات عدیده‌ای برای کارگران استان قزوین ایجاد شده و درهای یک شرکت برجسته بسته شده است. انتظار می‌رود با توجه به این‌که نیمی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان قزوین در کمیسیون صنعت و معدن عضویت دارند، هر چه زودتر راه چاره‌ای برای این مشکلات بیایند و کنتورسازی را به روزهای اوج خود بازگردانند، روزهایی که کارگران به‌صورت ۳ شیفت در این شرکت فعالیت داشتند و کنتورسازی ایران در خاورمیانه می‌درخشید. 

گزارش از معصومه امینی

انتهای پیام/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول