اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  غرب از نگاه غرب

کرونا و افزایش 200 هزار نفری تعداد مرگ و میرهای آمریکا در 7 ماهه اول سال 2020

تعداد مرگ و میرها در ایالات متحده آمریکا تا جولای 2020 ، 8 تا 12 درصد بیشتر از تعدادی است که در صورت عدم وقوع همه گیری کرونا این کشور تجربه می کرد.

کرونا و افزایش 200 هزار نفری تعداد مرگ و میرهای آمریکا در 7 ماهه اول سال 2020

گروه غرب از نگاه غرب خبرگزاری فارس: تعداد مرگ و میرها در ایالات متحده آمریکا تا جولای 2020 ، 8 تا 12 درصد بیشتر از تعدادی است که  در صورت عدم وقوع همه گیری کرونا این کشور تجربه می کرد. این میزان دست کم 164937 نفر بیشتر از ارقامی است که برای هفت ماهه اول سال جاری انتظار می رفت – یعنی 16183 نفر بیشتر از تعداد مرگ و میرهایی که طی همین دوره به کووید19 نسبت داده شده – و می تواند تا 204691 نفر افزایش پیدا کند.

بررسی آماری
وقتی کسی می میرد، در جواز مرگ او عامل اصلی و اخیر مرگ، به همراه سه مشکل اساسی در سلامت که «آغازگر رخدادهای منجر به مرگ بوده اند» ذکر می شود. اداره سلامت محلی پس از تنظیم جواز مرگ، جزئیات آن را به مرکز ملی آمار سلامت گزارش می کند.
سپس مرکز ملی آمار سلامت به عنوان بخشی از سیستم ملی آمار حیاتی، از این اطلاعات به اشکال مختلف، مثل تعیین دلایل اصلی مرگ و میر افراد در آمریکا – که در حال حاضر بیماری های قلبی و به دنبال آن سرطان قرار دارند- استفاده می کند. احتمالا تا پاییز آینده کووید19 به سومین عامل اصلی مرگ و میر در سال 2020 تبدیل خواهد شد.

پیش بینی های گذشته
محاسبه تعداد مرگ و میرهای افزایش یافته، مستلزم مقایسه با آماری است که در صورت عدم رخ دادن همه گیری کووید19 وجود می داشت. روشن است مشاهده آنچه که اتفاق نیفتاده غیرممکن است، اما تخمین آن با استفاده از داده های تاریخی امکان پذیر است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها این کار را با استفاده از یک مدل آماری و بر اساس داده های مربوط به مرگ و میرها طی سه سال گذشته به همراه گرایش های فصلی و نیز در نظر گرفتن نسبت های در نظر گرفته شده برای تاخیرهای احتمالی در ارسال گزارش داده ها انجام می دهد.
در نتیجه با نگاه به آنچه که طی سه سال گذشته اتفاق افتاده، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها  اتفاقات احتمالی را پیش بینی می کند. آنها همچنین با استفاده از یک مدل آماری می توانند میزان عدم قطعیت در آمارهای خود را نیز محاسبه کنند. این کار به آمارشناسانی همچون من اجازه می دهد ارزیابی کنند که آیا داده های ملاحظه شده در مقایسه با پیش بینی های انجام شده غیرمعمول به نظر می آیند یا خیر.
در تعداد مرگ های اضافی بین پیش بینی های مدل آماری و مشاهدات عملی تفاوت وجود دارد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها علاوه بر این آستانه حداکثری مرگ و میرهای برآورد شده را محاسبه می کند که با کمک آن می توان تعیین کرد چه وقت آمار تحقق یافته مرگ و میرها در مقایسه با گرایش های تاریخی، به طور غیرمعمولی بسیار بالا هستند.
 با ترسیم نمودار این داده ها، به روشنی مشهود می شود که نقطه اوج مرگ و میرها در اواسط مارس 2020 آغاز می شود و تا زمان حال ادامه پیدا می کنند. همچنین می توان یک دوره دیگر افزایش مرگ و میرها را از دسامبر 2017 تا ژانویه 2018 مشاهده کرد که دلیل آن شیوع یک آنفلونزای ویروسی غیرمعمول در آن سال بوده است. افزایش شدید مرگ و میرهای اضافی در سال 2020 روشن می کند که کووید19 بسیار بدتر از آنفلونزاست، حتی در مقایسه با  یک سال وخیم از نظر رواج آنفلونزا همچون سال 18-2017، یعنی زمانی که به طور تقریبی 61 هزار نفر از مردم آمریکا در اثر این بیماری جان خود را از دست دادند.
افزایش شدید مرگ و میرها در آوریل 2020 به شیوع ویروس کرونا در نیویورک و شمال شرق ربط دارد که بعد از آن شمار مرگ های اضافی  تا ماه جولای به طور مرتب و به شدت پایین آمد و در آن زمان بار دیگر روندی افزایشی در پیش گرفت. اوج فعلی در تعداد مرگ و میرها به شیوع ویروس کرونا در جنوب و غرب آمریکا ربط دارد که از ماه ژوئن به این سو اتفاق افتاده است.

داده ها داستان را بازگو می کنند
برای دیدن اینکه همه گیری ویروس کرونا در مقایسه با وضعیت عادی احتمالی در همین دوره به شدت موجب مرگ و میرهای بیشتری شده، به یک مدل  پیچیده نیازی نیست.
در آمریکا تعداد مرگ و میرهایی که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها رسما به کووید19 نسبت داده تا آگوست از 148754 نفر تجاوز کرده است. عده ای از کسانی که نسبت به برخی جنبه های ویروس کرونا بدبین هستند، شاید به این دلیل که کووید19 به طور خاص برای سالمندان کشنده است، می گویند که این مرگ و میرها به هر حال رخ می دادند. برخی دیگر معتقدند که چون این همه گیری شکل زندگی را به شدت تغییر داده است، مرگ و میرهای اضافی مرتبط با کووید19 را احتمالا می توان با کاهش مرگ و میرها به دلایل دیگر جبران کرد اما هیچ کدام از این احتمالات درست نیستند.
در واقع در حال حاضر تعداد مرگ های اضافی در آمریکا از تعداد موارد نسبت داده شده به کووید19 تا بیشتر از 16 هزار نفر تجاوز می کند. اینکه چه چیزی در پشت این اختلاف آماری وجود دارد هنوز روشن نیست. یک احتمال این است که مرگ و میرهای ناشی از کووید19 کمتر از میزان واقعی محاسبه شده باشد یا ممکن است این همه گیری موجب افزایش در دیگر انواع مرگ و میرها نیز شده باشد. احتمالا بخشی از هر دو این احتمالات حقیقت دارد.
گذشته از دلیل آن، همه گیری کووید19 موجب افزایش شدید تعداد مرگ و میرها به نسبت زمانی شده که این همه گیری را از محاسبات حذف کنیم...و تازه این را نیز باید در نظر داشت که هنوز این همه گیری به آخر نرسیده است.
نویسنده: رونالد فریکر(Ronald D. Fricker) استاد آمار در دانشگاه پلی تکنیک ویرجینیا
منبع: https://b2n.ir/850864

انتهای پیام. 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول