اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

نباید با مردم مخفی کاری داشته باشیم/ مسئولان ستاد باید با کنکوری‌ها صحبت می‌کردند

عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: مردم ولی نعمتان ما هستند لذا نباید با آنها مخفی کاری داشته باشیم.

نباید با مردم مخفی کاری داشته باشیم/ مسئولان ستاد باید با کنکوری‌ها صحبت می‌کردند

گروه پارلمانی خبرگزاری فارس، «اجرای صحیح و کامل پروتکل‌های بهداشتی در کنکور»؛ این جمله و یا مهم تر از آن دغدغه‌ای است که این روزها مکرر از زبان بسیاری می‌شنویم. خواسته‌ای که در شرایط فعلی جامعه از مسئولان مربوطه مکرر مطرح می‌شود.

در همین حال رئیس مجلس هم نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و اظهار داشت که نگران رعایت نشدن پروتکل های دقیق بهداشتی در کنکور سراسری و در نشست اخیر (29 مردادماه 99) مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به تمامی نمایندگان، از آنها خواست تا برای نظارت ویژه برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کنکور به بازرسی از محل‌های آزمون بروند این ماموریت ویژه برای اعضای کمیسیون بهداشت الزامی بود.

در این باره به سراغ یکی از اعضای کمیسیون آموزش رفتیم که به عنوان یکی از ناظران در محل‌های آزمون سراسری حضور دارد. با مهدی اسماعیلی نمابنده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی در این‌باره به گفت‌وگو نشستیم که مشروح آن از نگاهتان می‌گذرد:

فارس: آقای دکتر به یاد داریم که همیشه کنکور مقوله‌ای پر استرس برای داوطلبان ورود به دانشگاه بوده است، به ویژه در شرایط فعلی؛ شما این نوع مدیریت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اسماعیلی:  ببینید از قدیم الایام مهم ترین چالش برای محصلان و سیستم آموزشی کشور بحث کنکور بوده است؛ هر سال ما شاهد این هستیم که خیل عظیمی از جوانان ما برای ادامه تحصیلات عالیه در کنکور شرکت می کنند به همین دلیل بحث کنکور ذاتا استرس‌زا می باشد.

* از عهده کنکور برآمدن نیاز به آرامش فکری و روحی دارد

همواره برای داوطلبین آزمون سراسری اسم کنکور همراه با استرس بوده است، از عهده کنکور برآمدن نیاز به آرامش فکری و روحی دارد که دردروان شیوع کرونا چالش های جدید به معضلات قبل اضافه شده است.

در وضعیت کرونایی که جهان در حال اضطرار به سر می برد و ما به این دلیل  فعالیت های اجتماعی و دینی را محدود و تعطیل کردیم در مورد کنکور هم باید بهترین راهبرد انتخاب  زمان مناسب  برای برگزرای باشد که آسیبی به جوانان کشور وارد نشود.

نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون آموزش جلساتی مختلف با مسئولان ستاد مبارزه با کرونا، وزارت آموزش و پرورش، علوم و سازمان سنجش برگزار کردند تا این اطمینان حاصل شود در زمان مشخص شده برگزاری کنکور خطری ایچا نمی شود.

 

از سوی دیگر داوطلبان با درخواست های مکرر از نمایندگان خواستار تعویق کنکور شدند و مضمون اکثریت پیام ها این بود که به دلیل استرس امتحان و استرس شرایط کرونایی  شرکت در آزمون برایشان مقدور نیست.

*مسئولان ستاد باید با دواطلبین بدون واسطه و از طریق رسانه ملی صحبت می‌کردند

فارس: آقای اسماعیلی آیا این شیوه از اطلاع رسانی دولت درباره کنکور را مطلوب ارزیابی می‌کنید؟

اسماعیلی: مسئولان ستاد ملی کرونا باید با دواطلبین بدون واسطه و از طریق رسانه ملی صحبت می کردند و اطمینان می دادند که بهترین زمان برای کنکور همین موعد مقرر است اما به جای پاسخگویی دریک حرکت عجیب اقدام به تعویق کنکور بعد از مدتی انتشار خبر تعویق کنکور کردند، این اقدام عذر بدتر از کناه بود که با روح و روان دواطلبان و خانواده هایشان بازی کرد.

رئیس مجلس اعلام کرد که در بررسی های میدانی و گزارش های رسیده  آزمون ارشد نسبت به دکتری رعایت پروتکل های مدنظر از نظم بهتری برقرار بوده و اما علی رغم این تلاش ها انجام پروتکل ها کامل نبود.

در مورد کنکور سراسری هم چون تعداد داوطلبین از نظر جمعیت بیشتر و سن آنها کمتر است باید تدابیر سخت گیرانه تری نسبت به آزمون های دیگر برقرار شود.

اگر اراده دولت این است که کنکور سروقت برگزار شود  باید پروتکل ها هم دقیقا انجام شود،  نمایندگان از طریق رابطین و حضور شخصی خود در مراکز آزمون رعایت پروتکل ها را نسبت به آزمون ارشد و دکتری پایش می کنند تا از اجرای این پروتکل ها اطمینان حاصل کنند.

فارس: مسئول و متولی اصلی این امر کدام دستگاه و شخص است؟

*متولی امر شخص رئیس جمهور است

مسئولیت ستاد مبارزه باکرونا آقای روحانی است و بعد از ایشان وزیر بهداشت مسئول است لذا متولی امر شخص رئیس جمهور است، وی تضمین داده است که اگر پروتکل ها رعایت نشود باید کنکور سراسری به تعویق بیافتد.

مجلس گزارش های میدانی را پایش می کند واگر پروتکل ها رعایت نشود چون جان فرزندان این ملت مهم است قطعا مجلس دخالت می کند؛ ما به شرطی همراهی می‌کنیم که ستاد مبارزه با کرونا تضمین بدهد که پروتکل ها اجرا شود، اگر جان فرزندان کشور در خطر باشد این تخلف محرز است که موجب بازخواست متخلفین ازسوی نمایندگان می شود.

*«آموزش» باید به دغدغه اصلی مسئولین تبدیل شود

کشورهای پیشرفته از آموزش و پرورش قدرتمند به جایی رسیدند اگر نظام آموزشی قدرتمند شود کشور در سطوح مختلف قطعا پیشرفت خواهد کرد،  باید آموزش به دغدغه اصلی مسئولین تبدیل شود.

مسئولان ستاد ملی کرونا باید با دواطلبین بدون واسطه و از طریق رسانه ملی صحبت می کردند و اطمینان می دادند که بهترین زمان برای کنکور همین موعد مقرر است اما به جای پاسخگویی دریک حرکت عجیب اقدام به تعویق کنکور بعد از 48 ساعت از خبر تعویق کنکور کردند، این اقدام عذر بدتر از کناه بود که با روح و روان دواطلبان و خانواده هایشان بازی کرد

آموزش و پرورش باید به عامل تولید ثروت تبدیل شود، بی شک اگر ما نظام تعلیم و تربیت را به عنوان یک نهاد سرمایه ای تلقی کنیم نظام آموزشی تبدیل به مولد بزرگ برای کل جامعه می شود و نگاه مصرف کننده بزرگ به این مقوله کنار گذاشته می‌شود.

متاسفانه دانش اموختگی به عامل اصلی ثروت تبدیل نشده است و برای پیشرفت کشور معلم باید زیر بنای این ساختار قرار بگیرد؛ جامعه باید به ستمی حرکت کند که هیچ معلمی دغدغه معیشتی و مشکل منزلتی نداشته باشد و همه باید به این جایگاه غبطه بخورند.

معلم مهندسی است که به هندسه انسان ها می پردازد به همین دلیل معلم مولد است مصرف کننده نیست، یک معلم با سی سال خدمت صادقانه که ثمره وجودی خودش را فدای دانش آموزان می‌کند نباید در دوران بازنشستگی مورد بی مهری قرار بگیرد و فراموش شود.

*در مجلس به دنبال ارتقا مقام و منزلت معلم هستیم

فارس: به طور مشخص برای فرهنگیان و حل مشکلات فرهنگیان در کمیسیون آموزش مجلس چه برنامه هایی دارید؟ 

ما در مجلس به دنبال ارتقا مقام و منزلت معلم هستیم، شانیت معلم اجازه نمیدهد که وی مشکل معیشتی داشته باشد،  دغدغه معلم به جای مسائل مالی باید تعلیم و تربیت نسل آینده ساز کشور باشد.

کمیسیون آموزش و مجلس یازدهم مصمم است وارد مقوله حل مشکلات فرهنگیان شود چرا که حقوق و مزایای بازنشستگان فرهنگی پایین و قانون همسان سازی حقوق در مورد آنها اجرا نمی‌شود.

در کمیته آموزش و پرورش مجلس مهم ترین بحث موضوع استخدامی معلمان است که به جد پیگیر آن هستیم،  دغدغه اصلی تمام معلمانی که به شکل‌های مختلفی در حوزه آموزشی کشور فعالیت دارند، این است که وارد مدار رسمی آموزش و پرورش شوند، ضمن اینکه از این طریق می‌توان کسری نیروی معلم در نظام آموزشی  را برای همیشه رفع کرد.  

 طرح ساماندهی خانه های خالی بود که می تواند شبیه  ترمز برای جلوگیری از افسار گسیختگی قیمت مسکن

 

 

 

* باید فرهنگ جامعه در حوزه آموزشی و تحصیلات عالیه تغییر کند

نظام آموزشی باید به رشته های فنی حرفه ای و مهارتی توجه کند ما از اولیا درخواست داریم که به این دست رشته های مهارتی بیشتر توجه کنند، تئوریزه کردن این موضوع در بین مردم یکی از سخت ترین کارهای ممکن است و باید فرهنگ جامعه در حوزه آموزشی و تحصیلات عالیه تغییر کند.

اراده مجلس یازدهم در 80 روز از فعالیت رسمی  در راستای  رسیدگی به درد مردم است، نمایندگان با تمام توان در پی رفع مشکلات مردم هستند در حوزه مسائل اقتصادی در این مدت کوتاه قدم های لازم برداشته شده است برای نمونه تصویت طرح ساماندهی خانه های خالی بود که می تواند شبیه  ترمز برای جلوگیری از افسار گسیختگی قیمت مسکن باشد.

 

*حداقلی ترین اقدام مجلس به حرکت در آوردن دولت در سال پایانی فعالیت است

گام های بزرگ در رفع مشکلات مردم اراده اول مجلس است و نمایندگان از قبل از شروع کار مجلس پیگیر این موضوعات بودند این ها نشان می دهد مجلس برای کارهای بزرگ مصمم است و حداقلی ترین اقدام مجلس به حرکت در آوردن دولت در سال پایانی فعالیت است.

با شهامت کامل می‌گویم شفافیت آرا نمایندگان در بررسی طرح و لوایح و دیگر موضوعات ضروری است

 

* با مردم نباید مخفی کاری داشته باشیم

مردم ولی نعمت های ما هستند؛ با مردم نباید مخفی کاری داشته باشیم بعضی از مباحث در مجلس به صورت غیر علنی و رای مخفی است که عمدتا مباحث طبقه بندی شده ملزم نیستم در معرض قرار بدهیم  اما با شهامت کامل می‌گویم شفافیت آرا نمایندگان در بررسی طرح و لوایح و دیگر موضوعات ضروری است.

در حوزه شفافیت مالی هم نباید پنهان کاری وجود داشته باشد و در مورد مسائل مالی شفافیت الزامی است، ثبت اطلاعات مالی الزام قانونی نداشت الان هم الزام قانونی نداردو البته الزام اخلاقی دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول