اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

برنامه های نه چندان شفاف هنرهای نمایشی در ایام محرم

در آستانه ماه محرم و با شیوع ویروس کرونا پروتکل های ویژه برای هر یک از بخش های مختلف کشور از مذهبی تا هنری و فرهنگی در نظر گرفته شده که البته این ها برای عرصه هنرهای نمایشی خیلی شفاف نیست.

برنامه های نه چندان شفاف هنرهای نمایشی در ایام محرم

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، رحمت رمضانی:‌در آستانه ماه محرم الحرام و برپایی هیئت های عزاداری حسینی برای شهادت امام حسین(ع) و یارانشان هر ساله در بخش های مختلف فرهنگی، هنری ، دینی و مذهبی برنامه های مختلفی تدارک دیده می شد از برپایی هیئت های عزاداری حسینی تا تعزیه و نمایش های مذهبی و فعالیت های مختلف که نهادها، ارگان ها و هنرمندان و فرهنگیان خود  را در زمینه شهادت امام بزرگوارانشان با مردم شریک می کنند.

امسال البته در بخش سینمایی اعلام شد که تا سیزدهم ماه محرم هیچ برنامه ای از طرف سینماهای کشور وجود نخواهد داشت و سالن های سینمایی تعطیل خواهند بود.

اما در عرصه های مذهبی نیز اخبارش مشخص است که با رعایت پروتکل های مشخص و ممنوعیت هایی در بخشهای مختلف برخی از برنامه ها برگزار و برخی دیگر نیز لغو شده اند.

اما در عرصه هنرهای نمایشی شاید انتظار برخی این بود که بالکل در این شرایط کرونایی و همینطور ماه محرم و عزاداری دهه اول محرم سالن های تئاتر نیز تعطیل شود چه اینکه مشخص هم نیست چقدر این سالن ها در این ایام مخاطب خواهند داشت، منتها مسئله اصلی این است که زندگی و معیشت هنرمندان نیز پایشان در این بین در میان است و تنها به تعطیلی نمایش های کمدی و خنده دار کفایت شده است.

 

در ارتباط با برنامه های مشخص شده ویژه ماه محرم نیز باید گفت که ارگان هایی چون حوزه هنری در تدارک برای ساخت برنامه  های زنده با همکاری صدا و سیما برای پخش تعزیه هستند که جزئیاتش قرار است مشخص بشوند.

سایر نهادها و ارگان ها نیز چون فرهنگسراها و شهرداری تهران برنامه هایی را چون تعزیت خورشید ، برپایی تعزیه و سایر فعالیت ها در این راستا تدارک دیده اند که البته آنها نیز پروتکل هایش هنوز به درستی مشخص نشده است.

اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی این عرصه هنرهای نمایشی می بایست در این ایام برنامه هایشان را مشخص می کردند که این نیز واضح و مبرهن است که منتظر نتیجه جلسات ستاد بحران کرونا برای برپایی یا عدم برپایی فعالیت ها بودند.

*پهنه رودکی و برپایی تعزیه

یکی ازاین برنامه ها به تازگی اعلام شده که در پهنه رودکی یعنی حد فاصله بین تالار وحدت تا پارک دانشجو و تئاتر شهر است که با عنوان «شبیه خوانی در پهنه» در دهه اول ماه محرم پس از اذان مغرب و عشا توسط گروه تعزیه سیدالشهدا و به سرپرستی احمد عزیزی قرار است در جلوی تالار وحدت انجام شود.

 

طی این ۱۰ شب، یکی از وقایع عاشورا شامل تعزیه‌های «شاهچراغ(ع)» ، «وهب نصرانی»، «طفلان زینب‌(س)»، «حضرت مسلم‌(ع)»، «دو طفلان مسلم‌(ع)»، «حر ریاحی»، «حضرت علی‌اکبر(ع)»، «حضرت قاسم‌(ع)»، «حضرت ابوالفضل‌(ع)»، «شهادت امام حسین‌(ع)» و «بازار شام» اجرا می‌شود. البته این برنامه شبیه خوانی هر شب نیز به صورت زنده از سایت نمایش نت پخش می شود.

برای این برنامه مشخص نیست که آیا مخاطب حضوری نیز جلوی تالار وحدت می تواند جضور داشته باشد یا خیر و همه علاقه مندان می بایست از سایت نمایش نت برنامه را تماشا کنند این یکی از محل ابهامات برنامه است و اگر اینکه قرا راست مخاطب حضوری در پهنه رودکی نیز وجود داشته باشد با رعایت چه موازین و به چه صورتی قرار است این برنامه برپا شود.

*برنامه های مذهبی تئاتر صاحبدلان

تئاتر صاحبدلان ویژه کانون تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی نیز امسال پس از  گذشت تقریبا نیمی از سال و بلاتکلیفی در این عرصه امروز تازه برنامه های سال 99 خود را اعلام کرده است. این تئاتر همزمان با آغاز ماه محرم و روزهای سوگواری امام حسین(ع) و یارانشان برنامه های خود را مشخص کرده است.

از جمله این برنامه ها می توان به 10 نمایش صحنه ای در استان های مختلف و در قالب اجراهای عمومی و پخش از درگاه ایران تئاتر،  اجرای نمایش‌های خیابانی با مضامین دینی و دفاع‌ مقدسی در تهران و دیگر استان‌ها،  اجرای تعزیه در پهنه رودکی از اول محرم به مدت ۱۰ شب، اجرای تعزیه در فضای باز تئاترشهر به مدت ۱۰ شب در ایام صفر و اربعین حسینی، اجرای نمایش «نجوای عزازیل» در تالار فرهنگسرای اندیشه، اجرای نمایش فضای باز در محوطه تئاترشهر به مدت ۱۵ شب، اهدای جوایز مسابقه نمایشنامه‌نویسی «تئاتر صاحبدلان» که در سال ۹۸ اشاره کرد.

در این برنامه ها نیز باز مشاهده میکنیم که پروتکل های بهداشتی کرونایی هیچ کدام به صورت جزئی بیان نشده و تنها به یک بحث رعایت پروتکل ها اکتفا شده است.

اما سایر بخش های اداره کل هنرهای نمایشی شامل تئاترهای خیابانی که هر ساله در این ایام فعال بودند هنوز هیچ برنامه ای ارائه نکردند و طی پیگیری های متمادی خبرنگار تئاتر فارس از سامان خلیلیان، مدیر بخش تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی هنوز این برنامه ها نهایی نشده است.

 

خلیلیان در گفت وگوی امروز خود با خبرنگار فارس مطرح کرد که چون دهه اول محرم مردم مشغول عزاداری و فعالیت های مختص خود هستند احتمال برپایی برنامه هایشان برای دهه دوم زیاد است یعنی ممکن است از سوی بخش تئاتر خیابانی کشور در دهه اول برنامه خاصی تدارک دیده نشده باشد.

از دوران گذشته تاکنون در ایام ماه محرم مردم در تکیه ها و مجالس عزاداری به سخنرانی ها، نقالی ها، مداحی و عزاداری ها گوش فرا می دادندو در غم امام و یارانشان گریه می کردند، مردم نیز از آن تاریخ ها تاکنون به مجالس تعزیه و شبیه خوانی و نقالی علاقه داشتند، حال مسئله این است که شرایط کرونایی مشکلات زیادی را در این عرصه برای تجمعات مردمی فراهم کرده است می بایست ببینیم به لحاظ فضای مجازی و فعالیت های دیگر با رعایت پروتکل ها امسال شرایط به چه صورتی خواهد شد.

 نکته و سوال این است که با این وضعیت نامناسب هنرهای نمایشی کشور از کمبود مخاطب گرفته تا عدم انگیزه هنرمندان برای روی صحنه رفتن کارها می توان انتظار داشت که محرم بتواند فضایی برای نمایش های مذهبی و تعزیه در این عرصه فراهم کند یا خیر، کمااینکه از گذشته نیز تعزیه ها ونمایش های مذهبی جمع شدن مردم بودند و حال با این شرایط کرونایی نمی توان چنین انتظاری از عموم داشت و در نهایت اینکه آیا پروتکل ها می توانند برای حضور مردم در چنین مجامعی مناسب باشند یا خیر.

بهرحال طبق دستوارات ستاد بحران کرونا هیچ تجمعی در ایام محرم نمی بایست صورت بگیرد مگر با رعایت فاصله  گذاری های اجتماعی و پروتکل های بهداشتی، حال می توان این انتظار را داشت که در فضاهای باز برای مردم علاقه مند و با رعایت موازین مشخص بهداشتی چنین عرصه های هنری فراهم شود تا آنها هم بتوانند در این ایام از عزاداری های حسینی استفاده وبهره برده و همینطور چراغ تئاتر مذهبی ما نیز خاموش نشود.

انتظار می رود صدا وسیما نیز در عرصه تله تئاترها و نمایش های مذهبی از جمله تعزیه بتواند مردم را در این ایام بهره مند کند و علاقه مندان این عرصه را در منازل پای جعبه جادویی بنشاند. یکی از این برنامه ها که امروز از سوی صدا و سیما مشخص شده «به روایت تعزیه» به سفارش رادیو فرهنگ در اداره کل هنرهای نمایشی رادیو تولید شده است که همزمان از رادیو نمایش نیز پخش می شود. این مجالس تعزیه جنبه روایی دارد و احمد گنجی قصه تعزیه را در جایی که ربط هایی لازم دارد به عنوان راوی ، روایت می کند.

انتهای پیام/

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول