اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

90 درصد مجتمع‌های تجاری تربت ‌حیدریه فاقد ایمنی هستند

رئیس نمایندگی نظام مهندسی ساختمان تربت‌ حیدریه گفت: به جز یک باب پاساژ، به طور متوسط تا 90 درصد مجتمع‌های تجاری این شهرستان فاقد اصول ایمنی هستند.

90 درصد مجتمع‌های تجاری تربت ‌حیدریه فاقد ایمنی هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از تربت حیدریه، احمد آزمون ظهر امروز در نشست بررسی چالش‌های ساخت‌وساز تربت حیدریه که در رباط تهمینه برگزار شد، اظهار کرد: به جز یک باب پاساژ، به طور متوسط تا 90 درصد مجتمع‌های تجاری این شهرستان فاقد اصول ایمنی هستند.

رئیس نمایندگی نظام مهندسی ساختمان تربت‌ حیدریه افزود: برخی ساختمان‌ها به دلیل عمر زیاد و برخی ساختمان‌های جدیدالاحداث به دلیل کم‌توجهی به مبحث 22 مقررات ملی ساختمان، فاقد استحکام مورد قبول نظام مهندسی ساختمان هستند.

وی خاطرنشان کرد: البته این مشکل محدود به تربت ‌حیدریه نیست، زیرا به دلیل فقدان یا کمبود نیروهای متخصص در کشور این مشکل وجود دارد که البته در سال‌های اخیر بین 80 تا 90 درصد نیروهای متخصص وارد کار شده‌اند. 

آزمون افزود: معتقد هستیم هر قدر سطح آگاهی‌های عمومی بالاتر برود، نتایج بهتری در حوزه ساخت‌وساز حاصل می‌شود و افراد متخصص را پاسخگوتر می‌کند.

رئیس نمایندگی نظام مهندسی ساختمان تربت‌ حیدریه با انتقاد از انتشار اخبار غیرموثق در فضای مجازی در حوزه ساخت‌وساز گفت: در پیوند با این مهم، رسانه‌های جمعی بهترین کمک ما برای معرفی سره از ناسره و خبر موثق از خبر جعلی هستند.

وی ضمن بیان اینکه شیوه ساخت‌وساز و نظارت ضعیف توسط اجرائیات شهرداری به حالت فاجعه درآمده ‌است، افزود: اینجاست که موضوع پیشگیری مطرح و مسؤولان فرادستی باید نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری به خرج دهند.

آزمون گفت: گواه این ادعا پیگیری جدی ما در حوزه آسانسور از سال 96 به این سوی است که به جد دنبال می‌شود و این در حالی است که شیوه صدور پایان‌کار توسط شهرداری بیانگر آن است که ساخت آسانسور را آن قدر جدی نگرفته‌اند.

عضو دیگر سازمان نظام مهندسی تربت ‌حیدریه نیز در ادامه با بیان اینکه میزان ساخت‌وساز صدور پروانه از سال ۹۶ به این سو نزدیک به ۵۰۰ هزار مترمربع می‌رسد، اظهار کرد: این رقم معادل ساخت‌وساز و صدور پروانه بین سال‌های 90 تا 95 است و بر این اساس معتقدیم در سال‌های اخیر سطح ساخت‌وساز در این خطه با رشد صعودی همراه بوده ‌است.

زهید زارعی افزود: البته دغدغه اصلی ما این است که ۵۰ درصد این ۵۰۰ هزار متر شامل ساختمان‌های 4، 5، 6 و 7 سقف است و این بیانگر آن است که در این حوزه اتفاقاتی می‌افتد و آن ندیده گرفتن اصول استانداردسازی است، زیرا متأسفانه در نگاه مردم رعایت اصول ایمنی و استاندارد یک پدیده لوکس تلقی می‌شود.

وی یادآور شد: کار اصلی ما در حوزه معماری نظارت بر رعایت اصول ایمنی و استانداردسازی بنا است و نمی‌توانیم طرح و مدل کلی برای شهرسازی ارائه کنیم.

این عضو سازمان نظام مهندسی تربت ‌حیدریه افزود: تغییر معماری سنتی به شیوه‌های جدید از وظایف ما نیست مگر آنکه حوزه مدیریت شهری از ما طرح و مدل پیشنهادی بخواهند. 

زارعی با بیان اینکه متأسفانه ما قدرت اجرایی نداریم، گفت: هر چند از دی ماه سال گذشته استفاده از بخاری در اتاق خواب ممنوع شده، اما در عمل هنوز رعایت نمی‌شود.

انتهای پیام/ 70051

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول