اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

عضو پارلمان سوریه: سیاسیون لبنان از دولت و ملت سوریه عذرخواهی کنند

عضو پارلمان سوریه به دنبال صدور حکم دادگاه رفیق الحریری نخست وزیر اسبق لبنان و ثابت نشدن دخالت دولت سوریه در این پرونده از سیاسیون لبنانی خواست به دلیل اتهام‌های باطلی که به سوریه وارد می‌کردند، از آن عذرخواهی کنند.

عضو پارلمان سوریه: سیاسیون لبنان از دولت و ملت سوریه عذرخواهی کنند

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «احمد الکزبری» عضو پارلمان سوریه که ریاست کمیته قانونگذاری در پارلمان را بر عهده دارد گفت که سیاسیون در لبنان به دنبال صدور حکم دادگاه «رفیق الحریری» نخست وزیر اسبق لبنان باید از دولت سوریه و مردم آن به دلیل اتهام‌های باطلی که به آنها وارد می کردند، عذرخواهی کنند.

الکزبری در گفت وگو با شبکه روسیا الیوم با اشاره به ثابت نشدن دخالت سوریه در ترور رفیق الحریری گفت: این موضوع اثبات بی گناهی سوریه در دیوان لاهه، اکنون توسط مقامات قضایی سوریه و توسط وکلای سوری به روشی که در خدمت منافع مردم آسیب دیده سوریه باشد، پیگیری می‌شود تا تمام حقوق قانونی خود را پس بگیرند.

او افزود: «طی این سال‌ها، اتهامات مکرر بر دولت سوریه  و متعاقب آن اقداماتی که در سطح بین المللی علیه سوریه انجام شد، به ملت سوریه آسیب جدی وارد کرد».

عضو پارلمان سوریه اتفاقات  پس از ترور الحریری را یادآور شد و گفت:« جریان ۱۴ مارس و در راس آن سعد الحریری نخست وزیر وقت لبنان در آن زمان شروع به اتهام زنی علیه سوریه کردند و از سال ۲۰۰۵ بشار اسد هر گونه رابطه سوریه با ترور الحریری را تکذیب کرد و حتی گفت اگر تحقیقات بین المللی دخالت کسانی از سوریه را ثابت کند، آنها خائن خواهند بود و به شدت مجازات می‌شوند؛ کما اینکه دولت سوریه به طور جدی با تحقیقات بین المللی همکاری کرد، زیرا پرده برداری از این واقعیت‌ها برای سوریه بسیار مهم بود.

الکزبری با اشاره به اینکه در پرونده ترور الحریری از شاهدان دروغینی استفاده شد که روند تحقیقات را منحرف کرده و ترور را سیاسی کردند، گفت: در سال ۲۰۱۰ سعد الحریری به اشتباه خود در اتهام‌زنی شتاب زده به سوریه اعتراف کرد.

عضو پارلمان سوریه گفت: «کاملاً مسلم است که کشور سوریه بیشترین آسیب را از ترور رفیق الحریری متحمل شده است، زیرا از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۰ از دادگاه بین المللی به عنوان وسیله‌ای برای فشار مداوم و مستقیم بر دولت سوریه استفاده شد و از قبل سوریه را متهم کردند، گویا این حکم صادر شده است و سوریه گناهکار است».
الکزبری گفت: «سیاستمداران در لبنان باید از دولت سوریه و ملت سوریه به دلیل اتهام‌های باطلی که بر آن وارد کردند،  عذر خواهی کنند».

دادگاه بین المللی ترور رفیق الحریری نخست وزیر اسبق لبنان روز سه شنبه پس از گذشت ۱۵ سال از وقوع این اتفاق، رای نهایی خود را صادر کرد.

این دادگاه فردی با نام «سلیم العیاش» را به عنوان شریک در توطئه ترور الحریری و قتل عمد او و ۲۱ نفر از همراهانش معرفی کرد.

دادگاه سه متهم دیگر این پرونده با نام های حسن مرعی، حسین عنیسی و اسد صبرا را از اتهام مشارکت در ترور الحریری تبرئه کرد و همچنین اعلام کرد هیچ دلیلی درباره اینکه رهبران حزب الله و مقامات سوریه در این ترور دست داشته باشند، جود ندارد.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول