اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

نقطه صفر مرزی عامل اصلی کندی تردد کامیون ها درمرز دوغارون است

ناظر گمرکات خراسان رضوی گفت: عمده مشکل و گره ترافیکی مربوط به خرابی مسیر گمرک دوغارون تا گمرک اسلام قلعه می‌باشد که علاوه بر کم بودن عرض مسیر تردد، تلاقی مسیر کامیونی و مسافری، هم موجب کاهش سرعت تردد در این حد فاصل می‌گردد.

نقطه صفر مرزی عامل اصلی کندی تردد کامیون ها درمرز دوغارون است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد و به نقل از اداره کل گمرگ خراسان رضوی، امید جهان‌خواه در خصوص علت ازدحام وشلوغی‌های مقطعی و همیشگی در مرز دوغارون اظهار کرد: ازدحام کامیون‌ها در مرز دوغارون به عوامل متعددی بستگی دارد که می‌توان مهمترین آنها را خرابی مسیر گمرک دوغارون تا اسلام قلعه که سرعت تردد کامیون‌ها را کاهش می‌دهد، تعطیلی چند روز گمرک اسلام قلعه به مناسبت‌های متفاوت در طی سال، کمبود امکانات در گمرک اسلام قلعه از جمله کمبود باسکول، اعتراضات رانندگان کشور افغانستان و عدم تمایل ورود به ایران به منظور بارگیری کالاها و تغییر مسیر عبور محمولات از کشور پاکستان به ایران که بخشی از این کالاها از طریق مرز دوغارون به افغانستان وارد می شوند برشمرد.

ناظر گمرکات خراسان رضوی افزود: عمده مشکل و گره ترافیکی مربوط به خرابی مسیر گمرک دوغارون تا گمرک اسلام قلعه می‌باشد که علاوه بر کم بودن عرض مسیر تردد، تلاقی مسیر کامیونی و مسافری، هم موجب کاهش سرعت تردد در این حد فاصل می‌گردد.

وی در خصوص عدم وجود مدیریت واحد مرزی در مرز دوغارون تصریح کرد: مدیریت واحد مرزی بر اساس ماده 12 قانون امور گمرکی و دستور العمل ساماندهی و تقویت مدیریت مبادی ورودی وخروجی مرزهای زمینی و آبی کشور به عهده گمرک می‌باشد، علیرغم دادن مسئولیت مذکور اختیارات لازم داده نشده است و در برخی از مسائل سازمان‌های همجوار بر اساس دستورات سلسله مراتب سازمانی خود، تصمیم‌گیری و انجام وظیفه می‌کنند.

جهان‌خواه در خصوص بحث نوبت فروشی و اضافه پرداختی‌های غیر قانونی در مرز دوغارون گفت: به هر حال این موضوع وجود دارد و نمی‌توان آن را انکار کرد، طی پیگیری‌های به عمل آمده و تصمیمات گرفته شده در مرز این موارد کاهش پیدا کرده است و طی جلسات متفاوت با طرف مقابل دریافتی‌های طرف ایران اعلام گردیده، همچنین اعلام شده است در برابر این دریافتی‌ها می‌بایست رسید پرداخت، ارائه گردد و مواردی که فاقد رسید پرداخت است غیر قانونی و قابل پذیرش نیست. 

ناظر گمرکات خراسان رضوی ادامه داد: در اینگونه موارد علیرغم تلاش بخش‌های دولتی، بخش‌های خصوصی هم باید برای ریشه کنی این موضوع، در کنار بخش دولتی همکاری لازم را از طریق نظارت بر نمایندگان خود در مرز و اطلاع رسانی به رانندگان، تجار و بازرگانان و شرکای تجاری خود بعمل آورند.

مدیر کل گمرک مشهد در مورد نظارت کافی بر اضافه بارها و اسناد حمل صادره اظهار کرد: نظارت در خصوص اضافه وزن توسط سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای به عمل می‌آید با توجه به توافقات به عمل آمده با طرف مقابل و اعلام آنها در خصوص عدم اجازه تردد به بارهای سنگین مقرر گردید اجازه خروج محمولات از کشور از طریق منطقه ویژه و بازارچه بر اساس میزان اعلام شده توسط طرف افغانستان که براساس نوع خودرو و تعداد محور و سایر موارد اعلامی می‌باشد انجام پذیرد که در این خصوص کنترل‌های لازم به عمل می‌آید.

وی در رابطه با نظارت کافی بر هزینه‌ها و تعرفه‌های متفرقه که از رانندگان گرفته می‌شود گفت: هر نوع دریافت هزینه‌هایی که بصورت قانونی اخذ می‌گردد نظارت لازم به عمل می‌آید و در خصوص سایر هزینه‌ها که بابت خدمات توسط نمایندگان تجار و شرکت‌های حمل و نقل اخذ می‌گردد، هرچند این دریافتی‌ها می‌تواند بر اساس توافق طرفین باشد در جلسات متعدد و از بخش‌های غیر دولتی خواسته شده است، با اطلاع رسانی و نظارت لازم بر دریافتی‌ها و نمایندگان خود، زمینه بروز فساد را کاهش دهند.

جهانخواه در ادامه عنوان کرد: افزایش هزینه‌ها در صنعت حمل ونقل به عوامل متعددی از جمله کمبود ناوگان حمل، توافق طرفین، شرایط موجود(به عنوان مثال شیوع ویروس کوئید 19 در جهان )دارد که این موضوع می‌بایست به صورت تخصصی توسط انجمن‌های حمل ونقل بررسی گردد.

ناظر گمرکات خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که شرکت‌های حمل و نقل با توجه به صف‌های سنگین و تاخیر در تحویل بارها روزانه بین 10 تا 30 دلار خسارت دموراژکانتینر پرداخت می‌کنند، توضیح داد: پیشنهاد ما حمل بصورت یکسره و عدم ترانشیپمنت کالا در مرز می‌باشد.

وی در مورد صحبت‌های یکی از شرکت‌های حمل ونقل با توجه به کمبود ماشین‌های حمل بار و صف‌های طولانی مدت در مرز که هزینه‌های حمل 3 برابر شده است، گفت: موضوع مذکور قبلا توضیح داده شد که کمبود ناوگان افغانی در زمانی دراثر اعتراض رانندگان افغانی در آنسوی مرز بوده و تمایلی به ورود به جمهوری اسلامی ایران برای حمل کالا نداشتند که با توجه به رفع مشکلات آن طرف مرز ورود رانندگان به صورت عادی شد و در حال حاضر بارگیری کالا صورت می پذیرد، مجددا تاکید ما بر حمل یکسره می‌باشد.

انتهای پیام/70066

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول