اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

کمک مومنانه با روضه‌های خانگی| از پویش نصب پرچم محرم درب منازل تا احیای روضه‌خوانی در حیاط منازل

گروه جهادی بقیه‌الله در سواحل بابلسر به صورت خودجوش فعالیت داشتند و طی این مدت اقدامات فرهنگی خوبی البته با هدف جذابیت برای قشر جوان تدارک دیدند این بار در حرکتی جدید پایشان به کمک‌های مومنانه باز شد و به‌دنبال احیای روضه‌های خانگی با فرارسیدن ماه محرم هستند.

کمک مومنانه با روضه‌های خانگی| از پویش نصب پرچم محرم درب منازل تا احیای روضه‌خوانی در حیاط منازل

هیئت همدلی| به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، این روزها تنها چیزی که مردم ما در مقابل مشکلات و دردسرهای کرونا امیدوار می‌کند و نور امید را در دل‌هایمان زنده می‌کند خبرهایی خوب از کمک‌های مومنانه بود؛ اگرچه در ماه ابتدایی کرونا مردم ما با این کمک‌ها آشنایی کاملی نداشتند اما اکنون کمتر کسی است که طعم خوب این کمک‌ها را احساس نکرده باشد.

 

حجت‌الاسلام سید مرتضی پورعلی به همراه ۳۰ نفر طلبه که در قالب گروه جهادی بقیه‌الله در سواحل بابلسر به صورت خودجوش فعالیت داشتند و طی این مدت اقدامات فرهنگی خوبی البته هدف جذابیت برای قشر جوان تدارک دیدند این بار در حرکتی جدید پایشان به کمک‌های مومنانه باز شد و به‌دنبال احیای روضه‌های خانگی با فرارسیدن ماه محرم هستند.

این گروه اعتقاد دارند در دنیای امروز که هر موضوعی نمی‌تواند نظر مردم را جلب کند مگر اینکه با چاشنی جذابیت و تازگی همراه باشد؛ همان‌گونه که در ساحل با تمام ظرفیت ورود پیدا کردند.

 

پیشینه اقدامات فرهنگی گروه جهادی بقیه‌الله البته انجام اقداماتی متناسب با نیازها و ذائقه‌های روز جامعه به سال ۹۳ برمی‌گردد با این دغدغه و وسواس در موقعیت‌های مختلف تبلیغی به‌دنبال جذابیت برای جوانان بودند تا بتوانند محتوا را به مخاطب در قالب هنر القا کنند.

این گروه فعالیت‌ فرهنگی‌شان در مکان تبلیغی جدید آن هم ساحل، با این دغدغه جدید و جریان‌سازی خاص موفق عمل کرده است.

 

این روزها باتوجه به اینکه به ایام محرم نزدیک می‌شویم و تمام دل‌ها عاشورایی شده؛ درست با توجه به اهمیت بحث سلامت

روضه‌های خانگی به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین سنت‌های عزاداری در میان مردم ایران، همواره از اهمیت خاصی نزد عزاداران برخوردار بوده و اکثر آنهایی که ارادت خاصی به خاندان اهل بیت(ع) داشتند، بی‌شک یا بانی روضه و یا مستمع آن بوده‌اند

مردم همه ما معتقدیم باید به محدودیت‌های و ممنوعیت‌های کرونا  در زمینه عزاداری که ازسوی ستاد ملی کرونا اعلام شده توجه کنیم وهیچ راهی نداریم اما سؤال مهم این است که آیا محرم را در مداحی و سخنرانی روتین محدود کنیم که در این زمینه ذهن‌شان به سمت احیای روضه‌های خانگی رفت تا بتوانند شور حسینی در کوچه کوچه‌های شهر طنین‌انداز شود.

البته این گروه در سال ۹۴ به‌مناسبت ایام فاطمیه نیز به خود جرات داده و حتی درب خانه‌ها را می‌زدند و آمادگی خود را برای برپایی روضه اعلام می‌کردند.

حجت‌الاسلام سید مرتضی پورعلی مسؤول گروه جهادی بقیه‌الله در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، می‌گوید: روضه‌های خانگی به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین سنت‌های عزاداری در میان مردم ایران، همواره از اهمیت خاصی نزد عزاداران برخوردار بوده و اکثر آنهایی که ارادت خاصی به خاندان اهل بیت(ع) داشتند، بی‌شک یا بانی روضه و یا مستمع آن بوده‌اند؛ روضه‌هایی که کاملا بی‌ریا و به ساده‌ترین شکل ممکن برپا می‌شده و تنها دغدغه بانیان و مستمعان، چیزی جز اقامه عزا برای خاندان اهل بیت و اباعبدالله الحسین(ع) نبوده است.

 

در ایام‌ محرم امسال با توجه به شیوع کرونا و محدودیت‌های ایجاد شده گروه فرهنگی تبلیغی بقیه الله (عج) آمادگی خود را برای برپایی روضه‌های خانگی در منازل شهرستان بابلسر اعلام می‌کند.

مسؤول گروه جهادی بقیه‌الله بیان می‌کند: نحوه برگزاری مراسم شامل بیان حدیث و روضه‌خوانی به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در حیاط منازل البته به‌صورت کاملا رایگان بوده و وجهی بابت اجرای مراسم دریافت نخواهد شد.

امسال روضه‌خوانی را باتوجه به شرایط کرونایی نمی‌توان در مساجد برگزار کرد به همین دلیل به‌دنبال احیای روضه‌خوانی آن هم در منازل هستیم؛ چرا که اعتقاد داریم روضه‌خوانی موجب خیر و برکت می‌شود.

پورعلی اضافه می‌کند: در کنار روضه‌خوانی، پویش نصب پرچم را نیز به‌مدت سه روز در دستور کار داریم که از سه‌شنبه ۲۷ مرداد ماه امسال آغاز کردیم.

 

در راستای این پویش  ۲۰۰ پرچم آماده کردیم و کوچه به کوچه در می‌زنیم تا پرچم عزای امام حسین (ع) را بر درب خانه‌ها « هر خانه یک حسینیه یا روضه‌خانه» نصب کنیم و  رنگ و بوی حسینی در کوچه کوچه‌های شهر طنین‌انداز شود.

وی بیان می‌کند: البته این اقدام فرهنگی کاملا خودجوش بوده و تمام تلاش‌مان را خواهیم کرد که طی این سه شب بتوانیم این کار را به اتمام برسانیم.

مسؤول گروه جهادی بقیه‌الله یادآور می‌شود: مردم برای هماهنگی برای روضه‌خوانی با شماره ۰۹۱۱۹۱۱۹۴۲۰(غلامرضا پور) تماس بگیرند و در این زمینه آمادگی خود را اعلام کنند.

پورعلی در پایان خاطرنشان می‌کند: ما مبلغ هستیم و تمام تلاش‌مان را در این مسیر انجام می‌دهیم و طی این ایام صبح تا شب در کوچه پس کوچه‌ها تلاش می‌کنیم تا بتوانیم بر شور حسینی بیفزاییم که به‌طور حتم محرم امسال برنامه‌ها جذاب‌تر خواهد بود و اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.

 

 

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول