اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

نژاد گاو سرابی یک ذخیره و نژاد مهم جهانی و سرمایه ای ملی است / مصرف 260 میلیون متر مکعب آب در کشاورزی

رئیس مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی گفت: نژاد گاو سرابی یک ذخیره و نژاد مهم جهانی و سرمایه ای ملی است که باید حفظ و حراست شود.

نژاد گاو سرابی یک ذخیره و نژاد مهم جهانی و سرمایه ای ملی است / مصرف 260 میلیون متر مکعب آب  در کشاورزی

به گزارش خبرگزاری فارس از سراب،  یوسف داودی امروز رئیس مجمع نمایندگان مردم استان آذربایجان شرقی و نماینده شهرستان سراب در مجلس شورای اسلامی در نشستی با جمعی از اصحاب رسانه و خبرنگاران که با حضور مهندس فیروز باقرزاده معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی در مدیریت جهادکشاورزی شهرستان سراب برگزار شد،  اظهار داشت: تنها راه اساسی دور زدن تحریم ها، توسعه مراودات اقتصادی با کشورهای همسایه و صادرات و واردات محصولات کشاورزی به این کشورها می باشد.

وی ادامه داد: ایران با 15 کشور منطقه روابط دوستانه و اقتصادی تنگاتنگی دارد، با توجه به اعمال تحریم های ناجوانمردانه استکبار جهانی به سرکردگی آمریکای جنایتکار علیه نظام مقدس اسلامی، توسعه مراودات اقتصادی با این کشورها از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است.

دکتر داودی، افزود: استان آذربایجان شرقی به لحاظ صادرات و واردات محصولات کشاورزی و دامی به کشورهای منطقه از شرایط ویژه ای برخوردار است.

رئیس مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی با اشاره به افزایش تولید سیب زمینی در شهرستان سراب، گفت: فراهم نمودن صادرات سریع سیب زمینی از شهرستان سراب، جهت جلوگیری از کاهش قیمت این محصول در بازارهای داخلی و جلوگیری از متحمل شدن ضرر و زیان کشاورزان و تولیدکنندگان عمده این محصول ضروری و اجتناب ناپذیر است، بایستی در سریع ترین زمان ممکن این مهم اتفاق بیافتد.

نماینده شهرستان سراب در مجلس شورای اسلامی، تاکید نمود: توسعه صادرات، کمبود ارز و بسیاری از مشکلات اقتصادی را برطرف خواهد کرد، مهمترین پارامتر اصلی برای تولیدکنندگان بزرگ محصولات کشاورزی؛ صادرات و بازارفروش مناسب برای عرضه محصولات تولیدی خود می باشد لذا ضرورت دارد سریعاً بستر صادرات و فروش محصولات کشاورزی استان از جمله سیب زمینی شهرستان سراب فراهم گردد.

داودی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: نژاد گاو سرابی یک ذخیره و نژاد مهم جهانی و سرمایه ملی بشمار می آید، نگهداری ژن گاو سراب برعهده وزارت جهادکشاورزی بوده و شهرستان سراب به عنوان خاستگاه اصلی این نژاد از جایگاه ویژه ای برخوردار است این نژاد در مرکز اصلاح نژاد گاو سراب ذخیره و نگهداری می شود.

وی با اشاره به روش اسپرم گیری و نگهداری آن در ازت مایع و بانک اسپرم به صورت طولانی مدت بعنوان یکی از روشهای رایج ذخیره ژنتیکی نژادهای خاص و مهم که در بسیاری از اقصی نقاط جهان مورد استفاده قرار می گیرد، اظهار نمود: ذخایر ژنتیکی متعلق به نسل های آینده کشور می باشد، حفظ و حراست از ذخایر ژنتیکی برعهده دولت و وزارت جهادکشاورزی است.

رئیس مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی ادامه داد: ژن گاو سرابی در مقایسه با گاو هلشتاین به عنوان نژادی جهانی و پرشیرده دارای مزایا و محاسن ویژه ای می باشد نژاد گاو سراب در برابر بیماری ها از جمله بیماری ورم پستان، جفت ماندگی، پوکی استخوان، بیماری کفتار و کبد چرب که از وحشتناک ترین بیماری های دامی بشمار می آید، مقاوت بی نظیری از خود نشان می دهد.

داودی با اشاره به اهمیت مصرف بهینه منابع آبی در بحث کشاورزی، افزود: سالانه 260 میلیون مترمکعب آب در کشاورزی مصرف می شود، بکارگیری سیستم های نوین آبیاری در راستای بهینه سازی مصرف آب کشاورزی حائز اهمیت بوده و باید مزارع کشاورزی و باغات به سیستم های مدرن آبیاری مجهز شوند.

نماینده مردم شهرستان سراب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بالای 200 کیلومتر به کانل های انتقال آب نیاز داریم تا از هدررفت منابع آبی جلوگیری شود از این رو احداث و راه اندازی کانال های انتقال آب، تجهیز مزارع به سیستم های نوین آبیاری منجمله آبیاری قطره ای و آبیاری سلول به سلول (میکرو) در راستای افزایش تولید محصولات کشاورزی استان حیاتی است.

داودی با تاکید بر تولید بذر سیب زمینی در شهرستان و توسعه آبزی پروری علی الخصوص ماهیان سردآبی( ماهی قزل آلا و رنگین کمان ) در استان آذربایجان شرقی و شهرستان سراب، گفت: کشاورزان و دامداران شهرستان سراب باید با عضویت در صندوق توسعه کشاورزی و استفاده از تسهیلات اعتباری این صندوق که بطور قرض الحسنه پرداخت می شود، گام های موثرتری در راستای توسعه کشاورزی و دامداری شهرستان سراب بردارند.

انتهای پیام/60010

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول